A kerékpározás egyre nagyobb szerepet játszik a közúti közlekedésben, ugyanakkor ez sajnálatos módon együtt jár a közúti balesetek számának növekedésével. A kerékpározás biztonságának helyzetét jól szemlélteti az a tény, hogy 2013-ban a kerékpárosok több személyi sérüléssel járó közúti balesetet okoztak, mint a tehergépjármûvek és az autóbuszok vezetõi együttvéve.
A kerékpározás kiemelt baleseti kockázata elsõsorban lakott területen belül jelentkezik, de az észlelhetõség hiánya (különösen éjszaka, illetve korlátozott látási viszonyok esetén) fõleg lakott területen kívül vezet közúti tragédiához.
A kerékpárosok által okozott baleseteken belül a halálos balesetek száma az utóbbi 5 évben csökkent, de a súlyos és a könnyû sérüléses eseményeké nõtt. A KSH adatai szerint 2013-ban 15 691 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, melybõl 2003 balesetet okoztak kerékpárosok (12,76%). Emellett 2018 kerékpáros volt még részese közúti balesetnek. Az 591 meghalt személy közül – az elõzetes adatok alapján – 82 kerékpáros volt (a meghalt személyeken belüli aránya: 13,87%, mely nagyságrendileg megegyezik a korábbi évek arányával). Mindemellett magas az ittasan okozott kerékpáros balesetek részaránya (23%), a kerékpárosok által okozott 2003 balesetbõl 459 fõ volt ittas állapotban.
A kerékpárosok közlekedésbiztonsága a 2014-es év egyik kiemelt célterülete, ezért e jármûvezetõket érintõ prevenciós tevékenységek kiemelt prioritástat kapnak. A rendõri szervek felmérték az illetékességi területük azon frekventált helyszíneit, útszakaszait, ahol e közlekedõk leginkább megjelennek, illetve a korábbi tapasztalatok alapján a legnagyobb veszélynek vannak kitéve. A kerékpárral közlekedõket – többek között kerékpáros járõrök koncentrált alkalmazásával – folyamatosan és célirányosan fogjuk ellenõrizni e helyszíneken, és szükség esetén szankcionálni. A kerékpárosok által elkövetett jogsértések észlelésekor minden esetben következetesen, a fokozatosság elvét betartva jár el a rendõrség. Az ellenõrzések során fokozott figyelmet fordítanak a rendõrök a kerékpárt hajtó személy esetleges alkoholos befolyásoltságára, a jármû illetve a kerékpáros láthatóságára.
A kerékpárosokat érintõ célirányos közúti ellenõrzéseket preventív kampányokkal egészíti ki a rendõrség, ezzel növelve az ellenõrzések hatásfokát, tudatosítva a közlekedõkben a jogsértések veszélyeit. Célként fogalmaztuk meg, hogy az új évtized végére Magyarország zárkózzon fel a legbiztonságosabb közlekedési környezettel rendelkezõ EU tagállamok sorába.
ORFK Kommunikációs Szolgálat
REND-ŐR ROVAT >>>