A Zsigmondy-Széchenyi SZKI az IMRO-DDKK Környezetvédelmi Közhasznú Nonprofit Kft. közremûködésével az elmúlt év tavaszán egy oktatási projekttervet dolgozott ki, mely az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretein belül 18 millió forint, 100 százalékos forráshoz jutott. A „ZSVSZI.HU-Digitális középiskola Nagykanizsán” elnevezésû projekt az iskolarendszerbõl kikerült felnõttek számára kínál lehetõséget az érettségi megszerzéséhez. A projekt keretében megtörtént a Digitális Középiskola feltételeinek kialakítása és kapcsolódás a DK hálózathoz. Az eddig elért eredményekrõl és a projekt hasznosításáról tartott sajtótájékoztatót Bene Csaba fõigazgató, Juhász Imre projektmenedzser, és Szele Imre szakmai vezetõ.
2003-tól államilag finanszírozott felnõttoktatás kizárólag a Zsigmondy-Széchenyi SZKI-ban és jogutódjában, a Nagykanizsai Mûszaki Szakképzõ Iskolában történik. Az intézmény célja a felnõttoktatás továbbfejlesztése, olyan felnõttek képzése, akik megértik és belátják, hogy a tanulás életforma, az iskola kapui soha nem záródhatnak be mögöttük, és a tanulás életünk végéig tartó folyamat.
A fejlesztés eredményeként három Szolgáltatási Pontot alakítottak ki – az SZKI-ban, a CKÖ Teleki utcai telephelyén és a zalalövõi könyvtárban –, heti öt napon, melybõl egy alkalom hétvégére esik. Mindenütt tíz-tíz számítógép biztosítja a tanulási lehetõséget azok számára, akik nem rendelkeznek otthoni számítógéppel. A tanulók természetesen otthonról is teljesíthetik konzultációs kötelezettségüket.
Az intézmény vezetése bízik benne, hogy a felnõttoktatás így vonzóvá válik azok számára is, akik családi vagy munkahelyi kötelezettségeik, esetleg anyagi lehetõségeik miatt nem tudtak leérettségizni.
A Digitális Középiskola rugalmasan ütemezhetõ idõbeosztásban, család és munka mellett is elvégezhetõ. Minden jelentkezõ egyéni ütemben, az egyéni hiányosságok pótlásával, a már megszerzett képességek hasznosításával haladhat. Az ismeretszerzés önálló tanulásra késztetõ tananyag segítségével – tehát nem tankönyvbõl – történik. A képzés ingyenes, tankönyveket nem kell vásárolni. A jelentkezés alsó korhatára 18 év, felsõ korhatár nincs.
Szele Imre szakmai vezetõ a tapasztalatok kapcsán elmondta, a tanév során a túlzott szabadság, az idõbeosztás is problémát okozott a tanulóknak, ezért mentorokat kerestek, akik a helyszínen segítik a munkát. Lemorzsolódás így is adódott, év végére a 100 tanulóból 43 szerzett bizonyítványt. Közülük 23-an folytatják a 11. évfolyamot, míg a többiek újra próbálkoznak a 9-10 évfolyam teljesítésével. A négy éves képzési modell az elõrehozott vizsgákkal, akár két évre is lerövidülhet. A kereteket más irányba is tervezik bõvíteni, hiszen Zalaegerszeg, Keszthely, Zalalövõ, Lenti és Tapolca térségébõl is voltak érdeklõdõk. Az iskolától nem lehet teljesen elszakadni, mert a konzultációkat tanárok végzik.
A sajtótájékoztató végén Bene Csaba fõigazgató hangsúlyozta: nem bizonyítványt gyártanak, hanem hozzásegítik a hallgatókat a bizonyítvány megszerzéséhez. Ez csak egy lehetõség arra, hogy az egyéni tanulási útjukat más módon járják be, mint a többiek, de a követelményeket így is teljesíteni kell. A tanítási folyamatból a pedagógus személyét teljesen nem lehet kizárni, szükség van a segítségükre. Természetesen ez egy kísérleti program, minden nehézségével együtt. Úgy érzi, jól döntöttek, amikor beneveztek, hiszen fontos társadalompolitikai célkitûzés a digitális tudás erõsítse a társadalom minden rétegében.
A fõigazgató szólt egy másik, iskolák számára kiírt sikeres pályázatukról is, mellyel egymillió 350 ezer forintot nyertek egy székelykapu elkészítésére a kovásznai Kõrösi Csoma iskolával közösen. A programban a két intézmény kilenc-kilenc diákja vesz részt, akik kísérõtanáraikkal felkeresik egymás iskoláját. A projekt lezárását követõen a székelykapu az iskola bejáratát díszíti majd.
B.E.
OKTATÁS ROVAT >>>