Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van. Látogatók száma : 57019401 |
||||||||||||
|
Ne vásárolj - karácsony elõtt? „Nagy karácsonyi árzuhanás”, „lepje meg szeretteit”, „a legjobbat érdemli”, „egyet fizet kettõt kap” - csak pár mondat a nagy karácsonyi vásárlási lázban egymást túllicitáló reklámszövegekbõl. Vajon a csábító ajánlatok fényében lehet-e bármiféle érvényesülési esélye a „Ne Vásárolj Semmit Napnak”? Persze összetettebb a kép annál, minthogy pusztán egy napig tartó tudatos koplalásról, vagy nélkülözést hirdetõ kezdeményezésrõl beszéljünk. A „Ne Vásárolj Semmit Nap” – amelyet minden év novemberének utolsó péntekén tartanak szerte a világban - arra hívja fel a figyelmet, hogy egyre inkább elhatalmasodik társadalmunkban a túlfogyasztás és a meggondolatlan költekezés. Sz?ljon hozz?! - Sokan fõleg az ünnepnapok elõtt rohamozzák meg pánikszerûen a nagyobb bevásárlóközpontokat, és olyan árucikkeket is megvásárolnak, amelyekre valójában nincs szükségük. Ez a zöld nap valójában nem nélkülözésre szólít fel, hanem arra buzdít, hogy álljunk meg egy pillanatra és gondolkodjunk el. Olyan ez, mintha megállnánk gyorsan haladó autónkkal az úton és kitekintenénk az ablakon, hogy megcsodáljuk a tájat. Utána ugyan folytatjuk a száguldozást, mégis egy szép látvánnyal lettünk gazdagabbak.- fogalmazott Benedek Miklós, a Kaán Károly Környezetvédelmi Egyesület elnöke, biológia-földrajz szakos tanár, majd a kezdeményezés lényegét emelte ki.- Apró praktikákkal tehetjük átgondoltabbá mindennapjainkat, például listával induljunk el bevásárolni, alaposan olvassuk el az egyes termékek címkéit, vegyük szemügyre az összetevõket vagy a csomagolóanyag minõségét és ne induljunk el bevásárlószatyor nélkül.-. Hozzátette, nem kell fanatikus aktivistának lenni ahhoz, hogy kicsit odafigyeljünk a környezetünkre, ajánlatos megtalálni az arany középutat.- Általában a gyerekekre tudunk nagyobb hatást gyakorolni. Az iskolában elõfordult például, hogy a gyerek szólt rá a szülõre, ha nem a megfelelõ helyre tette a szelektíven gyûjtött szemetet. A felnõttek nehezebben veszik át a zöld szemléletet, ami nem is csoda, hiszen a vásárlásra buzdító reklámok után szinte hatástalan és ellentmondásos elõállni egy „Ne Vásárolj Semmit Nappal”. Egy évben azonban több zöld nap is van, és a sok kicsi sokra megy- elv alapján érhetünk el változásokat a gondolkodás megváltoztatásában. Z.A.
|