„AUTIskola2015” elnevezésû játékban részt vett a nagykanizsai Szivárvány EGYMI is, ezért az intézmény részére az elismerés a 2015. április 8-án 10 órakor kezdõdõ, „Autistákért Nagykanizsán” címû projekt szakmai fórumán kerül átadásra a Hevesi Sándor Mûvelõdési Központban.
Az Autisták Országos Szövetsége „AUTIskola 2015” elnevezésû játék keretében összegyûjtötte az „autizmusbarát” iskolákat, hogy láthatóvá tegye azokat az intézményeket, melyek ismerik és elismerik az autizmus spektrumzavarral élõ gyermekek speciális oktatási szükségleteit, már tettek valamilyen lépést az autizmus specifikus oktatás megvalósítása érdekében. A díjakat Czibere Károly, Szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelõs államtitkár (Emberi Erõforrások Minisztériuma), és Kõvári Edit, az Autisták Országos szövetségének elnöke, míg az elismerõ okleveleket Szekeres Pál, a fogyatékos emberek társadalmi integrációjával kapcsolatos feladatok ellátásáért felelõs miniszteri biztos (Emberi Erõforrások Minisztériuma) adja át ma, 2015. április 2-án 11 órakor.
„AUTIskola 2015” - Autizmusbarát iskolák Magyarországon
Az autista gyermekek beilleszkedése az iskolába komoly feladat a gyermek, a család és az iskola számára egyaránt.
Magyarországon becslések szerint minden 100. ember autista, vagyis minimum minden 100. gyereknek az átlagostól eltérõ szükségletei vannak az iskolákban. A családok és az oktatási intézmények együttmûködése rendkívül fontos, a szakmai feltételek hiánya pedig valós probléma. Az iskolák gyakran nem ismerik a megoldásokat.
Az Autisták Országos Szövetsége ezért „AUTIskola 2015” elnevezésû játék keretében összegyûjtötte az „autizmusbarát” iskolákat, hogy láthatóvá tegye azokat az intézményeket, melyek ismerik és elismerik az autizmus spektrumzavarral élõ gyermekek speciális oktatási szükségleteit, már tettek valamilyen lépést az autizmus specifikus oktatás megvalósítása érdekében.
A szülõk, vagy az iskolák képviselõi március 11-ig nevezhették intézményüket, a szavazás március 31-én zárult. Országszerte 24 intézményt regisztráltak, integráló és speciális oktatást nyújtó iskolák egyaránt részt vehettek a versenyben. A verseny eredményét az AOSZ facebook oldalán hány lájkot és megosztást kaptak a regisztráltak képei.
Régiós bontásban:
Közép-Magyarországi régió: 11 db ebbõl 7 db budapesti iskola
Dél-Alföldi régió: 4 db
Észak-Alföldi régió: 3 db
Észak-Magyarországi régió: 2 db
Közép-Dunántúli régió: 1db
Nyugat-Dunántúli régió: 3 db
A pozitív törekvéseket az AOSZ elismerésével jutalmazza, a nevezetteket adatbázisaiban elismert iskolaként tünteti fel. A nyertes intézményeknek nyereményeivel további segítséget kíván nyújtani az autista gyermekek minél magasabb színvonalon megvalósított autizmus-specifikus oktató-nevelõ, közösségépítõ munka megvalósítása érdekében. Az AOSZ célja, hogy a benevezett iskolákkal kapcsolatban maradjon, céljaikat és munkájukat tovább erõsítse, együttmûködéseket valósítson meg. Éppen ezért minden érvényes regisztráló intézmény automatikusan megkapja Fred F. Volkmar: Az autizmus kézikönyve c. könyvének egy példányát.
A játék március 31-én éjfélkor zárult. A végeredmény:
1. hely Vargahegyi Autista Alapfokú Fejlesztõ Iskola, Miskolc, 21700 szavazat
2. hely Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Mûvészeti Iskola, Kaba, 10881 szavazat
3. hely Addetur Baptista Gimnázium, Szakközépiskola és Speciális Szakiskola, Bp. 6871 szavazat
A díjakat Czibere Károly, Szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelõs államtitkár (Emberi Erõforrások Minisztériuma), és Kõvári Edit, az Autisták Országos Szövetségének elnöke, az elismeréseket pedig Szekeres Pál, a fogyatékos emberek társadalmi integrációjával kapcsolatos feladatok ellátásáért felelõs miniszteri biztos (Emberi Erõforrások Minisztériuma) adja át 2015. április 2-án 11 órakor a Magyar Sport Házában.
További elismerések 4 vidéki helyszínen, Nagykanizsán, Veszprémben, Kecskeméten és Szegeden történõ átadásában közremûködik az AOSZ 4 tagszervezete is, saját szervezésû Autizmus Világnapi rendezvényeiken.
Nyeremények:
A harmadik helyen végzõ iskola 30.000 ft-os Geobook vásárlási utalványt nyert, mely autizmus témájú szakkönyvekre váltható be.
A második helyezett nyereménye 40.000 ft-os MidComp vásárlási utalványt nyert, mely autizmus specifikus fejlesztõ eszközökre váltható be.
A verseny gyõztese, a legtöbb pontot és lájkot gyûjtõ iskola egy 55.000 ft értékû képzést nyer: Autizmus Alapítvány 1 hetes képzése:
„Autizmussal élõ gyermekek és tanulók inkluzív nevelésének-oktatásának alapjai”(http://www.autizmus.hu/Tanfolyam.shtml)
Ragyogj kéken! Autizmus világnap 2015
A felszólítás az autizmus hivatalos színére, a kékre utal. Az Autisták Országos Szövetsége, hasonlóan a többi nemzetközi, országos, és regionális szervezõdéshez ismét csatlakozik a „Ragyogj Kéken” kampányhoz. Április 2-án a kampány keretében, a már hagyományos módon a Parlament kupoláját világítjuk kékre, mellette számos épület kivilágítása vált kékre a világnap alkalmából. Az országban idén 25 város áll ki az autista emberekért különbözõ, saját szervezésû (72) rendezvénnyel. Évrõl-évre bõvül az elérhetõ programok tárháza. Lesz, ahol már a hagyománynak számító sétával, máshol közös gitározással, bringázással, flashmobbal, szakmai fórummal állnak ki az ügy mellett, és van, ahol rendhagyó kék kötésbe burkolják a város tereit. Az események listája és részletes programja megtalálható az AOSZ honlapján: http://aosz.hu/vilagnap2015/
2007-ben jelölte ki az ENSZ április 2-át az autizmus világnapjaként, hogy felhívja a világ figyelmét az autizmus spektrum zavarra, mely tízmilliókat érint a földön. A „Light it up blue” (#LIUB), vagyis „Ragyogj kéken!”
Az autizmusról
Az autizmus spektrumzavar olyan állapot, mely az átlagostól eltérõ fejlõdéshez vezet. A kifejezésben a spektrum szó arra utal, hogy az autizmusnak számtalan megjelenési formája van, az alig észrevehetõ szinttõl az egészen súlyosig. A tudomány pillanatnyi állása szerint az autizmus nem gyógyítható. Létezik azonban sokféle fejlesztési mód, amivel az autista emberek élete megkönnyíthetõ, képességeik pedig fejleszthetõek. Minden száz emberbõl egy autista. Ma Magyarországon minimum 100.000 autista ember él.
Az autista emberek agya másképpen dolgozza fel a külvilágból érkezõ hatásokat, mint a miénk. Ez az eltérõ fejlõdés az oka annak, hogy érzékszerveik sokszor túlságosan kifinomultak, vagy éppen ellenkezõleg: nem elég érzékenyek, hogy befogadják a környezet ingereit. Ez az eltérõ mûködés ráadásul megnehezíti a társas kapcsolataikat is.
Ami egy mozgássérült számára a kerekesszék, vagy egy vak ember számára a bot, az egy autista embernek a társadalmi elfogadás. Attól, hogy egy autista nem a megszokott módon viselkedik még ugyanolyan vágyai, álmai vannak, mint bárki másnak. Egy autizmussal élõ ember számára akkor akadálymentes a környezet, ha a társadalom „akadálymentes”!
Autisták Országos Szövetsége
Az Autisták Országos Szövetségét (AOSZ) szülõk alapították 1988-ban. Az azóta eltelt huszonhét éves mûködés során az AOSZ meghatározó szereplõje lett az autista emberek és családjaik érdekvédelmének. Mára 3000 egyéni tagot és 83 szervezetet egybetömörítõ országos ernyõszervezetté nõtte ki magát.
A szövetség célja a tanácsadás, az érdekvédelem és a szülõsegítés. Szülõk számára hasznos információkkal, baráti segítséggel, lelki támasszal szolgálnak a Mentorszülõ hálózat tagjai. A mentorszülõk maguk is érintett szülõk, aki tanácsadással segítenek a hozzájuk forduló családtagoknak, hozzátartozóknak.
A tagszervezetek rendszeresen kapnak információkat képzésekrõl, programokról, pályázati lehetõségekrõl. Az AOSZ saját pályázatait kifejezetten tagszervezetei számára írja ki. Lehetõségük van arra, hogy az AOSZ honlapján megjelenhessenek róluk hírek, a rendezvényeik.
A Szövetség mûködésének fontos eleme a „MAJORHÁLÓ együttmûködés”, melynek tagjai autizmussal élõ felnõttek lakhatását, komplex rehabilitációját biztosító szociális szolgáltatásokat nyújtó szervezetek.
Az AOSZ többek között oktatási intézmények, diákok számára tart interaktív, érzékenyítõ elõadásokat az autizmusról. Számos ingyenes kiadvány érhetõ el az aosz.hu-n ingyenesen letölthetõ formában az autizmusról, intézményekrõl, nevelési-és jogi kérdésekrõl.
A sajátos nevelési igényû gyermekek, tanulók közel 4%-a autista gyermek.
Az állami fenntartású sajátos nevelési igényû gyermekeket, tanulókat fogadó köznevelési intézményekben az együttnevelést támogató pedagógusok kb. 1,4 %-a rendelkezik autizmus spektrum zavarok pedagógiája területén szerzett szakképzettséggel – írta a szövetség közleményében Daniss-Bodó Eszter elnökségi tag.
Kanizsa
Még több információ az alábbi oldalakon:
www.aosz.hu
facebook: https://www.facebook.com/minden100?fref=ts
OKTATÁS ROVAT >>>