Tovább emelkednek a pedagógusbérek, racionalizálják a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) mûködését és biztonságos lesz az idei évben a köznevelési intézmények mûködése - errõl Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár beszélt az MTI-nek adott évvégi interjúban, kiemelve: lesz elegendõ férõhely a kötelezõ óvodáztatáshoz.
Az eddiginél több forrással számolhat 2015-ben a költségvetés, de rosszul teszi, aki csak számokban gondolkodik. Azt kell nézni, hogy a célként kitûzött prioritások meg tudnak-e valósulni - mondta.
Az államtitkár kiemelte: a 2014. szeptember 1-jei, minden pedagógust érintõ alapilletmény-emelést követõen idén január 1-jétõl több mint 22 ezer pedagógus léphetett sikeres minõsítése eredményeképpen Pedagógus II. vagy a Mesterpedagógus fokozatba. Emellett a pedagógus-életpályához tartozó béremelés 2015. szeptember 1-jétõl vonatkozik azokra a nevelõ-oktató munkát segítõkre - például pedagógiai asszisztensekre - is, akik rendelkeznek pedagógus szakképzettséggel. Kiemelte: a 2015-ös költségvetésben pedagógusbérekre 38 milliárd forinttal több jut, mint 2014-ben. Példaként említette, hogy szeptembertõl a pedagógus I. fokozatban, egy fõvárosi, fõiskolai végzettségû kollégium nevelõtanár, 16 éves gyakorlattal 248 ezer forint kereshet, míg a pedagógus II. fokozatban ez az összeg 274 ezer forintra nõ. Egy szombathelyi középiskolai tanár, egyetemi végzettséggel és nyolc éves gyakorlattal jövõ õsszel közel 246 ezer forintra számíthat. Szólt arról is, hogy 2015. január 1-jétõl közel 6 ezer, minõsítésen és a feladatra történõ felkészítésen átesett szakértõ és szaktanácsadó pedagógus kezdte meg munkáját.
A szeptemberben életbe lépõ kötelezõ óvodáztatásról és férõhely-bõvítésrõl elmondta: állami költségvetésbõl, pályázaton keresztül 20 település 897 új óvodai férõhely létesítéséhez 850 millió forintos támogatás van. 2010-tõl 2015 márciusig 5850 új óvodai férõhelyet hoznak létre.
A Klikrõl azt mondta, az elmúlt két év tapasztalata alapján szükséges a finomhangolás, a szervezet racionalizálása. A Klik Hanesz József elnök személyében új vezetõt kapott és a mûködés kiszámíthatóbbá vált, megindult az átalakítás - jelezte.
Kiemelte: nagyobb feladat- és hatáskört delegálnak a Klik megyeközponti tankerületeihez, ezzel biztosítva a feladtok hatékonyabb ellátását és az intézmények fenntartásának hatékonyabb megszervezését. Az átszervezéseknek köszönhetõen jogosultságok kerülnek közelebb az iskolákhoz, így gyorsabb döntések várhatók - jelezte. Kitért arra is, hogy a benyújtott köznevelési törvénymódosításnak megfelelõen a pedagógiai szakmai szolgáltatások feladata kikerül a Klik feladatkörébõl, átkerül az Oktatási Hivatalhoz, így a Klik egy átláthatóbb, tisztán fenntartói feladatok ellátását végzõ szervezetté válik.
Szólt arról is, hogy a térítésmentes tankönyvellátás a köznevelési törvény értelmében folytatódik felmenõ rendszerben, azaz a 2015/2016-os tanévben összesen 750 ezer diák jut majd ingyen tankönyvhöz. A tavalyi tanév számadatait összevetve mintegy 100 ezerrel több gyermek részesül ingyenes tankönyvellátásban, amely egyre nagyobb segítséget és megtakarítást jelent a családoknak.
Arról, hogy a korábbi hibák eredményeképpen több olyan tankönyv került az iskolákba, amelyek tartalmilag vitatott elemeket tartalmaznak, azt mondta: ez is azt mutatja, hogy szükség van az állami szerepvállalásra és az állam minõségi garanciájára. Az Oktatáskutató és Fejlesztõ Intézetben a tankönyvfejlesztés széles társadalmi és szakmai egyeztetéseken alapul, az észrevételek feldolgozását követõen alakul ki a végleges tankönyv. A három évig tartó fejlesztésnél minden észrevételt figyelembe vesznek, minden hibát javítanak. Ugyanakkor nem feltétlen cél az, hogy a jövõ tankönyveiben minden ugyanúgy szerepeljen, mint az elmúlt 20 évben - jegyezte meg.
A köznevelési államtitkár az elkövetkezõ idõszak teendõit áttekintve szólt arról, hogy 2014/2015-ös tanévben fejezõdik be a mesterpedagógusi és kutatótanári fokozatba kerülés szakmai követelményrendszerének, minõsítési eljárásrendjének a véglegesítése. Ezen a projekten számos felsõoktatási intézmény és több mint ezer gyakorló pedagógus vesz részt 2015 õszéig.
Az érettségi vizsgaszabályzat és az érettségi vizsga követelményrendszerének az új Nemzeti alaptantervvel való összhangjának megteremtését célzó módosítások is elindultak - emelte ki.
Tart a szakképzési rendszer átalakítása is, ami azért is szükséges, mert az elmúlt években a szakiskolai képzésre jelentkezõk alacsony tanulmányi átlaggal rendelkeztek és sokan hagyták el az iskolát. A kormány ezt a folyamatot akarja fékezni és a társadalomnak is elismertté tenni a fizikai munkát, annak megbecsülését - hangsúlyozta, hozzátéve: fontosnak tartják, hogy az alapfokú képzésbõl felkészült, közismereti tudással felvértezett tanulók kerüljenek ki. Jelezte: a szakképzési rendszerben a kollégiumok lesznek az esélyteremtés legfõbb eszközei.
Számos további intézkedést is elõkészítettek, amelyek a háttérintézmények racionalizálását, átláthatóbb, hatékonyabb munkavégzést, az egyes eljárások - például az országos pedagógiai-szakmai ellenõrzés és a pedagógus-minõsítési eljárás - egyszerûbbé, gyorsabbá válását célozzák, s az Oktatási Hivatal közvetlenebbül támogatja majd a köznevelési feladatok ellátását - mondta Czunyiné Bertalan Judit.
MTI - Kanizsa
OKTATÁS ROVAT >>>