Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van.
Látogatók száma : 57019271    








Honlapkeszites

Mindörökké Skoda

Ha Spartak és 1958, akkor akár a (cseh)szlovákiai futball egyik jeles eseményére, jelesül a késõbbi Európa-klasszis Jozef Adamec nagyszombati együttesben (a helyi Spartakban) történt debütálására is fókuszálhatnánk. A brazil válogatott ellen a világon elsõként mesterhármast szerzõ támadótól azonban ezúttal kanyarodjunk el, és vegyük az irányt Nagykanizsa felé, ahol a futball mellett a férfiember rajongásának egy másik tárgya, egy Skoda 440 Spartak "személyében" közelít az ipari park bejáratához – évjárata alapján 1958-ból…

Fekete-sárga kompozíciója (jobb elsõ erõsebben világító lámpájával) kissé az öniróniával teli csehszlovák filmek világát idézi, de a járgány büszkén falja a métereket, mielõtt jobbra, majd balra kanyarodik. Gazdája, Gulyás Béla ismeri minden rezdülését, hiszen gyakorlatilag két esztendejét szánta rekonstruálására, de az eredmény adott – még a közeli ünnepek alatt is csodálók tucatjai fordultak meg utána a latyakos, nyálkás kanizsai utakon. Ez az autó azonban már nem az elsõ a sorban a Skoda-szakértõvé vált Bélánál…

Szóljon hozzá!  - ( A Bõvebbenre kattintva a cikk végén teheti meg.)


Sz?ljon hozz?!

- Egy gyakorlatilag ugyanilyen típus, csak éppen piros-fehér színû már parkol a garázsban, azt 2008-ban sikerült teljesen eredeti állapotba (vissza)állítani – így a gelsei, de már jó ideje Nagykanizsán élõ autós. – Ezt a típust egyébként 1956-58. között gyártották, majd a nevét Octaviára változtatták. Nem véletlenül, hiszen egy brit cég Spartak név alatt már gyártott motorokat, s a név-levédetés kapcsán a jog nem a cseheknek kedvezett…


- Mikor és milyen állapotban került a tulajdonába a kvasinyi gyár „népautója”?


- Két éve sikerült hozzájutnom úgy, hogy tulajdonképpen csupán a fele és az is igencsak romos állapotában volt meg ennek az autónak. Onnan jutottam el vele mostani, a végsõ fekete-sárga színû kész stádiumáig.

Az elõzmény pedig, ahogy már írtuk, adott volt, hiszen a piros 440-es Spartakkal 15 évig bíbelõdött, így a jelenlegivel már nem csoda, hogy könnyebben boldogult…


- … mi több, tavaly májusban már mûszakiztatva is lett, vagyis közúti forgalomban minden további nélkül használható. Azért az eredeti állapotába hozása korántsem olyan egyszerû, hiszen az alkatrészeket legtöbbször interenetes kapcsolatokon keresztül, más oldtimer rajongóktól szerezhettem be – belföldrõl, mivel a cseh gyûjtõkkel nehezebb felvenni a kapcsolatot, lévén õk postán nem nagyon adnak fel például alkatrészeket. Ugyanakkor volt olyan fõelem, amit egy ismerõsöm roppant olcsón a szlovákiai Nyitráról tudott elhozni számomra. Hogy aztán ilyen pofás jármû kerekedett belõle, az nem véletlen, lévén a maga idejében kedveltebb – igaz, drágább is - volt még a Moszkvicsnál, valamint a Wartburgnál is. Amúgy így forgalom-kész állapotban 35 literes tankba tudunk tankolni, s azt érdemes megjegyezni, hogy a 98-as oktánszámú benzinnek azért jobban „örült” az autó.

Bélánál tehát mostanra már két „pöpec” Spartak várja aktuális bedörrentését, de a sorban nincs megállás, hiszen a modellpalettán a régi 440-est követte az új, vagyis az Octavia.

- Igen, következni fog nálam is egy Octavia, ami nem sokban különbözik a Spartak felépítésétõl, tehát tényleg nincs leállás Skodák területén, de azt azért hozzátenném, hogy a mladá boleslav-i gyártmány mellett van még egy korabeli, úgynevezett „púpos” Trabant is a sufniban, mely szintén nem kerülheti el sorsát, vagyis a felújítását. Egyébként azt mondom, jó az, ha az embernek van valamilyen hobbija, mert hasznos idõtöltésnek sem utolsó az ilyen járgányokkal való foglalkozás. Az más kérdés, hogy bizony már a veterán autó találkozókra történõ „nevezés” sem két fillér, de a rekonstruálás öröme sok mindenért kárpótolja a gyûjtõt.

S hogy Béla tudását már „importálták” is, azt egy korabeli Octavia tanúsíthatja, hiszen ismerõsének féltett kincsét sikerült nem is oly' rég teljesen rendbe tennie. De hogy miért éppen a cseh márka került igazán képbe?

- Ez gyakorlatilag családi „hagyaték”, hiszen annak idején a szüleimé volt az a piros 440-es Spartak, s idestova már 35 esztendeje, hogy hozzánk került. Innentõl kezdve pedig aztán szinte egyenes út vezetett ehhez a hobbihoz…

Polgár László



2011-01-04 15:54:44





Hozzászólások: