Ma 2024. 10 18.
Lukács, Jusztusz napja van.
Látogatók száma : 56950352    








Honlapkeszites

Befejezõdött a próbaüzem
Mint azt olvasóink is tapasztalhatták, befejezõdött a Deák- és az Erzsébet téri forgalomirányító jelzõlámpák vezérlõberendezéseinek felújítása. Az elõzményekrõl, a próbaüzemelés tapasztalatairól és a még hátralévõ munkákról Tárnok Ferenc, a Városfejlesztési Osztály vezetõje és Szabó István, a VIA Kanizsa Kht. fõmérnöke adott tájékoztatást.

– A belvárosban három forgalomirányító vezérlõberendezés mûködik (Erzsébet tér, Deák tér, Huszti tér) összehangolt rendszerben, ami összesen nyolc csomópontra terjed ki. A jelzõlámpák mûszaki állapotáról a VIA Kanizsa Kht. több ízben jelezte az önkormányzat felé, hogy gyakran meghibásodnak, üzembiztos mûködésük már a rendszeres karbantartással sem biztosítható. A Deák- és az Erzsébet téri csomópont vezérlõrendszerének átalakítása indokolt volt – mondta Tárnok Ferenc –, a Huszti téren pedig a jövõ évben alakítanak ki körforgalmat a városközponti rekonstrukció során.

A közgyûlés májusban tárgyalta az elõterjesztést, s felhatalmazást adott a legfontosabb beavatkozásokra, melynek elsõ pontjában az elavult forgalomirányító berendezések lecserélése, a hozzájuk tartozó kábelhálózat kötési pontjainak átépítése, a jelzõlámpákat tartó oszlopokon a szonda sorkapcsok lecserélése és a kábelvégek újrakötése szerepelt. A legfontosabb és a közlekedésbiztonság érdekében halaszthatatlan beavatkozást a ’70-es években történt telepítésnél, és a karbantartásban jelenleg közremûködõ budapesti Signalterv Forgalomtechnika Kft. végezte el bruttó hatmillió százhúsz-ezer forintért. A kft. augusztus 30-ára a berendezéseket lecserélte, a szükséges beavatkozásokat megtette.
– A próbaüzemelés során voltak helyszínek, ahol feltorlódtak a gépjármûvek, mivel nem volt öszszehangolva a zöldhullám. Mindezt az elmúlt héten átprogramozással megoldotta a vállalkozó. Távfelügyeleti rendszeren még egy-két hónapig nyomon követik a lámparendszerek mûködését, de kértek ajánlatot a távfelügyeleti rendszer további mûködtetésére.
Szabó István kiegészítésként elmondta, a lakosság tájékoztatása érdekében a médiumokban meghirdették mi fog történni, de a lakosság részérõl elhangzott olyan irreális észrevétel, hogy miért nem éjszaka végzik a rekonstrukciót, és miért sötétek gyakran a lámpák.
– Szerencsére nem történt baleset a két hét során. Üzemeltetõként azt tapasztalták, teljesen hibamentesen mûködik a lámparendszer, le tudja vezetni a reggel nyolc és kilenc óra között jellemzõ nagy forgalmat, és helyreálltak az aszinkron problémák is. A távfelügyeletnél el kellene érni – tette hozzá Szabó István –, hogy a VIA „lámpásembere” végezze számítógépen keresztül az ellenõrzést.– Adott esetben a beavatkozást. Tárnok Ferenc megjegyezte, ezzel kapcsolatban kértek árajánlatot, amit a döntéshozók elé visznek, mert ez a jövõ. A munkák során a kivitelezõ jelezte, hogy vannak még tennivalók – folytatta Szabó István. – A harmincöt éves elavult vaslámpatesteket kisebb súlyú mûanyag lámpatestekre, a benne levõ hagyományos villanykörtéket pedig LED betétes lámpatestekre kellene kicserélni. Erre egy finanszírozási tervet akar benyújtani a kivitelezõ az önkormányzatnak hasonló módon, mint ahogy a közvilágítás-rekonstrukciónál történt, hogy az áramdíj megtakarításból négy-öt éven keresztül fizeti ki az önkormányzat. Ugyanezt akarja meglépni a jelzõlámpák esetében is. A kivitelezõ bevállalja a beruházási költséget, és négy-öt éven keresztül az energiatakarékos LED-es lámpatestek használatából adódó áramfogyasztás csökkenésbõl finanszírozná az önkormányzat a munkát. Ez azonban egy késõbbi egyeztetés kérdése, a legfontosabb teendõ megoldódott.
B.E.


2008-09-18 09:57:56


További hírek:


KÖZÉLET ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül