Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van.
Látogatók száma : 57028635    








Honlapkeszites

ORFK: folytatódik az országos akció a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságáért

Folytatja a tavaly indított akciót a rendõrség a gyalogosok és a kerékpárosok nagyobb biztonságáért - közölte az Országos Rendõr-fõkapitányság (ORFK) közlekedésrendészeti fõosztályának vezetõje budapesti sajtótájékoztatóján.


Óberling József elmondta, 2014-ben 626-an haltak meg közlekedési balesetben, 40 százalékuk gyalogos vagy kerékpáros volt. Ezért tavaly megelõzési programot indítottak, ennek eredményeként 2015-ben a 644 halálos áldozatnak már csak a 35 százaléka volt gyalogos vagy biciklis.
Jelezte: idén, az év elsõ két hónapjában azonban megint 40 százalékra emelkedett a balesetben elhunyt gyalogosok és kerékpárosok aránya. Hozzátette, hogy az így közlekedõk sokszor nemcsak áldozatai, de okozói is a baleseteknek: az összes baleset 12 százalékát okozták tavaly, többet, mint a tehergépkocsi-vezetõk és a buszvezetõk együtt. Vagyis vagy nem ismerik a szabályokat, vagy nem tartják be azokat - közölte.
A fõosztályvezetõ kiemelte, hogy ezért folytatják a tavaly indított akciót, de idén sem büntetéssel, hanem meggyõzéssel kívánnak javítani a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságán.
Elmondta, az ORFK Országos Balesetmegelõzési Bizottság (OBB) ülésén úgy döntöttek, hogy például közintézményekben és tömegközlekedési jármûvökön, illetve azok megállóiban elhelyezett plakátokon, valamint televíziós és rádiós spotokban hívják fel a figyelmet a gyalogos és kerékpáros közlekedés legfontosabb szabályaira.
Kezdeményezik egyes jogszabályok módosítását is, például azt, hogy legyen kötelezõ a 14 év alattiaknál a kerékpáros fejvédõ használata, illetve kiterjesztenék a láthatósági mellény használatát: kötelezõ lenne lakott területen kívül nappal gyalogosoknak és kerékpárosoknak egyaránt, lakott területen belül pedig éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a kerékpárosoknak.
Tovább üzemeltetik a www.baleset-megelozes.hu oldalon a baleseti ponttérképet, és népszerûsítik a Bringamax programot, amelynek célja, hogy lehetõleg olyan kerékpárok vegyenek részt a közúti forgalomban, amelyek az elõírt kötelezõ felszerelési tárgyakkal - fék, világítási és fényvisszaverõ eszközök - rendelkeznek.
Az idõskorúak közlekedését és szabályismereteik bõvítését a Szenior pandúr elnevezésû programban kívánják elérni.
A sajtótájékoztatón Lakatos István, a Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Jármûvek Tanszékének vezetõje ismertette azt a tanulmányt, amelyet a tanszék készített az ORFK-OBB felkérésére a gyalogos- és kerékpáros-balesetek elemzésérõl.
Elmondta: a kerékpárosok által okozott balesetek egynegyedét ittasan okozták. A leggyakrabban - majdnem minden második esetben - a baleset úgy történt, hogy a keresztirányból érkezõ jármû elütötte a kerékpárost. Gyakori volt a balra kanyarodó jármû és a kerékpár ütközése, valamint a "magányos jármû" egyéb okból bekövetkezõ balesete, ez a három típus az összes kerékpáros-baleset 80 százalékát adta.
Az elemzés szerint a kerékpáros-balesetek több mint háromnegyedében 50 évesnél idõsebb biciklis az érintett.
A szakértõ felhívta a figyelmet arra, az Európai Unióban az a cél, hogy 2020-ig a halálos balesetek számát a felére csökkentsék, 2010 és 2014 között már 18 százalékkal csökkent a halálozások száma.
A lehetséges megoldások között említette a figyelemfelhívó táblákat, az oktatást, az infrastruktúrafejlesztést és a kritikus helyeken a rendõri jelenlétet. Elmondta: egy hagyományos útkeresztezõdésben 32 jármû- és 24 gyalogos-konfliktuspont van, míg egy körforgalomban mindössze 8-8, vagyis ezzel jelentõsen lehet csökkenteni a kockázatot. Jó megoldásnak nevezte a balesetek elkerülése érdekében a kerékpárok és autók haladási zónáinak elkülönítését is.

MTI - Kanizsa



2016-03-18 06:06:00


További hírek:


REND-ŐR ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül