Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van.
Látogatók száma : 57031928    








Honlapkeszites

Hatvan pontban változik a KRESZ. Melyek a legfontosabbak?

A kormány november végén elfogadta a KRESZ tervezett módosításait, aminek köszönhetõen 2010. január elsejétõl több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai. Az új szabályozás elsõsorban a védtelen közlekedõk – gyalogosok, kerékpárosok – biztonságát javítja.

I. Gyalogosok
Az új szabályozás pontosítja a gyalogos átkelõhely forgalmi rendjére vonatkozó szabályokat. A jogszabály a korábbinál nyomatékosabban rögzíti, hogy a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még az átkelõhely elõtt képesek legyenek megállni. A KRESZ módosítása a villamos-megállóhelyek közelében kötelezõ fokozott figyelmet más, menetrend szerint közlekedõ jármûvek és az iskolabusz megállóhelyeire is kiterjeszti a gyalogosok védelme érdekében.

A módosítás részletes sebességhatárokat vezet be a kerékpárosok közlekedésére a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon is. Az eddigi általános 40 kilométer/órás sebességhatár lakott területen lesz érvényes, azon kívül többek között a helyszíntõl és az útviszonyoktól is függõen további négy esetben vezet be eltérõ sebességhatárt. Így például a sisakot viselõ és utast nem szállító kerékpárosok lakott területen kívül 50 kilométer/órás sebességgel is mehetnek, míg a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel haladhatnak.


2. Kerékpárosok
Az új szabályozás pontosítja a kerékpárutak kötelezõ használatára vonatkozó rendelkezéseket, meghatározza a „nyitott kerékpársáv” fogalmát, használati szabályait, a hozzá kapcsolódó burkolati jelet és jelzõtáblákat. A „nyitott kerékpársáv” az úttesten útburkolati jellel a kerékpárok számára kijelölt forgalmi sáv, amelyet különleges esetekben egyéb jármûvek is használhatnak egyirányú közlekedésre. Autók akkor hajthatnak rá, ha erre elõzéshez, szembõl jövõ jármû elõli kitéréshez van szükség. Ezen túl a jobbra kanyarodáshoz is a nyitott kerékpársávot kell igénybe venniük.

A módosítást követõen a kerékpárosok a kiegészítõ táblával jelölt egyirányú utcában kerékpársáv hiányában is a megjelölt forgalmi iránnyal szemben haladhatnak az úttest jobb széléhez húzódva. Az új szabályozás pontosítja az elõretolt kerékpáros felálló helyre vonatkozó rendelkezést. A felálló helyre a balra kanyarodásra készülõ kerékpárosok piros lámpánál sorolhatnak elõre. Ide a kerékpárosok nem csupán kerékpársávon, hanem az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon is megérkezhetnek.

Bevezeti a kerékpáros nyom fogalmát - amely a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott közös útfelület -, és rögzíti a jelölésére alkalmas burkolati jel formáját. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. Megszûnik a kerékpárok szoros jobbra tartási kötelezettsége, a továbbiakban csak a lassú jármûvekkel (pl. kézi kocsi, állati erõvel vontatott jármû) kell közvetlenül az útpadka mellett haladni. A jogszabály ezzel egyidejûleg megerõsíti az általános jobbra tartási kötelezettséget lakott területen kívül és a fõútvonalakon. A módosítások azt is lehetõvé teszik, hogy a forgalmi okokból álló jármûvek mellett a kerékpárosok jobbról elõre haladjanak. Ehhez azonban elengedhetetlenül szükséges, hogy az elõrehaladáshoz elegendõ hely álljon rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelzõ jármûveket az irányváltoztatásban a kerékpárosok ne akadályozzák.


Az autósokat és motorosokat érintõ változások

3. Autósok
Az új szabályozás pontosítja a hatósági jelzésre vonatkozó rendelkezéseket, a rendszám nélküli közlekedés visszaszorítása érdekében. Míg korábban a KRESZ csak azt írta elõ, hogy a jármûnek rendelkeznie kell rendszámmal, most már arra is figyelni kell, hogy a rendszám jól látható helyen és módon legyen elhelyezve, meglétét és állapotát indulás elõtt ellenõrizni kell. A módosítást az érintett hatóságok kezdeményezték a rendszám nélküli közlekedés visszaszorítása érdekében. Az azonosíthatóság szabálykövetõ magatartásra készteti a jármûvek vezetõit. Így az ellenõrizhetõség mellett a hatósági jelzés a biztonságos közlekedés alapfeltételeit is garantálja. A rendszám és közterület-használati engedély nélkül mellékutakon tárolt jármûveket a korábbi 30 helyett már 10 nap után elszállíthatják a tulajdonos költségére.

A módosítás pontosítja a leállósáv használatának szabályait. Tételesen rögzíti azokat a kivételes eseteket, amelyekben egy jármû a leállósávon haladhat, megállhat vagy várakozhat. Ilyen a mûszaki meghibásodás vagy mentés, forgalomellenõrzés, útfenntartás vagy úttisztítás. A leállósávot a használatára jogosultaknak is a lehetõ legkorábban el kell hagyniuk. A pontosítás a szabálytalan leállósáv használat visszaszorítását célozza.

3500 kilogramm megengedett össztömegig egységesülnek a sebességhatárok. Korábban a 2500 kilogramm fölötti jármûvekre már alacsonyabb sebességhatárok (80-70-50 km/h) vonatkoztak. A módosítással 3,5 tonnáig a 130-110-90-50 km/h sebességkorlátozás érvényes. Az ekkora jármûvek konstrukciós sajátosságai, teljesítménymutatói már megegyeznek a személyautókéval, így a különbségtétel a továbbiakban nem indokolt - véli a közlekedési minisztérium. Az egységesítés csökkenti a sebességkülönbség okozta forgalmi kockázatokat (balesetveszély, megnehezedõ elõzés).

Megszûnik a számszerûsített sebességkorlátozás a vasúti átjárókban. A lakott területen legfeljebb 30, lakott területen kívül legfeljebb 40 kilométer/órában rögzített legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. A jogszabály ezen túl fokozott óvatosságra figyelmezteti az autósokat. Ahol a pontos sebességkorlátozás változatlanul szükséges (pl. nehezen belátható vasúti keresztezõdésekben), ott ez tábla kihelyezésével megoldható.

4. Motorosok
Az új szabályozás minden sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a kettõnél több sávos utakon. Eddig a harmadik és további sávokat - a balra kanyarodás esetét kivéve – csak a személygépkocsik használhatták. A módosítás megengedi a buszsáv használatát is a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára. A kerékpárokhoz hasonlóan a motorkerékpárosok is elõre sorolhatnak az álló jármûvek mellett, illetve azok között.

4. Táblák, jelzések és egyéb változások
Új jelzõtáblákat vezetnek be, ilyenek például a torlódást, illetve a magánút kezdetét jelölõ táblák.

Szintén új tábla jelöli majd a telepített sebességellenõrzõ rendszerek „helyét”, illetve az új szabályozás rendelkezik az autópályákon használt (úgynevezett változtatható jelzésképû) információs táblák jelzéseirõl is.

A módosítások bõvítik a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. Így például a táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzõvel jelzett ideje alatt más jármûvek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek.

Az Európában számos helyen alkalmazott „Torlódás” táblával a ráfutásos balesetek elõzhetõk meg a nagy forgalmú utakon, autópályákon és ezek városi bevezetõ szakaszain. Utóbbit változtatható jelzésképû táblán megjelenítve a valós forgalmi helyzetnek megfelelõen késztetheti lassításra, az útvonal megváltoztatására, letérésre az autósokat.

A különbözõ fényviszonyok és idõjárási körülmények között egyaránt jól látható információs táblák széles körû elterjedése érdekében rögzít a KRESZ-módosítás új szabályokat, feltételeket alkalmazásukkal kapcsolatban.

A „Környezetvédelmi övezet (zóna)” jelzés alkalmazásával a sûrûn lakott területeken korlátozható a környezetet szennyezõ gépjármûvek közlekedése.


hvg.hu



2009-12-30 14:15:50


További hírek:


MAGAZIN ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül