Ma 2025. 4 29.
Péter, Katalin, Roberta napja van. Látogatók száma : 57694573 |
||||||||||
|
Dr. Papp Attila: Rendfenntartó és rendészeti szervek a népi demokrácia hajnalán, 1945 – 1950. „Nem elég, ha a gyár élén munkásigazgató van, hanem szükség van arra, hogy az államapparátus, a hadsereg, a rendõrség, a diplomácia, a bíróság, a minisztériumok, a városi önkormányzatok kulcspozícióiba mindenüvé a munkások, parasztok, a haladó értelmiség fiai kerüljenek.” (Rákosi Mátyás: Építjük a nép országát. Szikra, Budapest 1949. 144. o.) Jelen tanulmányomban minden igyekezetem oda hatott, hogy a Tisztelt Olvasó egy átfogó képet, egy hû lenyomatot kaphasson a második világháborút követõ évek rendészeti szerveket érintõ változásairól, amelyek – és ez egyértelmûen és világosan kijelenthetõ – általában a zsigeri félelembõl táplálkozó, alapvetõ, gyökeres változások (változtatások) voltak… A Népbíróságok Országos Tanácsának ítéletei a Magyar Országos Levéltárból, illetve Budapest Fõváros Levéltárából valók.
Az elsõ világégés óta elmúlt negyedszázad minden rosszát megtestesítõ, alapvetõnek tekinthetõ Horthy-féle rendfenntartó szerv, a csendõrség fennmaradásáról szó sem lehetett. Persze ezen nem is lehet csodálkozni az 1930-as évek csendõrattakjai, az újvidéki razzia, de fõleg a zsidódeportálások fényében. 1945-ben az Ideiglenes Nemzeti Kormány egyik fontosabb, identifikációt is szolgáló rendeletei között jelent meg az 1690/1945. M. E. számú rendelet (1945. május 10.), amely amellett, hogy feloszlatta a csendõrséget, megadta a testület volt tagjai számára egy külön erre a célra felállított igazolóbizottság elé való önkéntes járulás lehetõségét is. A rendelet kimondta, hogy a „Magyar Királyi Csendõrség a múlt népellenes kormányait feltétlen engedelmességgel kiszolgálta, a magyar demokratikus mozgalmakat kíméletlen eszközökkel megsemmisíteni törekedett és a magyar parasztság és a magyar munkásság ellen megszámlálhatatlan erõszakosságot követett el”. Ennek megfelelõen az illetékes igazolóbizottság 1945 és 1948 közötti tevékenysége is úgy alakult, hogy az elébe járulóknak csak a 12%-át tisztázta. A kormány pedig már elõbb, azoktól a csendõröktõl, akik 1939. szeptember elseje után is szolgálatot teljesítettek, minden pénzbeli szociális juttatást megvont. A „csendõr” mindannak a típusalakja lett, ami a Horthy-rendszert, a Horthy-fasizmust megtestesítette. A Magyar Királyi Állami Rendõrség volt tagjainak ugyanakkor szintén a demokratikus pártok megbízottaiból megalakuló igazolóbizottság elé kellett állniuk. Itt az elsõ tárgyalásra 1945. április 27-én került sor. Az elsõ idõkben az újonnan létrehozott rendfenntartókra sokrétû feladat hárult. A „rendes köztörvényes” bûncselekmények elkövetõinek üldözésén túl feladatuk volt a fasiszta tevékenységük miatt bûnös elemek felkutatása, elfogása, valamint az új rendszer védelme is.
Általában azonban rendõrséget szerveztek, ugyanis a rossz hírû, régi rendszert jelképezõ csendõrségnek még az elnevezését sem akarták használni. A nemzeti bizottságok hosszú hónapokon keresztül irányították az újonnan alakult karhatalmi és rendõri szerveket, és felügyeletet gyakoroltak felettük még akkor is, amikor a Belügyminisztérium már mûködött. Például a Karcagi Nemzeti Bizottság utasította a rendõrséget, hogy a fasiszta egyéneket tartóztassa le, és tartsa mindaddig õrizet alatt, amíg ügyükben a Karcagon felállítandó népbíróság érdemlegesen intézkedni nem fog (Balázs Béla: Népmozgalom és nemzeti bizottságok 1945-1946. Kossuth Könyvkiadó, Budapest 1969. 88. o.).
1. Néhány gondolat a politikai rendészetrõl
Nézzük meg a központi erõfeszítéseket a karhatalom megszervezése érdekében. Az Ideiglenes Nemzeti Kormány 1944. december 28. napi minisztertanácsi ülésén Erdei Ferenc belügyminiszter arról számolt be, hogy megbeszéléseket folytatott a szovjetekkel a közbiztonság és közrend érdekében, és tárgyalt a politikai rendõrség felállításáról is. (Szûcs László: Dálnoki Miklós Béla kormányának /Ideiglenes Nemzeti Kormány/ minisztertanácsi jegyzõkönyvei 1944. december 23. – 1945. november 15. A-B kötet. Magyar Országos Levéltár, Budapest 1997. A-kötet, 94. o.). Az 1945. január 12-i kormányülésen Erdei Ferenc bemutatta kész rendelettervezetét, amely a Magyar Államrendõrség megszervezését célozta. Ebben a rendõrség kiemelt feladataként szerepelt a közbiztonság fenntartása mellett a demokratikus államrend védelme és megszilárdítása is (Szûcs László: i. m. A-kötet, 114. o.). Ezzel szinte egyidõben, 1945. január 19-én, a fõváros pesti oldalának felszabadulása után egy nappal, a Magyar Kommunista Párt vezetése már határozott is az új rendõrség felállításáról. 1945. január 23-án, a Budapesti Rendõrfõkapitányság vezetõje a Budapesti Nemzeti Bizottság döntése értelmében Sólyom László lett, helyettesévé pedig Kádár Jánost nevezték ki. A budai rendõrség, illetve az I., a II., a III., a XI. és a XII. kerületi rendõrkapitányságok sokáig önállóan, a budapesti fõkapitányságtól, s nem ritkán egymástól is elvágva mûködtek. A XI. kerületi rendõrkapitányságot pedig Ratulovszky János volt illegális kommunista szervezte meg. A szintén megalakított politikai rendõrség élére Péter Gábor került, amirõl a MKP Politikai Bizottsága határozott. Ekképp a Magyar Államrendõrség Budapesti Fõkapitányság Politikai Rendészeti Osztálya hivatalosan 1945. február 2. napján alakult meg.
A Magyar Államrendõrség Budapesti Fõkapitányságának Politikai Rendészeti Osztálya 1945. február 20-án kelt beszámolójában a következõ célt tûzte ki: „a Fõváros fasiszta bûnözõit a Néptörvényszék elé állítani, a fasiszta érzelmû egyénektõl a Fõvárost megtisztítani és végül a demokratikus Magyarországgal szemben álló mindennemû szervezkedést és mozgalmat likvidálni.” (Horváth Ibolya: Iratok az igazságszolgáltatás történetéhez 2. Kúriai teljes ülések, vizsgálatok és „vallomások”, „párt”-ítéletek, elvi határozatok, az ’56-os megtorlás iratai. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest 1993. 84. o.). E céloknak az eléréséhez az állambiztonsági szervek egyre több eszközzel rendelkeztek. Erdei Ferenc belügyminiszter egy titkos rendeletben (138.000/1945. BM. Rendelet) bõvítette a politikai rendõrség hatáskörét, s – elöljárói hozzájárulás után – módot adott ezzel a bírósági ítélet nélküli internálásra is. Az újonnan kialakított intézményt számos kritika és támadás érte. Például egy kisgazdapárti képviselõ interpellációval fordult a belügy- és az igazságügy-miniszterekhez, a bírói és a végrehajtó hatalom hatáskörének szétválasztása tárgyában. A képviselõ az internálást támadva, nem is alaptalanul jelentette ki. „Ebben a pillanatban a rendõrség az a szerv, amely ítélkezik elevenek és holtak felett.” (1946. február 27. A Nemzetgyûlés 22. ülése – idézet Jaczkó Pál kisgazdapárti képviselõ interpellációjából.)
Az internálás, mint büntetõjogi szankció egy új intézmény, egy új elem volt, és nem is élt sokáig. A népbírósági gyakorlat rendõri õrizetnek, tulajdonképpen egyfajta elõzetes letartóztatásnak tekintette, azonban a kettõ nem volt ugyanaz. Az internálás gyakorlati foganatosításával a Budapesti Fõkapitányság Fogház és Toloncügyosztálya foglalkozott. Az internálás legrövidebb idõtartamát a népbíróság határozta meg. Annak legkisebb tartama 6 hónap, a leghosszabb 2 év lehetett (lásd ezt: 81/1945. /II. 5./ ME számú népbírósági rendelet /a továbbiakban Nbr./ 3. §.), az ítélet pedig akként szólt, hogy a vádlottat legalább x idõtartamú internálásra ítéli, de ezen megszabott idõ eltelte után is az internált csak akkor volt szabadon bocsátható, ha példás magatartást tanúsított. Az internált, szabadlábra helyezése esetén általában rendõrségi felügyelet alá került, ami a rendõrség teljes körû ellenõrzési jogosultságát, valamint az ellenõrzött jelentkezési kötelezettségét jelentette. Ellenkezõ esetben az internálótábor felügyelõhatósága a fogva tartást további nyolc hónappal meghosszabbíthatta. A leghosszabb tartama azonban a 2 évet nem haladhatta meg. Ennek megfelelõen a háborús és népellenes ügyekre nyitott vizsgálati dossziék jelentõs részében találhatunk internálásra vonatkozó javaslatokat, illetve véghatározatokat. Ezek különösen azokban az ügyekben fordulnak elõ, ahol az elkövetett háborús, illetve népellenes bûncselekmény nem volt olyan súlyú, amely szabadságvesztés büntetés kiszabását indokolta volna. Arra is találunk azonban példákat, hogy a javaslat, illetve a véghatározat különbözõ enyhítõ körülmények (pl. súlyos betegség) miatt nem internálásra vonatkozik, hanem rendõri felügyelet alá helyezésre. Szintén a csekély súlyú bûneseteknél jellemzõ, hogy az eredetileg internálással sújtottakat néhány hónap elteltével rendõrhatósági felügyelet alá helyezték. A PRO által internáltak munkaszázadai általában részt vettek a romeltakarításban is. Ilyen romeltakarító munkaszázadok mûködtek Pesterzsébeten, Zuglóban, Csepelen és Kispesten, valamint Újpesten is. 2. 1. Néhány név nélküli példa az internálási gyakorlatból
- B. E. vádlottal szemben kiszabott szabadságvesztés büntetést a Népbíróságok Országos Tanácsa az internálásnak nevezett rendõri õrizetben tartással teljesen kitöltöttnek vette (NOT. IV. 465/1946-10 – 1946. július 23.). - Egy másik ítéletében a NOT egyértelmûen megfogalmazta, hogy az internálás ideje a Btk. 94. § alapján minden olyan esetben beszámítandó a büntetésbe, amikor a rendõri õrizet kétségtelenül a vád tárgyává tett okból történt (NOT. III. 818/11/1945 – 1946. január 21.). - B. S. a Magyar Rádió osztályvezetõje és közismert bemondója volt. Mint bemondó, sorozatosan felolvasta a rádióban a népellenes, vagy éppen háborút dicsõítõ tartalmú szövegeket. A népügyészség emiatt vád alá helyezte. A Budapesti Népbíróság e magatartása miatt nem vonta felelõsségre, a NOT pedig osztotta a népbíróság véleményét. Kifejtette, hogy a vádlott az inkriminált rádióközvetítések alkalmával, mint bemondó kötve volt az eléje letett szöveghez, õ azt a munkájánál fogva csak beolvasta, s így e cselekménye bûncselekményt nem valósít meg. Mivel azonban, a vádlott a közvetítéseirõl írt egy hetilapban is, ezzel viszont már megvalósította a népellenes bûncselekményt: „Ugyanis, kényszerû szükség nélkül szegõdött a nép és a demokrácia elleni hírverés szolgálatába. Ez még akkor is így van, ha való lenne azon állítása, hogy hatósági kívánságra jelentek meg a riportok. A vádlott, mint a Magyar Rádió osztályvezetõje és bemondója semmiféle hatóság által nem volt kötelezhetõ arra, hogy közvetítéseirõl riportot szerkesszen, és ha erre bármilyen kívánalom folytán vállalkozott, úgy ennek felelõsségét viselnie kell.” A népbíróság 1 év börtönbüntetésre ítélte, de a szabadságvesztést az elõzetes letartóztatásban, illetve az internálásban töltött idõ beszámításával kitöltöttnek vette (NOT. II. 1589/1946/14 – 1946. november 13.). Ez a népbírósági, valamint NOT gyakorlat szintén éles kritikát váltott ki, és a népbíróságokat újból csak a fasiszta bûnösök javára ítélõ, azokat mentegetõ szervezetnek bélyegezte. Sarlós Márton emígy fogalmazott: „A NOT –nál minden ellenállást elsöprõ módon érvényesült ez a törvénytapodás az elítélt fasiszták javára. Pirult Justicia, és az igazságügyi kormányzat a reformjavaslatban gondoskodott arról, hogy legalább törvényesítse, ami addig törvénytelen volt.” (Sarlós Márton: Szemelvények a NOT joggyakorlatából. Jogtudományi Közlöny 1947. 23 – 24. szám. 365. o.)
Egy kúriai határozat pedig konkrétan ki is mondta, hogy az internálásban eltöltött idõnek a szabadságvesztésbe való beszámítása törvénysértõ (a Magyar Királyi Kúria 848. számú jogegységi határozata). Így tehát, ha következetesek akarunk maradni, akkor megállapíthatjuk tulajdonképpen, hogy a NOT helytelenül járt el (jogdogmatikailag mindenképpen) a beszámítás kérdésénél. Viszont ez a tény is egy újabb kézzelfogható érv azokkal szemben, akik a népbíróságokat vérbíróságoknak titulálják, hiszen azok tulajdonképpen törvénysértõ módon jártak el, pont a háborús és népellenes bûncselekményekkel vádoltak elõnyére. „Nem is oly régen, a magyarországi ellenforradalom idején és utána, bizonyos nyugati propagandisták, mint annyiszor 40 éven át, ismét arról szónokoltak, hogy a kommunizmus csõdbe van. A népi demokráciák és a Szovjetunió vereségérõl beszéltek. Hallhattunk és olvashattunk olyat is, hogy a Szovjetunió elszigetelõdött. Elvesztette vezetõ szerepét a világ politikájában. Csõdbe jutott a marxizmus-leninizmus. Azóta másfél esztendõ sem telt el. Hol vannak ezek a propagandisták, mit látunk? A szocialista országok Szovjetunió vezette tömörülése erõsebb, mint valaha.” Kádár Jánosnak, az MSZMP Központi Bizottsága elsõ titkárának ünnepi beszéde 1958. április 4. napján Budapesten, Magyarország felszabadulásának 13. évfordulója alkalmából.
Következzék egynehány további példa az internálás gyakorlatából: - Cs. B., aki 1941-ben lépett a rendõrség szolgálatába, 1944. március 25-én helyezték a politikai osztályra, „a zsidótörvények kijátszásával kapcsolatos intézkedések foganatosítására”. Cs. B. és társai internálására a Magyar Államrendõrség Politikai Rendészeti Osztálya 1945. július 23-án tett javaslatot, amirõl 1945. július 27-én született véghatározat. Ennek indoklásaként a következõ szerepel: „A politikai osztály 9084/945 számú átirata értelmében fent nevezett a Hain Péter-féle politikai rendõrség tagja volt. Összekötõ szerepet játszott csoportja és a svábhegyi kirendeltség között, mint detektív népellenes tevékenységet tanúsított, az általa lefolytatott ügyekben a gyanúsítottakkal szemben erõszakosan viselkedett, azokat tettleg bántalmazta.” 1946. december 3-án internálásának megszüntetésérõl intézkedtek, s egyben rendõrségi felügyelet alá helyezését rendelték el (Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára /a továbbiakban ÁBTL/ 3.1.9. V-102290. CS. B. és társai). - Dr. B. J., mint rendõr-fõtisztviselõ az 1930-as és az 1940-es években Szegeden, Gyõrben, majd Pécsett teljesített szolgálatot. Szegeden és Gyõrben a baloldaliak elleni erõszakos fellépések egyik fõ felelõse volt, Pécsett pedig, mint fõkapitány-helyettes a város zsidó lakosságának gettóba kényszerítésében mûködött közre. Dr. B. J.-t 1945. december 11-én a Magyar Államrendõrség Szegedi Fõkapitánysága internálta, majd mivel a Gyõri Népügyészséghez szállították, internálását megszûntették. Dr. B. J.-t utoljára 1951-ben, a Legfelsõbb Bíróság ítélte 5 évi börtönbüntetésre és a közügyektõl való 10 éves eltiltásra a pécsi zsidóság gettóba gyûjtésében való részvételéért (ÁBTL 3.1.9. V-58944. Dr. B. J.). - Dr. Cs. I. tagja volt a rákosszentmihályi nyilaskeresztes párt szervezetének. Eljárt a pártösszejövetelekre, éjszakánként nyilas röpcédulákat szórt, a házak falaira pártszimbólumokat és jelszavakat festett. A Magyar Államrendõrség Budapesti Fõkapitányságának Politikai Rendészeti Osztálya egy eredeti nyilas pártjegyzékre hivatkozva megállapította, hogy mint „100 %-os hungarista, megbízható tag” volt nyilvántartva. Mindezekért 1946. augusztus 26-án kelt javaslatában rendõri felügyelet alá helyezését javasolta. Az indoklásban az szerepel, hogy cselekményei alapján internálása lenne indokolt, de „ügye elbírálásánál figyelembe vettem azon körülményt, hogy gyanúsított, mint fizikai munkás igyekszik beleilleszkedni a demokratikus újjáépítésbe.” (ÁBTL 3.1.9. V-96900. Radnóti Radocsay László) - M. M.-né az 1942-es népszámlálás alkalmával német anyanyelvûnek vallotta magát. Ugyanebben az évben, szeptemberben belépett a Volksbundba, eljárt az összejövetelekre, tagdíjat fizetett. 1944. december 8-án Németországba menekült. Mindezekért 1946. január 9-én internálták. Internálását egy 1946. december 7-én kelt véghatározattal megszüntették. 1947. február 24-én intézkedtek rendõrségi felügyelet alá helyezésérõl, amelyet 1947. december 12-én szüntettek meg (ÁBTL 3.1.9. V-79701. M. M.-né Volksbund-tag). - Hétköznapi kisember volt M. A.-né, akit azért vontak eljárás alá, mert 1943. december 15-tõl egy éven keresztül segéd-házfelügyelõ volt az Andrássy út 60-ban. Takarítási munkájáért bentlakási lehetõséget kapott a „Hûség Házában”. Az 1945. június 13-án és 1945. július 3-án kelt véghatározatok tanúsága szerint az állambiztonsági szervek bizonyítottnak nem látták, csak vélelmezték M. A.-né nyilas párttagságát, ezért internálását rendelték el. 1945. szeptember 20-án az internálását megszüntették és rendõri felügyelet alá helyezték. M. A.-né ügyére az állambiztonsági szervek még az 1948-as, 1949-es években is visszatértek. Ekkor arra vonatkozólag hallgatták ki, ismét gyanúsítottként, hogy mennyiben volt tudomása az Andrássy út 60. pincéjében 1944 végén, 1945 elején történtekrõl. Vádat azonban nem emeltek elenne, bizonyítékok hiánya miatt. Az iratanyagában az utolsó, 1949. június 11-én kelt ÁVH általi feljegyzés szerint „a gyanúsított ellen megkeresésében foglaltakra adatok nem voltak beszerezhetõk, mert az érdemleges tanúvallomást tehetõ Truczka Andrást kivégezték.” Egyébként Truczka András volt az Andrássy út 60. nyilas õrségének a parancsnoka, õt 1947-ben végezték ki (ÁBTL 3.1.9. V-55123. M. A.-né). Említésre méltó még, hogy 1945 júliusától az Igazságügyminisztérium X. számú Népbírósági Osztálya elrendelte, hogy a népügyészség minden megszüntetõ határozatot, a népbíróság pedig minden felmentõ ítéletet juttasson el az állambiztonsági szervekhez. Majd 1946-tól már szinte rendszeres gyakorlattá vált, hogy a rendõrség bírált felül népbírósági ítéleteket (Palasik Mária: A politikai rendõrség háború utáni megszervezése. In.: Államvédelem a Rákosi-korszakban. Szerkesztette: Gyarmati György. Történeti Hivatal, Budapest 2000. 42. o.).
3. Új osztályok alakulnak
A kihirdetésre nem került januári rendelettervezet után az Ideiglenes Nemzeti Kormány 1945. március 28-án foglalkozott újra a rendõrség kérdésével. Ekkor Erdei Ferenc újabb tervezetet ismertetett, amelyet a minisztertanács jóváhagyott. Így ez a rendelet a csendõrség feloszlatása mellett egy 30 000 fõs rendõrség alapjait rakta le (Szûcs László: i. m. A-kötet 303. o.). Az 1945. április 23. napi minisztertanácson készült el a rendelet végleges változata, amely május 10-én jelent meg a Magyar Közlönyben. Az 1690/1945. III. ME. számú és az 1700/1945. III. ME. számú rendelet értelmében a felállított rendõrségen belül a Budapesti Fõkapitányság mellett Vidéki Fõkapitányság jött létre. A rendelet az államrendõrség szerveinek feladatává tette a közbiztonság megõrzését, az államrendészet minden ágának ellátását, a hatáskörébe utalt közigazgatási ügyek intézését, és a rendõri kihágási büntetõbíráskodást is. Karhatalmi alakulatokat, nyomozó csoportokat, s más szükségesnek vélt speciális szerveket kellett létrehozni. A rendõrség új felfogásának fontos eleme volt, hogy tagadta a rendõrség pártatlanságáról szóló „ködösítést” és megengedte azt, hogy a nemzetgyûlésben szereplõ pártokba belépjenek a rendõrök. A fõvárosi rendõrség hivatalos neve Magyar Államrendõrség Budapesti Fõkapitányság lett. Ez a fõkapitányság a romos épületébõl a Magyar-Olasz Bank, Nádor utca 16. sz. alatti épületébe költözött. A Vidéki Fõkapitányság politikai rendészeti osztályának vezetõje lett Tömpe András, míg a Budapesti Rendõrfõkapitányság Politikai Rendészeti Osztályát továbbra is Péter Gábor irányította. Ennek a rendõrségen belül kialakult politikai rendészetnek a feladata volt a háborús és népellenes bûnelkövetõk felkutatása és cselekményeik nyomozása egészen 1946 októberéig. Ekkor jött létre a Magyar Államrendõrség Államvédelmi Osztálya (ÁVO), Péter Gábor vezetésével, amelybe beolvasztották a Vidéki Fõkapitányság Politikai Rendészeti Osztályát is. Az ÁVÓ-t közvetlenül a belügyminiszter, Rajk László irányította. Ez az állambiztonsági szervezeti felépítés 1948 szeptemberéig állt fenn, amikor is egy hónappal az új belügyminiszter, Kádár János hivatalba lépése után az ÁVO helyébe a Belügyminisztérium Államvédelmi Hatósága (ÁVH) lépett.
Néhány szóban meg kell említetni a Katona Politikai Osztályt (Katpol) is, hiszen nem egészen ötéves fennállása alatt komoly részt vállalt a háborús és népellenes bûnösök felelõsségre vonásában. Elõször a pesti harcok idején alakult meg egy katonai elhárítással foglalkozó szervezet, de két hét után megszûnt. Ezután dr. Vészy István százados szervezte meg Vörös János honvédelmi miniszter megbízásából a katonai elhárítást a Honvédelmi Minisztérium 40. osztálya néven. Dr. Vészyrõl hamarosan kiderült, hogy se nem doktor, se nem százados, viszont kilencszeresen büntetett elõéletû csaló. Így aztán végül Pálffy György, volt vezérkari százados szervezése alatt jött létre 1945 márciusában a Katona Politikai Osztály (Okváth Imre: „Sziget egy reakciós tenger közepén.” – Adalékok a Katpol történetéhez, 1945-1949. In.: Államvédelem a Rákosi-korszakban. Szerkesztette: Gyarmati György. Történeti Hivatal, Budapest 2000. 58. o.).
Például 1945. október 23-án ezen az osztályon került hivatalosan elõzetes letartóztatásba többek között Szombathelyi Ferenc vezérezredes, volt vezérkari fõnök is. Ezután nyomban megkezdték a kihallgatását a Katpol vezetõ nyomozói, úgymint Pálffy György, Toldy õrnagy, dr. Vértes Imre õrnagy, Nagy százados, dr. Erdélyi és Kornis Pál. A Katpol gyorsan dolgozott, mert 1945. november 13-án már át is adták Szombathelyit a Budapesti Népbíróságnak (Györkei Jenõ: Idegen bírák elõtt. Szombathelyi Ferenc újvidéki pere és kivégzése. Zrínyi Kiadó, Budapest 2002. 27. o.). De Jány Gusztáv vezérezredes, hadseregparancsnok is a Katpolra került. Õ Münchenben élt, és nem szerepelt az amerikai katonai hatóságok által vezetett háborús bûnösök listáján. Ezért nem adták ki a magyar hatóságoknak 1945 õszén – 1946 elején. 1946 õszén Jány úgy határozott úgy, hogy hazatér – vesztére – egy szabályos hazatérõ csoporttal. Így került a kaposvári katonai szûrõtáborba, ahol egyenként vizsgálták meg a hazatérõket. Amikor a tábor parancsnoka, Sólyom András õrnagy, felismerte a hazatértek között egykori parancsnokát, rögtön közölte vele, hogy õrizetbe veszik. Jány ezen csodálkozott, majd felháborodottan méltatlankodni kezdett. Kijelentette, hogy nem érzi magát bûnösnek semmiért sem, õ csak egy katona volt, aki a kapott parancsokat végrehajtotta. Sem a kaposvári elsõ kihallgatásán, sem Budapesten, a Katona Politikai Osztályon, de még késõbb, a Budapesti Népbíróság elõtt sem állította azt soha, hogy õ, mint a 2. magyar hadsereg volt parancsnoka vállalja a felelõsséget. Ez a nyomozati és a népbírósági iratokból egyértelmûen kiderül. Hazajött, de nem a felelõsséget vállalni, hanem azért, mert egyszerûen itthon akart élni. Mivel nem szerepelt az amerikaiak háborús bûnös listáján, joggal hihette azt, hogy Magyarországon nem fog bántódása esni. A kihallgatásai során – ez kiderül a nyomozati anyagokból is – végig tagadott, csak az általa kiadott – és elétárt – írásos parancsok szerzõségét vállalta el, de azokét is csak akkor, ha eredetijüket vagy másolatukat eléje tudták tárni. A Honvédelmi Minisztérium Katona Politikai Osztályát a honvédelmi miniszter 1950. január 31. napi parancsa szüntette meg, beolvasztva az eddig önálló katonai biztonsági szolgálatot az Államvédelmi Hatóságba.
4. A Magyar Államrendõrség
Miután Kádár pártfunkcióba került, a Budapesti Fõkapitányság helyettes vezetõje 1945. május 2-án Ratulovszky János lett. Június közepén a fõvárosban már 6000 rendõr teljesített szolgálatot. Új jelenség volt, hogy a két háború közötti viták után az állományban megjelentek a rendõrnõk is.
Közvetlenül a háború után addig soha nem tapasztalt bûnözési hullámmal találta magát szembe a frissen létrehozott budapesti rendõrség. Volt olyan éjszaka, amikor 6 helyen is fegyveres tûzharc volt a bûnözõk és a rendõrök között. 1945. november 18. napjának éjjelén 5 rablógyilkosság is történt. A helyzetet jól jellemzi, hogy 1945. második felében a rendõrség a fõvárosban 315 emberölési, 1329 rablási és 121187 betöréses lopási ügyben nyomozott. 1945-ben 262 razziára került sor, amelyekben általában részt vettek szovjet katonák is. A bûnüldözõ szervek munkája eredményeként aztán a fõváros bûnügyi helyzete jelentõsen javult. Míg 1945-ben 311 gyilkosság történt, ez a szám 1948-ban 11-re csökkent. Ugyanebben az idõben a rablások száma 1328-ról 121-re, a betörések száma pedig 121187-rõl 7166-ra csökkent. 1946 januárjában alakították meg az R (Riadó) csoportot, az utcákat veszélyes mértékben eluraló banditizmus felszámolására. 1946. május 16-án a fõkapitányság élére Münnich Ferenc került, miután Sólyom katonai területen kapott beosztást. Aztán 1946. december 28-án, az 535.420/1946. BM. sz. rendelet részleteiben is rögzítette a fõvárosi rendõrség szervezetét.
1. Erkölcsrendészeti ügyekben a VI/VII. kerületi kapitányság járt el, mint Erkölcsrendészeti Központi Rendõrbíróság. A rendõrség szervezetét az 1949. február 14-én kelt 274.000/1949. BM. sz. rendelettel megváltoztatták. Megszûnt a budapesti és a vidéki fõkapitányság, helyettük az ország egész területét lefogóan 9 kerületi-rendõrfõkapitányságot hoztak létre. A nagy-budapesti, I. kerületi rendõrfõkapitányság területe kiterjedt Budapest és a rendõrileg hozzácsatolt városok és községek területére. 1949. október 15-én került a fõkapitányság élére Ratulovszky János, aki azt megelõzõen a rendõrakadémia parancsnoka volt. A rendõrség szervezetérõl szóló 15.400/1950. (V. 27.) BM rendelet alapján a fõkapitányság neve Budapesti Rendõrfõkapitányság lett. A fõkapitányság 1950-ben átköltözött a Deák téren újjáépült, volt Adria Biztosító székházába. Majd 1953-ban a fõvárosi fõkapitányság neve BM Budapesti Fõosztályra változott. Az új szervezet kialakítása még 1954-ben is folyt.
A különlegesen széles hatáskörû karhatalmi szervek közül a gazdasági rendõrség – hivatalos nevén a Budapesti Fõkapitányság Gazdasági Rendészeti Osztálya – a többinél néhány hónappal késõbb, 1945 szeptemberében jött létre. 5. 1. Elvi elképzelések
Az 1945-ös év tavaszán már létezett a Vas Zoltán vezette Budapesti Közélelmezési Kormánybiztosság mellett egy Közellátási Ellenõrzési Fõcsoport, más néven Közellátási Rendészet. A szervezetrõl kevés tudható, de fennmaradt vezetõjének, Fogass Józsefnek egy 1945. április elején írt javaslata, amellyel az MKP Központi Vezetõséghez folyamodott. Ebben kifejtette, hogy a gazdasági közállapotok alapos ismerõjeként és ezen a területen mûködõ szakemberként szükségesnek tartja egy úgynevezett gazdasági rendõrség felállítását. Fogass szerint, a felállítandó hatóság valamennyi, gazdasági kérdésekkel foglalkozó minisztérium fõosztályát külön-külön képezhetné ugyanazzal a személyzettel. Szükségesnek tartotta a közvetlen rendõri hierarchiából kiemelni az új gazdasági szervet, amely felett a felügyeleti jogkört a minisztertanács, a fegyelmi jogkört pedig a belügyminiszter gyakorolhatná. A leendõ gazdasági rendõrség feladatai közül az elsõ pontban kiemelve állapította meg: 1. A háborús bûnösök által okozott gazdasági károk feltárása és felszámolása. Válasz vagy egyéb reagálás erre a beadványra nem érkezett, sõt, Fogass Józsefet idõközben – valószínûleg politikai okokból – eltávolították az állásából.
Az eközben már szervezõdõ gazdasági rendõrség a politikai rendõrség körein belül jött létre. Fehér Lajos, a Budapesti Fõkapitányság Politikai Rendészeti Osztályának (PRO) helyettes vezetõje, 1945. augusztus 14-én, az „ügyvitel során mind gyakrabban elõforduló gazdasági természetû háborús és népellenes bûncselekmények szakszerû lenyomozása végett”, egy feliratban indítványozta Erdei Ferenc belügyminiszternél az új szervezet létrehozását. Lásd: Magyar Országos Levéltár (a továbbiakban MOL) XIX-B-1-r (1945) 3. dob. 119. (A Belügyminisztérium Elnöki Fõosztályának iratai)
Augusztus második felétõl egészen a gazdasági rendõrség mûködésének megindulásáig a rendõrség valamint az Áruellenõrzési Fõosztály tartott sorozatos razziákat a fõváros piacain és csarnokaiban. Például 1945. augusztus 22-én Haris Olivér detektívfõnök vezetésével a rendõrség nagyszabású razziát tartott a Nádor utcai tõzsdénél, amelynek célja a környéket ellepõ valutázók begyûjtése volt. Az Áruellenõrzési Fõosztály vizsgálatai kiterjedtek a vendéglõkre is, amelyek ellen fõleg árurejtegetés, illetve rendeletekben tiltott ételek (pl. borjúhús) felszolgálása miatt léptek fel. Egy esetben pedig a Fõosztálynak a VI. kerületi rendõrséggel együttmûködve sikerült lelepleznie egy cukor, szaharin és inzulin üzletszerû csempészésébõl élõ csoportot. Mûködésük és a nyomozásaiknál használt eljárásaik megegyeztek a késõbbi gazdasági rendõrség módszereivel. Az Áruellenõrzési Fõosztály akcióiról részletes tudósításokat lehet olvasni a Szabad Nép (a Magyar Kommunista Párt napilapja) 1945. augusztus 23. és 30. napi, valamint a szeptember 1., 5., 6. és 13. napi számaiban is. Majd a kommunista napilap 1945. szeptember 15. napi számában értesítették a lakosságot arról, hogy aznap hivatalosan is megkezdte a mûködését a gazdasági rendõrség (lásd: Szabad Nép 1945. szeptember 15. 2. o. „A gazdasági rendõrség megkezdi mûködését” kezdetû cikket). A Gazdasági Rendészeti Osztály felállításáról – az éppen átszervezõdõ Budapesti Fõkapitányság keretei között – a döntés már szeptember 8-ig megszülethetett, ugyanis aznap a budapesti rendõrség kommunista pártaktívájának gyûlésén Ratulovszky János fõkapitány-helyettes már kész tényként beszélt az új osztály létrejöttérõl.
A II. alosztály az ipari üzemekben elkövetett gazdasági bûncselekmények és szabotázsok felderítésére és kinyomozására specializálódott. Késõbb Radványi Dezsõ áv. fõhadnagy, az ÁVO VII. alosztályának vezetõje készített jelentést a gazdasági rendõrség II. alosztályának tevékenységérõl (lásd ezt: PIL 274.f. 11/10 õ.e.).
A gazdasági rendõrség 1945. szeptember 15-én, egy szombati napon kezdte meg mûködését, amirõl a másnapi Szabad Népben lehetett részleteket olvasni:
Addigra már érthetõ módon, elsõsorban Péter Gábor ellenszenve miatt, a két vezetõ közt kimondottan ellenségessé vált a viszony, márcsak (és elsõsorban) személyes ambícióik ütközése és eltérõ habitusuk okán is. A gazdasági rendõrség és az ÁVO állománya között is igen rossz viszony alakult ki, az embereik folyamatosan rivalizáltak, sõt nem egyszer akadályozták is a másik szerv munkáját. Rajk László 1948. augusztusi leváltása után ez a rossz viszony volt az oka Villányi gyors eltávolításának is. 1948. december 15-én megszüntették a gazdasági rendõrséget. Az errõl szóló belügyminiszteri rendelet szerint: „Az ország gazdasági életének stabilizálódása és megszilárdulása ma már indokolatlanná teszi ennek az önálló szervezetnek a fenntartását.” (lásd: Rendõrségi Közlöny, 1948. december 15. 948. o.) A Sztálin halála utáni enyhülés idején felülvizsgálták az ügyet, és a Legfelsõbb Bíróság 1955. október 13-án dr. Villányi Andrást az ellene emelt vádak alól bûncselekmény hiányában felmentette (TH V-142 753. – Dr. Villányi András perújításának anyaga).
A politikai küzdelmek élezõdése, a koalíciós pártok egyre fokozódó küzdelme a hatalom megszerzéséért, majd a hatalomváltás miatt a politikai rendészet ismét látható, kiemelt szerepet kapott. Néhány nappal Pest felszabadítása után a Budapesti Nemzeti Bizottság már ki is nevezte a fõváros rendõrfõkapitányát: „A Budapesti Nemzeti Bizottság a magyar államrendõrség budapesti fõkapitányává Sólyom László, ny. százados, budapesti lakost kinevezi.” (I/3.–1945. BNB. sz.) Lásd: A Budapesti Nemzeti Bizottság jegyzõkönyvei 1945 – 1946. Szerkesztette: Gáspár Ferenc, Halasi László. In.: Budapest Fõváros Levéltára Forráskiadványai VII. Szerkesztõ: Ságvári Ágnes. Budapest 1975. 19. o. Ezen elsõ határozatok a BNB által 1945 júniusában kiadott „Határozat-gyûjtemény” –bõl valók. A Fõvárosi Közlöny elsõ száma 1945. február 16. napján jelent meg, ami szintén január 21-i kelettel közli a BNB megalakulását és iménti határozatait. Más adatok szerint azonban néhány nappal korábban, az MKP Tisza Kálmán téri székházában alakult meg a BNB, a január 21. napi alakuló ülés már csak a hivatalos formalitás volt. Több visszaemlékezés szerint a BNB által kinevezett dr. Csorba János már január 19. napján megkezdte hivatali mûködését a Vízmûvek igazgatóságának székházában. Erre vonatkozólag lásd Lestyán Sándor: Az újjászületett Városháza. Budapest, 1946. február. Dr. Gulácsy György e visszaemlékezését közli Pál – Radó: Debreceni feltámadás. Debrecen, 1947. 308. o.; illetve erre vonatkozólag lásd még Vas Zoltán: Hazatérés 1944. Budapest, 1970. 176. o. Mint korábban már említettem, az újjászervezõdõ fõvárosi rendõrségen belül a politikai osztály az elsõk között jött létre. Dokumentum igazolja, hogy Péter Gábor vezetésével már 1945 januárjának legvégén mûködött a Magyar Államrendõrség Budapesti Fõkapitányság Politikai Rendészeti Osztálya (PRO), hatvan fõvel. Az elsõként kivégzett háborús bûnösök, a munkaszolgálatosokkal kegyetlenkedõ és azokat legyilkoló Rotyits és Szivós keretlegények ügyét már a PRO vizsgálta ki. Budapesten, 1945. január 29. napján kezdõdött el jogi értelemben véve az elsõ népbírósági per a Zeneakadémián, ugyanis a Budapesti Rendõrfõkapitányság ezen a napon tette át az elsõ ügyet a megalakuló népbírósághoz. A BNB 1945. január 27. napi teljes ülésén elnöklõ Vas Zoltán jelentette be, hogy „két bitang, akik maguk több mint száz hazafit végeztek ki, már kézre került… Az egész nemzetegyetem követeli, hogy ezeket a bûnösöket… felelõsségre vonják.” Javasolta, hogy az öttagú bizottság állítsa fel az egy jogvégzett elnökbõl és négy kiküldöttbõl, valamint egy ügyészbõl álló bíróságot, amely a vizsgálatokat folytassa le, s ha kell, halállal sújtson le.
A dr. Major Ákos vezette tanács pedig e felhatalmazással hozta meg elsõ ítéletét február 3-án, Rotyits Péter tartalékos fõtörzsõrmester és Szivós Sándor tartalékos szakaszvezetõ ügyében, akik a 401. számú különleges munkásszázad tagjainak sérelmére követtek el 124 rendbeli gyilkosságot. Részletesen lásd errõl Kossa István: Dunától a Donig. Athenaeum Kiadó, Budapest, 2. kiadás; valamint Dr. Major Ákos: Népbíráskodás – forradalmi törvényesség… i. m. 120. o. – 121. o. Kossa kötete számos, a PRO által készített kihallgatási jegyzõkönyvet közöl. „A Budapesti Néptörvényszék, mint ítélõbíróság N.T. 1/1945 szám alatt 1945. február 3. napján hozta meg az elsõ ítéletét. A Magyar Nép Nevében a bíróság Haynal Alajos vezérõrnagy, Rotyits Péter t. fõtörzsõrmester és Szivós Sándor t. szakaszvezetõ ügyében ítélkezett.” (Dr. Lukács Tibor: i. m. 80. o.) Csupán érdekességként jegyeznék meg ide két dolgot: Kezdetben a Tisza Kálmán téren (ma: Köztársaság tér) levõ Magyar Kommunista Párt központjában, majd az Eötvös utca 7. szám alatt, s végül az Andrássy út 60. szám alatt, a korábbi, nyilas „Hûség Házában” volt elhelyezve az újjáalakított államrendõrség politikai osztálya. A PRO egyik helyettes vezetõje az a Fehér Lajos lett, aki késõbb, a Kádár korszak 1968-as gazdasági reformjainak egyik kezdeményezõje volt. Fehér 1945 januárjától 1946 szeptemberéig volt a PRO munkatársa, majd saját kérésére átkerült a Szabad Föld címû újsághoz. Fentebb már szintén említésre került, hogy ebben az idõben, politikai ügyekben egy másik szervezet is tevékenykedett a fõvárosban, a Tömpe András által vezetett belügyminiszteri különítmény – azaz a „debreceniek” –, amely azonban nem tartozott a fõkapitányság szervezetébe. A különítmény elsõ dolga volt, hogy még januárban beköltözött a nyilasok által elhagyott Andrássy út 60-ba. Egy 1945. február 7-én kelt levél tanúsága szerint, a két szervezet között már a kezdeteknél ellentétek mutatkoztak. Február 20-án, a Péter által vezetett osztály létszáma már 98 fõre nõt. Az egymással rivalizáló két szervezet néhány hétig egy fedél alatt dolgozott. Tömpe egysége, átmenetileg, mint a Belügyminisztérium Politikai Nyomozó Osztálya kezdte meg mûködését, majd, szintén Tömpe vezetésével, a debreceni egységbõl májusban létrejött a Magyar Államrendõrség Vidéki Fõkapitányság Politikai Rendészeti Osztálya (Palasik Mária: i. m. 35. o.). - A politikai rendõrség házi fogdájában: 639 fõ, 1387 fõ pedig az alábbi internálótáborokban volt elhelyezve: IV. ker.: Kecskeméti utca, V. ker.: Tutaj utca, VI. ker.: Áfonya utca, X. ker.: Gyûjtõfogház, XII. ker.: Böszörményi úti volt csendõrlaktanya, XIV. ker.: Egressy út. Csepel: Királymajor, Széchenyi út; Kispest: Bercsényi úti rendõrlovassági laktanya; Mátyásföld; Kistarcsa; Pestszentlõrinc: Attila út; Pestszenterzsébet: Gubacsi úti téglagyár; Rákospalota: Árpád út. 1946. október 4-én került pont a két szervezet rivalizálásának a végére, mivel a budapesti és a vidéki osztályt Péter Gábor vezetése alatt a budapesti fõkapitányság szervezetébe tartozó, de országos hatáskörû, egységes politikai rendõrséggé egyesítették Magyar Államrendõrség Államvédelmi Osztálya (ÁVO) néven (lásd az 533.900/1946. számú BM rendeletet). Az átszervezésre a mûködés hatékonyabbá tétele mellett az is okot adott, hogy a PRO tevékenysége – túlkapásai – ellen sok panasz érkezett. A megyei rendõri szervezetekben a rendõrkapitányságok mellett is mûködtek államvédelmi osztályok. A megfigyelõk az osztályvezetõk alá, azok pedig, a budapesti ÁVO alá tartoztak. A politikai rendészet összlétszáma felállításakor 2000 fõ volt. A szervezet mûködését közvetlenül a belügyminiszter felügyelte és ellenõrizte.
A 190.165/1947. IV. 1. számú BM rendelet szerint az ÁVO véleményét minden internálásnál ki kellett kérni, s az ÁVO is kezdeményezhetett internálást. A 191.104/1947. számú BM rendelet alapján pedig a rendõrségi munkára jelentkezõk esetében mindenkor ki kellett kérni a területileg illetékes ÁVO véleményét, vagyis egy általános „átvilágító” szervként is mûködött. A kommunista pártnak a hatalom megragadásáért folytatott harcában döntõ eszközévé vált az ÁVO, amely a politikai ellenfelek ellen is kíméletlen nyomást gyakorolt, és fellépéseivel jelentõsen hozzájárult a két munkáspárt egyesüléséhez. Az ÁVO kulcsszerepet játszott a „köztársaság elleni összeesküvés” kapcsán „realizált” hét perbõl álló persorozat elõkészítésében, amelynek során 1946-1947 fordulóján összesen 229, nagyrészt a FKgP-hez közel álló személy került a népbíróságok külön, ún. „ötös tanácsai” elé. Aztán 1948-ban új vonás jelent meg az ÁVO munkájában, ugyanis a kommunista pártvezetés megrendelésére már a Magyar Dolgozók Pártja belsõ élete iránt is élénken érdeklõdtek. A hatalom megragadása után már arra a látszatra sem volt szükség, hogy a politikai rendészet a rendõrség szervezetében tevékenykedik. 1948. november 25-én az ÁVO kivált a rendõrség kötelékébõl és középszintû hatósági szervezetként BM Államvédelmi Hatóság (BM ÁVH) néven folytatta tevékenységét. Az ÁVH magába olvasztotta az Útlevél Alosztályt, a Külföldieket Ellenõrzõ Országos Központi Hatóságot, a Határ-, Folyam- és Légirendészetet, a Gazdasági Rendészeti Ügyosztályt és a Bûnügyi Osztály Operatív Alosztályát. Az õrszemélyzetét pedig, önálló karhatalmi osztállyá fejlesztették fel. Az ÁVH létszáma megalakulásakor 5000 fõ lett, és csak 1956. október 28-án, tehát már az 56-os forradalom és szabadságharc alatt oszlatták fel.
Már a Magyar Királyi Csendõrség megszületése elõtt, 1878-ban voltak kísérletek egy tábori rendõrség megszervezésére. Ez a hadsereg mozgósításakor került volna felállításra. Még békeidõben kijelölték volna a tábori rendõrtiszteket a lovassági tisztekbõl, a tábori rendõr legénységet pedig a gyalogsági, a vadász és a lovassági altisztekbõl. De 1881-ben felállításra került a csendõrség, amelyre építve aztán megszervezték a tábori csendõrséget is. A tábori csendõrség a csapatok teljes körû tábori rendészeti biztosítását látta el, vagyis katonai rendõrségként mûködött. A Tanácsköztársaság megszüntette a csendõrséget, így a tábori csendõrséget is. A Magyar Királyi Csendõrség újjá szervezése 1921-tõl indult meg, de a tábori csendõrség újbóli felállítására csak 1938-ban került sor. 1942-ben pedig megszületett a Tábori Rendészeti (Biztonsági) Szolgálat, amely önálló szabályzattal rendelkezett. Ez részletesen meghatározta a Tábori Rendészeti Szolgálat hatáskörét, illetékességét, feladatait. E feladatokat 1945-ig a Tábori Csendõrség (azaz annak az állományából átvezényelt tábori csendõrök) valósította meg, amelyik a mozgósítás alkalmával került felállításra a csendõrség béke idején kijelölt állományából. A Tábori Csendõrség feladata általános érvényû katonai rendészeti tevékenység ellátása volt, míg a Tábori Biztonsági Szolgálat fõ feladata elsõsorban csak a katonai rend, a fegyelem biztosítása, fenntartása, vagy annak helyreállítása volt, méghozzá, akár a legkeményebb eszközök (azonnali felkoncolás) igénybevételével is. A Tábori Biztonsági Szolgálat is tábori csendõrség volt lényegében, vagyis itt tulajdonképpen tábori csendõrök (csak a Tábori Csendõrség láthatta el ezt a feladatot, vagyis csak a Tábori Csendõrség állományából válogatott csendõrök lehettek a Tábori Biztonsági Szolgálat emberei, a tábori rendészeti szolgálatra egyébként, fõleg a hadtáp csendõrzászlóaljakat szokták alkalmazni) láttak el elsõsorban csak katonai rendészeti és rendfenntartási feladatokat. A témáról bõvebben lásd Szakály Sándor: A Magyar Tábori Csendõrség Története. 1938 – 1945. Ister, Budapest 2000. valamint Hollós Ervin: Rendõrség, csendõrség, VKF 2. Kossuth Könyvkiadó, Budapest 1971. (1972.) illetve Csendõrségi Lapok XXXII. évfolyam 17. szám (1942. szeptember 1.), Pinczés Zoltán ezredes cikkét a tábori rendészetrõl. Hasznos információk találhatók továbbá a Tábori Rendészeti Szolgálat Budapest, 1942. címû kiadványban is. A csendõrség 1945-ös megszûntetésével végleg eltûnt a Tábori Csendõrség és a Tábori Biztonsági Szolgálat is. 1945. január 31. napjával felállításra kerültek a honvéd kerületparancsnokságok, és persze ez alapvetõ változásokat jelentett. A kerület parancsnokságok feladata volt az illetékességükbe tartozó kerületben a katonai rend és fegyelem fenntartása. Ezt a feladatot az alárendeltségükbe tartozó õrszázadokkal látták el. Az 1950-es évektõl, a szovjet típusú államigazgatási rendszernek megfelelõen épült ki a fegyveres erõk szovjet mintájú rendszere is. 1951. szeptember 1-tõl állították fel a Budapesti Komendáns Hivatalt. A fõvárosban lévõ katonai körzetek parancsnokságainak ügyeleti szolgálatai mellett 9 fõs ügyeletes alegységek dolgoztak, amelyek a közterületeken, vendéglõkben, szórakozóhelyeken folyamatosan járõröztek és ellenõrizték a katonákat, egészen az alezredesi rendfokozatig. 1956-ban ezek az egységek karhatalmi feladatokat is elláttak. 1957. január 12. napjával a Komendáns Hivatal Budapesti Helyõrségparancsnokság néven folytatta tovább munkáját, míg vidéken, az erre a célra kijelölt laktanyák politikai alapon szervezett (vagyis politikailag megbízható) õrszemélyzete látta el ezt a feladatot. Megállapítható, hogy az 1945 és 1990 között létezõ katonai elhárítás, a karhatalom és a Munkásõrség megléte nem indokolta katonai rendõrség, mint speciálisan olyan létezését. A tanulmányban felhasznált fontosabb irodalmak és dokumentumok jegyzéke - A Budapesti Nemzeti Bizottság jegyzõkönyvei 1945 – 1946. Szerkesztette: Gáspár Ferenc, Halasi László. In.: Budapest Fõváros Levéltára Forráskiadványai VII. Szerkesztõ: Ságvári Ágnes. Budapest 1975. A tanulmányban felhasznált napilapok A tanulmányban felhasznált periratok, kúriai döntvények A felhasznált internetes források jegyzéke
SZÓRÓL SZÓRA ROVAT >>> |
FRISS HÍREK
15:22 - Indul a Filmklub
11:44 - Évadkezdés a Hölgyklubban
09:52 - A csonthéjba zárt egészség
05:10 - Emlékül
05:05 - Idõsek sportnapja
04:39 - Fókuszban a madarak
16:16 - Ünnepi program - Október 6.
14:52 - Figyelem! Idõpontváltozás!
|