Ma 2025. 4 29.
Péter, Katalin, Roberta napja van. Látogatók száma : 57694571 |
||||||||||
|
60 éve város Kovászna Várossá nyilvánításának 60. évfordulóját ünnepelte Nagykanizsa testvérvárosa Kovászna . A szervezõk kitettek magukért a négynapos rendezvényen. A szokásos, sörsátrak alatti eszem-iszom és koncertek mellett egymást követték a kulturális események. - adta hírül az erdély.ma. A Kovásznai Mûvelõdési Központban színvonalas tudományos konferenciával tisztelegtek az évforduló elõtt ahol jelen voltak a testvérvárosok, Csenger, Pápa, Gyula és Nagykanizsa küldöttei is. Városunk nevében Dr. Károlyi Attila önkormányzati képviselõ volt jelen, aki köszöntõje után elõadást is tartott. Beszédét az alábbiakban olvashatják.
Mindenekelõtt engedjék meg azt, hogy Kovászna város alapításának 60. évfordulóján átadjam Önöknek Nagykanizsa város közösségének, valamennyi lakójának, Nagykanizsa Megyei Jogú Város Közgyûlésének, személy szerint Cseresnyés Péter Polgármester Úrnak üdvözletét, Nagykanizsa város baráti ölelését a testvéri Kovászna valamennyi lakójának. Amikor felkérést kaptam Lõrincz Zsigmond Polgármester Úrtól e Tudományos Konferencián való felszólalásra, mindenekelõtt Nagykanizsa város testvérvárosának, Kovászna városnak a témakör szabadságával élve, a címben is jelzett testvérvárosi gyökereket olyan aspektusban mutatnám be, három történelmi korszakban, amelybõl kiviláglik az, hogy a székelyek és a magyarok testvéri kapcsolatai kiállták az idõk próbáját, és mindenkor volt valami olyan, különleges, mágnesszerû vonzás a két nép között, melynek okait úgy gondolom a magyar nemzet történetébõl, e tiszta vízû forrásból merítve folytathatjuk, gondolatot ébreszthetünk és ezt az ünnepi napot fényesebbé tehetjük. Három történelmi korszakot mutatnék be, hangsúlyozom nagyon röviden, de mégis a tudományosság igényével, és ez a három történelmi korszak az alábbi: I. II. III. Kristó Gyulának a Székelyek eredete címû könyvében az elsõ kérdéskörben jelentõs felvetések találhatók mégpedig arról, hogy : „…a székelyek életében a XI.sz.-ban jelentõs változások játszottak le. Az integrációt elõsegítõ tényezõnek bizonyult, hogy a magyarokkal együtt tértek át – nyilván hosszú évtizedek alatt – a keresztény vallásra, esetükben egy, a magyarokétól eltérõ vallás gyakorlása – szemben a muszlin hitû kálizókkal – nem lépett fel elválasztó, önálló etnikai identitást fenntartó tényezõként. Nagy a valószínûsége annak, hogy a székelyek a XI.sz.-ban teljesen áttértek a magyar nyelvre, az-az végbement körükben a nyelvcsere. Ettõl kezdve a székelyek anyanyelve a magyar lett. Ugyancsak fontos változás, hogy az elõzõ idõkben fennállt csatlakozott katonai segédnépi szervezet, a kavarképzõdmény megszûnt, bár az európai típusú magyar állam továbbra is döntõen etnikai alapon szervezte a határvédelmet. A szervezõdés kereteiül azonban immár a határvármegyék szolgáltak, amelyek a XI.sz.-ban – fõleg a legveszélyeztetettebbnek tekintett nyugati határszakaszon, ahol gyakran kellett az ország védelme érdekében hadakozniuk – hozzájuk tartozók számára társadalmi értelemben bizonyos védettséget, kivételezettséget jelentettek. Szent László király 1077.körüli II.törvényének a határõrökre utaló 17.cikke alapján nem minõsültek szegényeknek, de elszegényedésük megindulása, ill. elõrehaladása ( a nevezett törvényhely éppen errõl szól ) kiinduló pontja volt rétegzõdésüknek… Kevésbé ismert az, hogy Karácsonyi János, aki székfoglaló értekezését „ a székelyek eredetérõl és Erdélybe való településérõl” írta a Magyar Tudományos Akadémiára, és amelyet az Akadémia 1905-ben jelentetett meg, tehát ehhez a mûhöz képest, amelyet egyébként érdekes módon Kristó Gyula semmilyen módon nem vizsgál, forrásként nem használja, de még csak meg sem említi, tehát ugyanez a Dr.Karácsonyi János már immáron a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagjaként „történeti értekezést” írt „A székelyek õsei és a székely magyarok” címmel, melyet Cluj-Kolozsvárott, a Szent Bonaventura Könyvnyomda nyomtatott ki a szerzõ saját költségén 1924-ben, tehát nagyon érdekes módon a következõ felvetéssel kezdi az amúgy nem túlságosan nagy lélegzetû, mintegy 28 negyed oldalnyi mûvét: „…hát még mindig nem volt elég? Kiállthat fel akárhány történettudós e tétel hallatán. Hiszen már malmot hajthatna az a sok tinta, amit a székely-kérdés megfejtésére már elpocsékoltak! Most drága a papíros, még drágább a nyomtatás, minek tehát megint ilyen végére nem menõ vitával elõállani?! Én nem is állanék elõ, ha éppen 20 év elõtt nem írtam volna egy értekezést a székelyek eredetére vonatkozó kutatásaimról. E kutatások azonban részben az én hibámból, részben mások hibájából nem vezettek végleges, kielégítõ eredményre. Kötelességem tehát hibámat helyreigazítani, és a kérdésnek remélhetõleg megnyugtatóbb megoldását elõadni. Tudom, hogy drága a papíros, még drágább a nyomtatás, nem vitatkozom tehát a régibb vagy újabb (Erdélyi László, Hóman Bálint ) történettudosok állításaival, hanem igyekezni fogok elõadásomat rövidre szabni.” Karácsonyi János aztán belefog történeti kutatásainak sûrû és lényegbevágó fejtegetéseibe, az én témakörömet illetõen azonban nagyon érdekes megállapításokat tesz, és ezek a megállapítok Kristó Gyula jegyzeteivel eléggé összecsengenek: a fegyveres szolgálat és a fejedelmek pártfogása által a székelyek és ezek közül kivált azok, akiket Szent László az ország határainak védelmére Tiszántúlról Erdélybe telepített, XI. – XII.sz.-ok folyamán kedvezõbb társadalmi állást vívtak ki maguknak, mint a közmagyarok. Továbbá katonailag szervezve lévén, könnyebben védelmezték meg magukat a gonosztevõk, különösen pedig 1241-42-ben a tatárok kártételeitõl. Ha már a közelebb lakók ennyire kívánták a székelyek szabadabb állapotát, mennyivel inkább óhajtották azt a távolabb lakók! Ezek a távolból nem látták a Székelyföldön is meglevõ bajokat, nehézségeket, s azért, amint hívták õket szívesen indultak a székelyek közé, ha másnak nem, legalább a más földjén dolgozó munkásnak, un.földönlakónak. Székelyfõ emberek pedig hívták a magyarokat, mert õk hónapokig odavoltak a táborban, határszéleken, más országokban, hadjáratokban. Odahaza tehát kellett a munkásember az erdõírtásra, szántásra, aratásra, jószágõrzésre. Jöttek tehát kisebb számban oroszok Moldvából és Bukovinából, de jöttek fõleg a magyarok a XII.- XIV.sz.-okban elõször a Temesközrõl, aztán a Dunántúlról, majd a Dunán inneni és Tiszán inneni részekrõl, ahol csak egy kicsit sûrûbb volt a népesség, és itt engedték õket. A XII.sz.-ban folytatódtak a jelentõs változások a székelyek életében. Az immár nyelvi értelemben magyarnak tekinthetõ, de etnikai különállásuk, a magyarétól eltérõ – mi tudatuk – és határõri kiváltságaik miatt székely nevûket õrzõ csoportok kötött szabadsága komoly veszélybe került… Ez volt az a pillanat, amikor az elsõ székely csoportok búcsút mondtak Nyugat-magyarországi otthonaiknak. A székelykérdés egyik fontos sarkköve, hogy kényszerbõl vagy önként vállalkoztak-e erre, más szóval: telepítették-e õket avagy települtek? Az utolsó idõk szakirodalmában szinte teljes egyöntetûség uralkodik abban a vonatkozásban, hogy helyváltoztatásukban a királyi hatalom játszott döntõ szerepet, az-az az uralkodók telepítették õket oda, ahol szükség volt rájuk. Benkõ Loránt szerint telepítésrõl szólt, a székelyek korábbi területükrõl való elköltözését „minden bizonnyal tervszerû elköltöztetésként „ értelmezte…. Katonai fegyelem szerint élõ székelyek megszervezettsége szintén nem perdöntõ bizonyság arra, hogy az ország más részére történõ átvezénylésük is központi parancs alapján következett be. Feltételezhetjük továbbá, hogy a nyugati és a keleti székelyek között a X. – XI.sz.folyamán sem szakadtak meg a kapcsolatok, vagyis a nyugatiak értesülhettek arról, hogy keleten nagyobb szabad térségek állnak rendelkezésre, kevesebb nyomás nehezedik rájuk, a szabadabb életvitel lehetõsége jobban biztosítva volt. Ez arra indíthatott egyes csoportokat talán már a XI.sz. második felében, amikor országos méretû vándormozgalom zúgott végig Magyarországon (amelynek markáns iránya nyugatról haladt kelet felé ) ill. a XII.sz. elsõ évtizedeiben, hogy elinduljanak keletre, ilyen módon kerülve el helyzetük radikális hanyatlását, alávetettségbe kerülésüket. Mindezek a gondolatok dolgozatom szempontjából is kardinális kérdések, hiszen világosan látjuk azt, hogy egyrészt keletre telepedett székelység állandó vonzerõt gyakorolt azoknak a magyaroknak, akik egyrészt a szabad területek, másrészt pedig a szabadság magasabb szintje, egy magasabb foka miatt vágyódtak, a keleti határvidéket õrzõ székelység után, másrészt pedig joggal feltételezhetjük azt, hogy egymással állandó kapcsolatot tartottak, egyrészt azokkal, akik a nyugati határszélen maradtak, másrészt azokkal, akik a keleti határszélrõl tértek vissza beszámolván az ottani helyzetrõl. Nyilvánvalóan tudatos volt a kapcsolattartás, tudatos volt az információcsere, és sok-sok évszázaddal késõbb, amikor a gondolkodó ember okokat és a miérteket keresi, keresi a válaszokat a dolgozatban felvetett kérdésekre, íme meglelheti, meglelheti a legkorábbi kereket, termõföldet, amibõl a fa kisarjadt, és önálló életet kezdett élni. Itt van tehát a válasz arra, hogy : „…talán már a XI.sz.második felétõl folyó, keleti irányú vándormozgalom folytatásaként a nyugati székelyek nagyobb számban a XII.sz.második felében hagyhatták el otthonaikat, s mehettek keletre. Mivel a szabadságot keresték, nyilván sokan csatlakoztak hozzájuk a magyarok, szlávok és más etnikumok közül is. A székelyek immár egységes magyar nyelven beszéltek ugyan, de a magyaroktól való etnikai különállásuk tudata nem halványult el. A székelyek például õrízhették hitüket az Attilától való származásukról, nem feledhették el õsi róvásírásukat. A Délnyugat-magyarországiak (akiknek maradékai az oklevelesen ismert vátyi II.Székelyek….a Bocskai szabadságharc kirobbanása utáni hetekben a nemesség bosszújától tartva távolmaradtak a mozgalomtól. Magatartásuk bizonytalan, ingadozó volt mindaddig, amíg a felsõmagyarországi sikerekrõl szállongó hírek és Bocskai ígéretei a mozgalom melletti nyílt kiállásra nem késztették õket. Bocskai azt üzente a székelyeknek, hogy fátyolt kíván borítani a múltban elkövetett cselekményekre, és megvédi a székelyek régi szabadságjogait mindenkivel szemben. Ígéreteit február 16-án kelt okiratában ünnepélyesen megerõsítette, és megküldte a székelyeknek. Bocskai István testámentumi rendelésébõl sokan sokféleképpen idéztek, én a magam részérõl az alábbiakat tartom a dolgozat szempontjából a legfontosabbnak: „…mint Nemzetemnek, Hazámnak igaz jóakarója, fordítom elmémet a közönséges állapotnak elrendelésére és abból is az én tanácsomat, tetszésemet, igazán és jó lelki esmérettel (meghagyom) megírom, szeretettel intvén mint az erdélyieket és magyarországi híveinket az egymás közt való szép egyezségre, atyafiúi szeretetre. A visszavonás viszonttag megszaggatta, elrontotta és ebben jó napban hozta, amelyben most vagyon. Szánkban az ízi, az egynehány esztendõkben micsoda romlást hozott, hogy a magyar egymást rontotta, vágta, minden nemzetségünknek, még a nyilvánvaló ellenséginknek is elõtte, szidalmunkra, gyalázatunkra. Én úgy gondolom, hogy ezeket a szavakat és mondatokat különösebben nem kell kommentálni, világos és egyértelmû utalást adott a XVII.sz. elsõ napjaiban, de én úgy gondolom, hogy világos és egyértelmû utalást ad mai napság is, a XXI.sz.elsõ éveiben és napjaiban, és megint csak oda kanyaródhatunk, ahonnan a gondolatinkat kezdetben megfogalmaztuk, miszerint a történelemtõl, az élet tanítómesterétõl tanúságot és tanulságot kapunk, ha értõ szemmel és értõ füllel hallgatjuk e szavakat, megvilágosodik én úgy gondolom az elménk ebben a kérdésben, miszerint meggyõzõdhetünk arról, hogy : Bocskai István sem gondokodott másképpen, mint gondolkodunk errõl a mai napság, ugyanazok a kérdések foglalkoztatták õt is, mint foglalkoztat bennünket e szép napon, testvéri kapcsolatok hol gyökereznek, milyen útmutatást kapunk ….Erdélyországba és Székelyföldre látogatott magyarok jelenlétükkel tüntetik ki e szép napot, és kívánnak Kovászna minden lakójának jó erõt és egyezséget, egymással egyezséget, mind a jelenben, de úgy a jövõben is.
A harmadik, és a dolgozat szempontjából kardinális kérdésként megjelölt trianoni országvesztés a magyarokat és a székelyeket a legdrasztikusabb módon szakította el egymástól. A Marosvécsi Írótalálkozót jóval megelõzõen, 1921.januárjában nyomtatja ki Kós Károly „riadót fújó röpiratát” „Ébredj kétesztendõs álmodból, szemedet nyísdd ki, nézz széjjel, és állj az új életben tusakodni akarók közé!”
A mi igazságunk: a mi erõnk. Az lesz a mienk, amit ki tudunk küzdeni magunknak. Bátraknak kiálltok hát, a harcolni akaroknak, a kötelességtudoknak, a látniakaróknak, az elõrenézõknek. Álljanak elõ, ne szégyenkezzenek, ne aludjanak, ne duzzogjanak. Az Élet nem vár, az Élet rohan. Nyíltan és bátran kiálltom a velünk megnagyobbodott Romániának: mi magyar fajú, magya hitû és magyar nyelvû polgárai Romániának, nemzeti autonómiát akarunk, aminek birtokában bennünk Nagyrománia megbízható polgárságot fog nyerni. Kiálltom a jelszót: építenünk kell, szervezkedjünk hát a munkára! Úgy gondolom, hogy ezek a gondolatok, Kós Károly szent szavai tanításul szolgálnak mai napság is, meg kell egymást hitünkben erõsíteni, ezért kell a testvéri kapcsolatokat ápolni, ezért kell a magyarországi magyaroknak erdélyi magyarokhoz, az erdélyi magyaroknak a székelyeknek a magyarországi magyarokhoz acélsodrojnál is erõsebb kötelekkel hurkot kötni, hiszen megértjük e kapcsolatok gyökereit, megértjük a testvéri kapcsolódás okát, csak e három önkényesen kiragadott történelmi pillanat is megerõsíthet bennünket abban a hitben, hogy ez valamennyiünknek szent küldetés. Isten éltesse a 60 éves Kovászna városát és Isten éltesse valamennyi székely és nem székely lakóját.
SZÓRÓL SZÓRA ROVAT >>> |
FRISS HÍREK
15:22 - Indul a Filmklub
11:44 - Évadkezdés a Hölgyklubban
09:52 - A csonthéjba zárt egészség
05:10 - Emlékül
05:05 - Idõsek sportnapja
04:39 - Fókuszban a madarak
16:16 - Ünnepi program - Október 6.
14:52 - Figyelem! Idõpontváltozás!
|