Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van.
Látogatók száma : 57031359    








Honlapkeszites

Közel 25 éve a repülés szerelmese – Magyarországon szinte minden versenyt megnyert

Ferinc Vince Magyarországon a kétüléses kategóriában szinte minden versenyt megnyert, valamint nemzetközi szinten is eredményes és elismert. A sárkányrepülõ pilóta tizenháromszoros magyar bajnok, és az ultrakönnyû repülõ szakágban több alkalommal az év sportolójának választották. Most Dubaiba, a World Air Games-re készül.


– Még egész fiatalon 24 évesen találkoztam elõször a sárkányrepüléssel. Ekkor még csak gyalogsárkányok voltak, melyeket lábról kellett indítani. Új õrületnek számított akkoriban. Aztán munkahelyet váltottam, de azért mindig bennem volt, hogy jó volna egyszer kipróbálni a sárkányrepülést – emlékezett vissza Ferinc Vince.
Hozzátette, sok repülõs azt mondja, gyerekkori álom volt számukra a szárnyalás. Benne azonban falusi gyerekként fel sem merült, hogy a repülés számára is elérhetõ. Aztán egyik nap olvasott egy cikket az újságban a sárkányrepülésrõl, és felelevenedtek benne az emlékek. Ekkor vetette fel a feleségének, hogy szeretne vásárolni egy sárkányrepülõt.
– A feleségem lelkesedett az ötletért, így másnap már mentünk az egri gyárba. Ekkor láttam és tapintottam elõször közelrõl motoros sárkányrepülõt. Innentõl egyenes út vezetett… – nevetett Ferinc Vince.
Repülni 1991-ben tanult meg, ekkor vizsgázott le az elméleti és gyakorlati ismeretekbõl. Az elsõ egyedül repülésétõl nem telt el egy év sem, már magyar bajnok volt.
– Életem elsõ versenyén kétüléses kategóriában a feleségemmel magyar bajnokok lettünk. A sárkányrepülés elõtt is sportoltam, de ettõl a pillanattól tudtam, ez adja nekem a pluszt a további évekre – mondta.
1992-ben magyar bajnok lett és válogatott is egyben, így ekkor ment elõször világbajnokságra is. A világ összes sárkányrepülõse közül egyedüliként Ferinc Vince az, aki minden világversenyen ott volt az elmúlt évtizedekben. Egyetlen egyet sem hagyott ki. Ehhez hozzá tartozik, hogy szinte összes versenyt eredményesen zárta. Mindig kétüléses kategóriában indul, mely verseny három fõ versenyszámból áll.
Az elsõ versenyszám lényege a navigációs pontosság. Ennél a feladatrésznél a verseny rendezõje kitûz egy útvonalat, melyet lerepül és fotókat készít az út során . Ezeket a fotókat kell majd késõbb a navigátorral megkeresniük. Ezt követõen megadják az útvonalat, és meg kell adniuk a versenyzõknek, hogy mikor lesznek az egyes pontokon. Térben és idõben nagyon pontosnak kell lenniük, hiszen térben 400 méteres sávban kell lenniük, míg idõben nulla vagy öt- tíz másodperces tûréssel kell érkezniük.
– A navigátorral egymásra vagyunk utalva. Nekem az a dolgom, hogy pontos helyre vigyem, míg neki az, hogy megkeresse a kihelyezett fotókat – magyarázta.
A második szám az economy. Ebben a feladatrészben a tankot ki kell üríteniük a versenyzõknek, és mindenki egyforma mennyiségû üzemanyagot kap, mellyel vagy a lehetõ legnagyobb távot kell megtenniük, vagy a leghosszabb idõtartamot kell repülni.
A harmadik feladat ügyességi, ebben a versenyszámban a fel és leszállásokat pontozzák nehezített körülmények között.
– Például felszállunk egy százszor huszonöt méteres dekkbõl, leállítjuk háromszáz méteren a motort és leállított motorral ebbe a dekkbe kell landolnunk a lehetõ legnagyobb pontértékû helyre. Elõfordul, hogy mérik a fékezés hosszát, vagy az is, hogy egy kifeszített szalaghoz minél közelebb kell leszállnunk – részletezte.
Azóta már közel száz serlege van otthon. Nemzetközi versenyeken is szép eredményeket ért el, arany, ezüst és bronz helyezések egyaránt. A hazai versenyek közül, talán nincs is olyan, amelyen ne remekelt volna az utóbbi húsz évben.
Ahogy mondja a repülések gyakran adódnak veszélyes helyzetek, de ha az ember kellõen elõrelátó és óvatos, akkor megúszhatók.
Így volt ez Dél-Afrikában is, amikor nagyon veszélyes terepen repültek, ugyanis a sárkányrepülõknél bármikor elõfordulhat, hogy megáll a motor. Ekkor találni kell egy megfelelõ leszállóhelyet. Azonban itt nem volt olyan terep, ahova biztonságosan leszállhattak volna.
– Az egész versenyszám alatt izgultunk, hiszen Indiai-óceán partján volt egy fordulópont, a víz és a szárazföld találkozásánál. Az óceán felöl pedig jött be egy zivatar és párhuzamosan repült velünk. Egy kilométerre tõlünk dörgött, villámlott nagyon sötét felhõ érkezett és erõs kifutószele volt. A szemünkkel követtük, hogy nem jön-e beljebb – emlékezett vissza.
Itt Kanizsán pedig 2002-ben az Európa bajnokságon került szorult helyzetbe. Egy feladat során a templomnál volt a fordulópont. Mentek a templom felé és látták hogy ott esik az esõ. Olyan erõs zivatar volt, hogy szinte lepattantak az esõfalról és kénytelenek voltak kifordulni és megkerülni az egészet.
– Szerencsések voltunk, egy kicsit elhúzódtunk és vissza is tudtunk jönni – mondta.
A repüléshez biztos hátteret a felesége adja, a versenyeken is mindig támogatja. Most is versenyre készül, a World Air Games-re. A versenyt a repülõsök olimpiájának is nevezik. Itt különbözõ versenyszámok zajlanak különbözõ helyszíneken.
– A mi a kategóriánkban 24 pilótát hívtak meg a világból. A verseny Dubaiban lesz december 2-a és 12 –e között. A megmérettetés arról szól, hogy népszerûsítsük a repülõsportot, így show jellege van. A nézõk a pálya egy adott pontjáról láthatják az egész versenyt. Az akadályokat megadott idõ alatt kell megkerülni és a végén álló motorral kell célra szállni. A gyakorláshoz felépítettem egy hasonló pályát itt Kanizsán, ahol a magyar csapat tréningezik a versenyre.
A gyakorlásokon és a versenyrepüléseken túl segíti az MTI munkáját is, Varga György fotóinak elkészültében rendszeres közremûködik több éve. Minden a térségben készült légifotót, a Balatont bemutatót, az õszi fotókat vele készítette. A kolontári iszapömlés idején is rengeteget segített a szervezés során. 
Fotó: Varga György

Varga Mónika 



2015-11-28 11:01:00


További hírek:


MAGAZIN ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül