Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van.
Látogatók száma : 57030539    








Honlapkeszites

MNB: vissza kell téríteni a jogtalanul felszámított díjakat

Az MNB újabb 62 pénzügyi szervezetnél tárt fel a fogyasztói díjak és költségek jogszerûtlen emelésére vonatkozó jogszabálysértéseket. A vizsgált pénzügyi szervezetek közül 58 esetében került sor bírság kiszabására, amelynek együttes összege 386,5 millió forint. A szabálysértés miatt megbírságoltak közt mások mellett megtalálható a Bak és Vidéke Takarékszövetkezet (6 250 000 forint), Dél-Zalai Egyesült Takarékszövetkezet (5 750 000 forint) is.


A Magyar Nemzeti Bank (MNB) újabb pénzügyi szervezeteknél zárta le a korábban megkezdett, számos szervezetre kiterjedõ fogyasztóvédelmi vizsgálatot, ami annak feltárását célozta, hogy az érintett piaci szereplõk 2012. január 1-je és 2014. április 30-a között az egyoldalú díj-, jutalék-, vagy költségemelések során betartották-e valamennyi vonatkozó, a fogyasztók érdekeit védõ jogszabályt. Korábban a jegybank a jogszerûtlen módosítások miatt 35 pénzügyi szervezetre összesen közel 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki 2014 márciusában, majd 2014 júliusában újabb 10 pénzügyi szervezetet 71,75 millió forintra büntetett.
A most lezárult vizsgálatok alkalmával az MNB mind a 62 pénzügyi szervezetnél jogszabálysértéseket tárt fel. A megállapítások alapján 58 esetben került sor bírság kiszabására, további 4 esetben kötelezéssel zárult az eljárás. A jellemzõ jogsértések – a korábbi két vizsgálati körhöz hasonlóan – a következõk voltak: 1) hiányzott a díjmódosításra lehetõséget adó, meghirdetett ok-lista a szerzõdésben, üzletszabályzatban vagy az általános szerzõdési feltételekben; 2) a kedvezõtlen szerzõdésmódosítást annak hatályba lépése elõtt kevesebb, mint 2 hónappal hirdették meg; 3) a kedvezõtlen szerzõdésmódosítás hatályba lépése elõtt 2 hónappal nem tájékoztatták a fogyasztókat ingyenes felmondási jogukról; 4) elmulasztották közölni az ügyfelekkel a díjmódosítás okát; 5) az egyoldalú kedvezõtlen szerzõdésmódosítás új díjfajta bevezetésével történt; 6) korábbi „díjmentes, ingyenes, 0 forintos” tranzakciót tettek fizetendõvé, ami szintén új díj bevezetését jelenti; 7) megváltoztatták a díjszámítás módját.
Közzétett határozataiban a jegybank mind a 62 pénzügyi szervezetnek megtiltotta a jogsértõ magatartás további folytatását, kötelezte az intézményeket a jogszabályi rendelkezések mindenkori betartására, illetve összességében 386,55 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki számukra. A vizsgált intézményeket – új díj bevezetése és a számítási mód kedvezõtlen megváltoztatása miatt – egyúttal kötelezte a jogsértõen elvont díjtöbblet fogyasztóknak történõ visszafizetésére is.
Az MNB ezúttal is egységes elvek szerint határozta meg a bírságösszegeket, amelyek esetében a jegybank figyelembe vette a jogsértés súlyát, fogyasztókra gyakorolt hatását, gyakoriságát, a jogsértõ díjak és tranzakciók számát, a fogyasztóknak okozott kár mértékét, illetve az azokkal sújtott fogyasztói kör nagyságát is – olvasható a Magyar Nemzeti Bank közleményében.
 

A vizsgált intézmények – amennyiben eddig ezt nem tették meg – 2014. szeptember 30-ig kaptak határidõt arra, hogy az érintett fogyasztók számára visszatérítsék a jogtalanul felszámított díjakat. Ennek végrehajtásáról pedig október közepéig kell beszámolniuk a jegybank részére.
 

A megbírságolt intézmények és a bírságok összege ide kattintva érhetõ el.

Kanizsa



2014-08-05 07:41:00


További hírek:


REND-ŐR ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül