Ma 2025. 4 26.
Ervin, Klétusz napja van.
Látogatók száma : 57676316    








Honlapkeszites

Egymástól tanulnak a tanárok a KLIK új kezdeményezése révén

Tudásmegosztás terén mûködnek együtt az állami iskolák: a pályázaton kiválasztott Mentoráló intézmények saját, mintaértékû pedagógiai módszereiket osztják meg a többi oktatási intézménnyel, segítve azok oktató-nevelõ munkáját. Az ország több száz iskoláját bevonó programot a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) a „Köznevelés az iskolában” projekt keretében indította el. Zala megyében kilenc intézmény módszertani modelljeit érhetik el az érdeklõdõ iskolák.


A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) a „Köznevelés az iskolában” címû európai uniós projektjének egyik elemeként összegyûjtötte azokat az általános és középiskolákat, amelyek mintaértékû pedagógiai modellel rendelkeznek. Rengeteg példa van ugyanis országszerte olyan oktatási-nevelési módszerekre, irányzatokra, amelyekkel az alkalmazó iskolák jelentõs eredményeket tudnak felmutatni. A KLIK célja a mentoráló intézményi program elindításával ezeknek a helyben már bevált, régóta alkalmazott eljárásoknak az elterjesztése volt. Alkalmazásuk ugyanis hathatós segítséget tud nyújtani minden állami iskolának az oktatás-nevelési eszköztáruk fejlesztéséhez.
A Mentoráló intézmények havi rendszerességgel kínálnak óralátogatási lehetõséget és szerveznek mûhelymunkákat, amelyeken bármely érdeklõdõ pedagógus részt vehet. Emellett tanácsokat is adnak a már bevált eljárások más iskolák napi gyakorlatába történõ átültetéséhez. Mindezekkel a KLIK egy olyan szakmai párbeszéd elindítására törekszik, amelynek eredményeképpen a legjobb pedagógiai gyakorlatok a lehetõ legszélesebb körben elterjedhetnek. Ez alapvetõen a gyerekek érdeke is, hiszen ezek a sikeres módszerek nem csak versenyképesebb tudással vértezik fel õket, hanem érdekesebbé, élményközpontúbbá is teszik az iskolai munkát. A modellprogramokat jegyzõ pedagógusok ugyanis évek alatt alakították ki a módszereiket, felhasználva ehhez nem csak az eredményességgel kapcsolatos tapasztalataikat, hanem a gyerekektõl érkezõ visszajelzéseket is.

Zalában kilenc iskola szerepelt sikeresen a mentoráló intézményi pályázaton, így az õ módszertani modelljeiket ismerhetik meg az érdeklõdõ pedagógusok.
A Keszthelyi Vajda János Gimnázium a megye egyik legeredményesebb intézményeként régiós szintû természettudományos tehetséggondozási programot mûködtet nemcsak saját diákjai, hanem a továbbtanulás elõtt álló általános iskolások részére is. Ennek része a „Newton Kupa” nevû tanulmányi verseny. A matematikából, fizikából és informatikából megrendezett megmérettetés rangját jelzi, hogy három megyébõl neveznek rá az iskolák, az itt jól szereplõ diákok pedig többnyire késõbb is számos elismerést és nemzetközi versenyeredményt gyûjtenek be.
Példaértékû természettudományos tehetséggondozás folyik a Letenyei Andrássy Gyula Általános Iskolában, amelynek egy szelete a módszertani modelljükben szereplõ, környezettudatosságra nevelõ program. A határváros pedagógusai tanórák és szakkörök anyagába is beépítették az energiatakarékossággal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. A gyerekek így nem csak azt ismerik meg, miért van szükség az ésszerû felhasználásra, de hasznos, otthon is alkalmazható trükköket is tanulhatnak.
A Pacsai Általános Iskola „Kis fizikusok” nevû programja a gyerekek kíváncsiságára építve, sok szemléltetéssel és kísérlettel igyekszik közelebb hozni a tantárgyat a gyerekekhez. Méghozzá rendhagyó módon, már alsó tagozaton, jóval az órarendi fizikatanulás kezdete elõtt. Ennek kettõs haszna is van, hiszen a tét és számonkérés nélküli foglalkozások észrevétlenül kialakítják bennük a pozitív attitûdöt, másrészt hatodiktól, „élesben” tanulva, nagyon sok korábban már látott, ismerõs dologgal fognak találkozni.
Észrevehetõen javítja a diákok önfegyelmét és kötelességtudatát a Keszthelyi Közgazdasági Szakközépiskolában alkalmazott viselkedésjavító program. A kiscsoportos foglalkozásokon a modern pszichológia eszköztárát is felvonultató figyelem- és fegyelemfejlesztõ gyakorlatokat végeznek a gyerekek. Ezek hatására a korábbinál jóval kiegyensúlyozottabbak lesznek, csökkennek, sõt gyakran megszûnnek a magatartási problémák és a különféle káros szenvedélyek is jóval kevésbé fenyegetik õket. Javul az iskolai teljesítményük is, hiszen megtanulnak koncentrálni és aktívabban vesznek részt a tanórákon.


További módszertani modellek a megye iskoláiban
A dél-zalai térségben a Becsehelyi Általános Iskola volt az egész napos iskola bevezetésének úttörõje. Másfél évtizedes tapasztalattal a hátuk mögött megtalálták a tantermi és szabadidõs foglalkozások ideális, a tanulók arányos terhelésére tekintettel levõ arányát. Így jut idõ a tananyag feldolgozása mellett a lassabban haladók segítésére, szakkörökre és természetesen játékokra is.
Már több éve tanítják a Göcsej Kapuja Bak Általános Iskolában az ún. Erõszakmentes Kommunikáció nevû konfliktuskezelõ módszert. Az amerikai eredetû modell az önkifejezést és az empátiát a középpontba helyezve segít az összezördülések megelõzésében és szükség esetén mediációval azok kezelésében, felszámolásában.
Szituációs játékokkal segítik az eligazodást a mindennapi életben az egervári Egervári László Általános Iskolában. Ennek során a gyerekek olyan, a tananyagban nem szereplõ, de nélkülözhetetlen dolgokat tanulhatnak meg, mint a közlekedés alapvetõ szabályai, tájékozódás a természetben, az egészséges táplálkozás és az egészségmegõrzés.
A Söjtöri Deák Ferenc Általános Iskola a megyében az elsõk között kezdte meg a sajátos nevelési igényû tanulók integrált oktatását több mint tíz évvel ezelõtt. Azóta részletes módszertant dolgoztak ki, amelynek lényege, hogy a tudásszinten alapuló elkülönítés helyett a különbözõ képességû gyerekeket csoportban, egymással együttmûködve tanítják.
Esély és ösztönzés néven mûködik komplex tehetségfejlesztõ modell a Zalabéri Általános Iskola és Alapfokú Mûvészeti Iskolában. Az alig száz fõs kisiskola tantestülete minden gyerekben igyekszik felfedezni azt a területet, amelyben tehetséges tud lenni, így a program egyszerre öleli fel a különbözõ tantárgyakat, a sportot és a mûvészeteket.

Bõvebb információ és a Mentoráló intézmények országos listája elérhetõ a http://klik.gov.hu/modszertani-innovacio weboldalon.
A Köznevelés az iskolában uniós forrásból megvalósuló kiemelt projekt átfogó célja, hogy javítsa az állami köznevelési intézményekben folyó munka minõségét, hatékonyságát, s ennek eredményeként a gyermekeknek kiegyensúlyozott, fenntartható oktatási rendszert teremtsen.
A fejlesztések öt jelentõs területen zajlanak: intézményi fejlesztés, módszertani innováció, partnerség és hálózatosodás, szervezetfejlesztés, valamint rendszerszervezés.
A projektrõl bõvebb információ a www.klik.gov.hu/kozneveles-az-iskolaban oldalon olvasható.
 



2015-06-18 08:49:00


További hírek:


OKTATÁS ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül