Balogh László, a Batthyány Lajos Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola igazgatója köszöntötte a vendégeket a Comenius Iskolai Együttmûködések városunkban 2008-2010 címmel rendezett szakmai fórumon június 10-én.
Az igazgató kiemelte az iskolák közötti, valamint a nemzetközi kapcsolatok fontosságát, és hangsúlyozta kollégái, Járnecz Edina és Zieger Krisztina projektszervezõk tevékenységének jelentõségét. Zieger Krisztina ismertette a rendezvény fõbb pontjait, a jelenleg futó projektek jellegét és jelentõségét. Mivel a Thúry György SZKI-nak is van egy aktuális tervezete a Comenius programon belül, ezért döntött úgy a két intézmény, hogy együtt tartanak tájékoztató fórumot.
A Thúry György SZKI-t képviselte Rábavölgyi Attila projektkoordinátor és Úr Zoltán tanár, akik próbáltak egységes képet festeni arról, hogyan vágtak bele a programba, milyen céljaik voltak és ezeket hogyan valósították meg eddig.
– A város a Comenius tevékenységében 2000 óta vesz részt, jelenleg három tervezet megvalósításán is dolgozunk. A tevékenységek leghangsúlyosabb része a kommunikáció, de nem a résztvevõ diákok nyelvhelyességi hibáit vagy mondatszerkesztési problémáit vesszük ilyenkor górcsõ alá, hanem azt vizsgáljuk, törekszik-e arra a tanuló, hogy megértesse magát társaival vagy az oktatókkal. Akik részt vettek, megtapasztalhatták, hogyan lehet érintkezni egy másik anyanyelvûvel anélkül, hogy tudná produkálni az õ nyelvi szintjét, de azt tapasztaljuk, hogy nem ez az igazi akadály az egymás közötti interakcióban, sokkal inkább az elõítéletesség és az egymás kultúrájával kapcsolatos hiányos tudás. Kiderült, hogy nem minden nemzet diákjai nyitottak a más vallásúak felé. Például partnerünk egy török intézmény, és velük kapcsolatban közvetlenül tapasztalhattuk, hogy az iszlám gondolkodás más, mint az európai. Azoknak a fiataloknak viszont, akik részt vettek a projektekben, más az Európa-képük. A pályázatoknak pont az a céljuk, hogy megismerjük a másként élõket és gondolkodókat és ezáltal tanuljuk a toleranciát. - foglalta össze Rábavölgyi Attila.
Úr Zoltán pedagógus elmagyarázta kollégáinak és a jelen lévõ diákoknak, hogy mit takar projektjük elnevezése, az Eutópia rövidítés. Megkérdezték a 14-18 éves korosztályt, mit gondolnak az Európai Unióról és annak jövõjérõl, és ennek vizsgálatához összeállítottak egy angol nyelvû tesztlapot, amely 132 problémát vetett fel. Iskolánként száz fiatalt kérdeztek meg kulturális, sport, szabadidõs iskolai tevékenység, továbbtanulás témakörben.
– A tanulók részérõl nagyfokú tájékozatlanság illetve érdektelenség tapasztalható bizonyos témákkal kapcsolatban, és sok esetben nincs meg a képességük arra, hogy vitákba bonyolódjanak. Pont az a célja a találkozóknak, hogy megértessük velük, bátran vállalják fel véleményüket, és akkor a nyelvi problémák is megoldódnak - összegezte Úr Zoltán.
A Batthyány tervezete hasonló problémákat fogalmazott meg, de ezt már Zieger Krisztina projektkoordinátor és nyelvtanár foglalta össze: „Témánk az energiatakarékosságról szólt, német, máltai, török és lengyel partneriskola közremûködésével, és a rendezvény megszervezésébe 2009 szeptemberében kapcsolódtunk be. Elõször résztvevõket kellett toborozni, ez intézményenként 30 diák, és az. ideális korosztály a tizedik évfolyamosok. A projekttalálkozókon minden intézmény vendégül látta az iskola tanulóit, minderre természetesen az Európai Unió ad pénzt.”
Balogh László zárta le a fórumot, és örömét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a találkozók kedvezõen hatnak az iskola életére, nem utolsó sorban pedig elõmozdítják a nyelvtanulásban való elõrelépést.
Z.A.
OKTATÁS ROVAT >>>