Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van. Látogatók száma : 57031928 |
||||||||||
|
Hatvan pontban változik a KRESZ. Melyek a legfontosabbak? A kormány november végén elfogadta a KRESZ tervezett módosításait, aminek köszönhetõen 2010. január elsejétõl több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai. Az új szabályozás elsõsorban a védtelen közlekedõk – gyalogosok, kerékpárosok – biztonságát javítja. I. Gyalogosok A módosítás részletes sebességhatárokat vezet be a kerékpárosok közlekedésére a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon is. Az eddigi általános 40 kilométer/órás sebességhatár lakott területen lesz érvényes, azon kívül többek között a helyszíntõl és az útviszonyoktól is függõen további négy esetben vezet be eltérõ sebességhatárt. Így például a sisakot viselõ és utast nem szállító kerékpárosok lakott területen kívül 50 kilométer/órás sebességgel is mehetnek, míg a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárúton legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel haladhatnak. 2. Kerékpárosok A módosítást követõen a kerékpárosok a kiegészítõ táblával jelölt egyirányú utcában kerékpársáv hiányában is a megjelölt forgalmi iránnyal szemben haladhatnak az úttest jobb széléhez húzódva. Az új szabályozás pontosítja az elõretolt kerékpáros felálló helyre vonatkozó rendelkezést. A felálló helyre a balra kanyarodásra készülõ kerékpárosok piros lámpánál sorolhatnak elõre. Ide a kerékpárosok nem csupán kerékpársávon, hanem az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon is megérkezhetnek. Bevezeti a kerékpáros nyom fogalmát - amely a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott közös útfelület -, és rögzíti a jelölésére alkalmas burkolati jel formáját. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. Megszûnik a kerékpárok szoros jobbra tartási kötelezettsége, a továbbiakban csak a lassú jármûvekkel (pl. kézi kocsi, állati erõvel vontatott jármû) kell közvetlenül az útpadka mellett haladni. A jogszabály ezzel egyidejûleg megerõsíti az általános jobbra tartási kötelezettséget lakott területen kívül és a fõútvonalakon. A módosítások azt is lehetõvé teszik, hogy a forgalmi okokból álló jármûvek mellett a kerékpárosok jobbról elõre haladjanak. Ehhez azonban elengedhetetlenül szükséges, hogy az elõrehaladáshoz elegendõ hely álljon rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelzõ jármûveket az irányváltoztatásban a kerékpárosok ne akadályozzák.
3. Autósok A módosítás pontosítja a leállósáv használatának szabályait. Tételesen rögzíti azokat a kivételes eseteket, amelyekben egy jármû a leállósávon haladhat, megállhat vagy várakozhat. Ilyen a mûszaki meghibásodás vagy mentés, forgalomellenõrzés, útfenntartás vagy úttisztítás. A leállósávot a használatára jogosultaknak is a lehetõ legkorábban el kell hagyniuk. A pontosítás a szabálytalan leállósáv használat visszaszorítását célozza. 3500 kilogramm megengedett össztömegig egységesülnek a sebességhatárok. Korábban a 2500 kilogramm fölötti jármûvekre már alacsonyabb sebességhatárok (80-70-50 km/h) vonatkoztak. A módosítással 3,5 tonnáig a 130-110-90-50 km/h sebességkorlátozás érvényes. Az ekkora jármûvek konstrukciós sajátosságai, teljesítménymutatói már megegyeznek a személyautókéval, így a különbségtétel a továbbiakban nem indokolt - véli a közlekedési minisztérium. Az egységesítés csökkenti a sebességkülönbség okozta forgalmi kockázatokat (balesetveszély, megnehezedõ elõzés). Megszûnik a számszerûsített sebességkorlátozás a vasúti átjárókban. A lakott területen legfeljebb 30, lakott területen kívül legfeljebb 40 kilométer/órában rögzített legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. A jogszabály ezen túl fokozott óvatosságra figyelmezteti az autósokat. Ahol a pontos sebességkorlátozás változatlanul szükséges (pl. nehezen belátható vasúti keresztezõdésekben), ott ez tábla kihelyezésével megoldható. 4. Motorosok 4. Táblák, jelzések és egyéb változások Szintén új tábla jelöli majd a telepített sebességellenõrzõ rendszerek „helyét”, illetve az új szabályozás rendelkezik az autópályákon használt (úgynevezett változtatható jelzésképû) információs táblák jelzéseirõl is. A módosítások bõvítik a gyermekszállítás biztonsági követelményeit. Így például a táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás mindkét oldali irányjelzõvel jelzett ideje alatt más jármûvek csak fokozott óvatossággal, lassabban közlekedhetnek. Az Európában számos helyen alkalmazott „Torlódás” táblával a ráfutásos balesetek elõzhetõk meg a nagy forgalmú utakon, autópályákon és ezek városi bevezetõ szakaszain. Utóbbit változtatható jelzésképû táblán megjelenítve a valós forgalmi helyzetnek megfelelõen késztetheti lassításra, az útvonal megváltoztatására, letérésre az autósokat. A különbözõ fényviszonyok és idõjárási körülmények között egyaránt jól látható információs táblák széles körû elterjedése érdekében rögzít a KRESZ-módosítás új szabályokat, feltételeket alkalmazásukkal kapcsolatban. A „Környezetvédelmi övezet (zóna)” jelzés alkalmazásával a sûrûn lakott területeken korlátozható a környezetet szennyezõ gépjármûvek közlekedése.
MAGAZIN ROVAT >>> |
FRISS HÍREK
15:22 - Indul a Filmklub
11:44 - Évadkezdés a Hölgyklubban
09:52 - A csonthéjba zárt egészség
05:10 - Emlékül
05:05 - Idõsek sportnapja
04:39 - Fókuszban a madarak
16:16 - Ünnepi program - Október 6.
14:52 - Figyelem! Idõpontváltozás!
|