.jpg)
A gyermekek olvasási, számítógép-használati és televíziózási szokásairól készített online kutatás eredményei és iránytû a minõségi gyermekkönyvek kiválasztásához.
Elõbb vagy utóbb minden gyermekes család életében felmerülnek az olvasással, tévénézéssel, számítógépezéssel kapcsolatos kérdések: „Mibõl mennyit? Tiltsak? Ösztönözzek? Sugalmazzak?”
A gyermekek médiafogyasztási és olvasási szokásairól készített online kutatást egy kifejezetten családoknak szóló, helyi információkat közvetítõ honlapcsoport. A felmérés igénye a honlapok szerkesztõiben merült fel, akik gyakorló szülõként maguk is válaszokat kerestek a fenti kérdésekre.
A közel 30 kérdésbõl álló online kérdõívet országszerte 2243 internet használó szülõ – jórészt anyuka - töltötte ki 2528 gyermekrõl. A kutatás résztvevõinek több mint 80%-a városban él és felsõ-, illetve középfokú végzettséggel rendelkezik. A kérdésekre fele – fele arányban válaszoltak fiúk és lányok szülei. Az online kérdõívet kitöltõk gyermekeinek többsége még otthon nevelkedik, óvodás illetve alsó tagozatos általános iskolás.
Arra a kérdésre, hogy szoktak-e otthon olvasni/olvasott mesét hallgatni a gyerekek, a válaszolók 97%-a igennel felelt, ami jelzi, hogy a szülõk - örömteli módon - tisztában vannak a mese, az olvasás fontosságával. A kérdõívet kitöltõ, bölcsõdés korú gyermeket nevelõ családok 95%-ánál mesélnek otthon a picinek, míg az óvodást nevelõ családok 99%-ánál.
A megkérdezettek gyermekei hétköznapokon átlagosan 40 percet olvasnak, háromnegyed órát számítógépeznek és egy órát tévéznek. Hétvégén körülbelül másfélszer ennyi idõt töltenek ezekkel a tevékenységekkel, de a rangsor nem változik: legtöbb idõt a tévézésre fordítják, ezt követi a számítógép, majd az olvasás.
A bölcsõdések közül minden negyedik, az óvodások közül már minden második gyermek számítógépezik otthon, a bölcsõdések háromnegyede, míg az ovisok 92%-a néz tévét.
Mennyiben alkalmazzák a jutalmazás, illetve a büntetés eszközeként a szülõk a tévét, számítógépet, illetve a könyveket? A megkérdezettek több mint 70%-ánál fordul elõ, hogy büntetésbõl eltiltja gyermekét a televíziózástól, vagy a számítógép használattól, míg az olvasás tiltásával, a felolvasás megvonásával mindössze a válaszadók 9%-a él. Az elismerést tekintve éppen fordított a helyzet: a gyermekek 27%-át jutalmazzák azzal, hogy tévét nézhet, 35%-uk érdemelheti ki a számítógépezést és a gyermekek háromnegyedénél elõfordult már, hogy könyvet kapott jutalmul.
A felmérésben részt vevõ szülõk mindössze egynegyede ismer olyan folyóiratot vagy weboldalt, ami a segítségére lehetne a megfelelõ gyermekkönyvek kiválasztásában, ugyanakkor a szülõk 95%-a fogadna szívesen tippeket – többségükben pedagógustól és az internetrõl - annak érdekében, hogy a gyermeke számára öröm legyen az olvasás.
A válaszolók 87%-a aggasztónak tartja, ha egy gyermek szívesebben fog egeret vagy távkapcsolót a kezébe, mint könyvet. A megkérdezettek szerint a leggyakoribb okok, ami miatt a gyerekek egy része nem szeret olvasni: vonzóbb számukra a TV és a számítógép; nem olvasnak eleget a gyermek környezetében; a szülõ nem foglalkozik azzal, hogy gyermeke olvasson; illetve nem neki való könyv kerül a gyermek elé. A megkérdezettek elenyészõ hányada „okolja” a pedagógust, illetve a kötelezõ olvasmányokat az olvasás iránti érdektelenségért. Az olvasás megszerettetésében a megkérdezettek döntõ többsége a család szerepét, a szülõi mintát tartja meghatározónak.
A család felelõssége tehát óriási az olvasóvá nevelésben, de melyik szülõ ne állt volna tanácstalanul a gyermekkönyvek rengetegében? „Vajon melyik könyvvel lepjem meg? Mi az, ami igazán értékes? Mi való neki?”
Ez adta az ötletet egy olyan információs gyûjtemény elkészítéséhez, ami segítséget nyújt a színvonalas gyermekkönyvek kiválasztásához. A "Mit adjak a kezébe?" címû gyermekirodalmi iránytû a minõségi gyermek-és ifjúsági irodalmat képviselõ könyvkiadók internetes elérhetõségét, a témával foglalkozó gyermekirodalmi folyóiratok rövid bemutatását, az „Év gyermekkönyve” címmel díjazott mûveket éppúgy tartalmazza, mint a Magyar Olvasástársaság által elkészített gyermekirodalmi adatbázist.
A gyermekek olvasóvá neveléséhez támpontokat nyújtó gyermekirodalmi kalauzt a felmérés résztvevõi után most bárki díjmentesen letöltheti a szervezõ weboldaláról (http://www.imami.hu/gyermekirodalmi-iranytu).
egerszeg.imami.hu - Kanizsa
OKTATÁS ROVAT >>>