Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van.
Látogatók száma : 57026901    








Honlapkeszites

Körültekintõen közlekedjünk kerékpárjainkkal

A kerékpárosok által okozott közlekedési balesetek számának visszaszorítása 2012. évben ismételten meghatározó feladatát képezi a Közlekedésrendészeti szolgálati ágnak. 

Ennek oka, hogy az elmúlt években, de különösen 2009. évtõl a kerékpáros okozók aránya a közlekedési baleseteken belül a korábbi évekhez viszonyítva is magas és az elmúlt évek során emelkedõ tendenciát mutatott. A sérüléses közlekedési baleseteket tekintve 2008. évben 8-9 % között volt a kerékpáros okozók aránya, 2009. évben 11 %, 2010. évben sajnálatosan ez 15 %-ra emelkedett. 2011. évben pedig meghaladta a 16 %-ot.


Ez sajnos azt jelenti, hogy a személygépkocsi-vezetõk után a kerékpárosok okozzák a legtöbb sérüléses közlekedési balesetet.
Ezekre a balesetekre jellemzõ, hogy szinte minden esetben személyi sérüléssel járnak, s igen gyakran súlyos sérüléssel, vagy tragikus kimenetellel végzõdnek.
A balesetek kiváltó okai között meg kell említeni a kerékpárosokra vonatkozó közlekedési szabályok ismeretének hiányát, a látni és látszani elv figyelmen kívül hagyását, az út, látási viszonyoknak nem megfelelõ sebesség megválasztását, de sajnos nem egy esetben következik be baleset a kerékpárt hajtó személy ittassága miatt.

A kerékpárral közlekedõk közül sokan nincsenek tisztában a rájuk vonatkozó alapvetõ közlekedési szabályokkal és sajnos egyre gyakoribbak az olyan esetek is, amikor szándékosan hagyják figyelmen kívül a közúti jelzéseket.
A kerékpárosoknak nem szabad elfelejteni, hogy jármûvel közlekednek, mindezt a közúton teszik, így rájuk, - akár a gépjármûvekkel közlekedõkre – vonatkoznak a KRESZ elõírásai.
A közlekedési szabályok hiányos ismerete könnyen veszélyhelyzet alapját képezheti és bizony 2010. január 01-t követõen a kerékpárosokra vonatkozó KRESZ szabályok is jelentõsen megváltoztak.

Ezzel összefüggõen tájékoztatnám a kerékpárosokat, hogy egyirányú forgalmú útra a megjelölt iránnyal szemben az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a kerékpáros akkor hajthat be, ha a „behajtani tilos” - tilalmi jelzõtábla alatt elhelyezett kiegészítõ táblán a kerékpárosok kétirányú forgalmát engedélyezõ jelzés látható.
Jelenleg városunkban ennek egy útszakasz felelt meg, a Rozgonyi út Erzsébet tér és Sugár u. közötti szakasza, melyen jelenleg még munkálatok folynak.

A kerékpárosok egy része elõszeretettel használja közlekedése során a járdát.
Lakott területen levõ olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
Sajnos gyakori jelenségnek mondható a kerékpárosok járdán történõ közlekedése, mely kiemelten veszélyes az olyan utcákban, ahol a gyalogosok kilépése a járdára kapualjakból történik, mint például a Csengery, vagy a Kisfaludy utcákban, de mondhatnánk az Ady utat és egyéb belvárosi utcákat is, illetve hasonló problémák a Dózsa György és a Teleki utcán is elõfordulnak.
A kerékpárosoknak tudomásul kell venni, hogy a járda a gyalogosok közlekedésére szolgáló útfelület, melyen csak az említett esetben közlekedhetnek.

Városunkban gyarapodnak a kerékpárutak, melyeknek használatára hívnám fel a kerékpárosok figyelmét. Ahol az út mellet, annak vonalvezetését követve kerékpárutat, vagy gyalog-és kerékpárutat jelöltek ki, a kétkerekû kerékpároknak a kerékpárúton, vagy a gyalog-és kerékpárúton kell közlekedni! Ilyen útszakaszon, tehát ahol kerékpárút, vagy gyalog-és kerékpárút van kijelölve, az úton közlekedni csak akkor szabad, ha azon kerékpáros nyomot jelöltek. Ilyen útszakasz városunkban jelenleg nincs. Tehát ahol kerékpárutat, vagy gyalog-és kerékpárutat hoztak létre, ott a kerékpárosoknak azt kell használniuk a közlekedésük során. A gyalog-és kerékpárúton a kerékpárosok a részükre kijelölt útszakaszt használhatják!

Rendõri ellenõrzéseink az említett jelenségek visszaszorítását is célozzák, így aki az említett szabályokat megszegi, azzal szemben az intézkedõ rendõrök szankciót alkalmaznak.

Ha a kerékpáros gyalog- és kerékpárúton közlekedik a gyalogos forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti, ez egyébként a gyalogosokra is vonatkozik, õk sem veszélyeztethetik és nem is akadályozhatják a kerékpárral közlekedõket.

Figyelmeztetném a kerékpárosokat arra is, hogy a kijelölt gyalogos-átkelõhelyen a helyes magtartás az, hogy a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.

A kerékpárosokra a KRESZ további alapvetõ kötelezettségeket ír elõ.
Így, a KRESZ értelmében alapvetõ elvárás, hogy a kerékpár éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, a külön jogszabályban meghatározott lámpákkal legyen kivilágítva és a kerékpárt hajtó személy lakott területen kívül fényvisszaverõ mellényt, ruházatot viseljen! Ha a kerékpárt toló személy, vagy a gyalogos lakott területen kívül úttesten, leállósávon, útpadkán tartózkodik, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverõ mellényt (ruházatot) kell viselnie! Ennek hiányában esélyt sem ad a forgalom más résztvevõjének, hogy õt idõben észlelje.

A kerékpárosokat érintõ közlekedési balesetek bekövetkezésének okaként meg kell említeni, hogy a kerékpárt hajtó személy esetenként ittas állapotban közlekedik jármûvével. Az emberek egy része hajlamos ezt a problémát nem komolyan venni, pedig ilyenkor gyakran csak egy egyensúlyvesztésbõl származó esésnek is komoly következményei lehetnek, nem beszélve arról, hogy ha az ittasság következtében egy másik jármûvel ütköznek.
A kerékpárost a fizikai hatásoktól nem védi karosszéria és hazánkban az egyéni védõfelszerelések használata sem elterjedt.
Az ittasan kerékpárt hajtó személyekkel szemben közigazgatási bírság kiszabásának van helye, mely az alkoholfogyasztás mértékétõl függõen vagy 30.000 Ft., vagy 60.000 Ft. összegû.

A közlekedésbiztonság javítása, ezen belül az ittasan okozott balesetek visszaszorítása érdekében cél az ilyen állapotú jármûvezetõk, jármûvet hajtók forgalomból történõ kiszûrése.

2012. évben a Közlekedésrendészeti szolgálati ág egyik kiemelt feladatát képezi tehát a kerékpáros balesetek számának csökkentése.

Lovkó Balázs r. százados
Balesetmegelõzési fõelõadó



2012-07-05 07:18:00


További hírek:


REND-ŐR ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül