Ma 2024. 9 16.
Edit, Ciprián napja van.
Látogatók száma : 56892047    








Honlapkeszites

NFH: a gazdasági reklámok még mindig tartalmaznak jogsértést

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálata szerint a gazdasági reklámok még mindig tartalmaznak jogsértést.


A hatóság a gazdasági reklámtevékenységet ellenõrizte március és október között az ország egész területén, kiemelten vizsgálták a dohányreklámokat, valamint a 18. életévüket be nem töltött személyek védelmét szolgáló jogszabályok betartását.
A vizsgálatról készült összefoglaló jelentés szerint a felügyelõségek összesen 1997 ellenõrzést folytattak le, a vizsgálatok során 488 reklámban találtak jogsértést, ezek közül 16 több szempontból sem felelt meg az elõírásoknak.
A fogyasztóvédõk megállapították, hogy a kifogásolási arány az egy évvel korábbihoz képest érdemben nem változott, még mindig minden negyedik vizsgálat alá vont reklám jogsértõ.
A kifogásolt reklámok több mint egyötöde a fogyasztókat megtévesztõ, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minõsült.
A közterületeken 415 hirdetést vizsgáltak, 125 esetben eljárást indítottak tartalom miatt. Újságban közzétett reklámot 259 alkalommal vizsgáltak, 91 esetben tártak fel jogsértést. A kifogásolt reklámok kétharmadában az árfeltüntetésre vonatkozó kötelezettségüknek nem tettek eleget a vállalkozások. A 364 ellenõrzött reklámújságból 86 esetben találtak szabálytalanságot, 257 szórólap közül pedig 31 ütközött valamely módon jogszabályba.
A 373 interneten közzétett reklám ellenõrzése során 96 alkalommal indítottak eljárást szabálytanság miatt.
A rádióban és a televízióban közzétett 234 hirdetés vizsgálata során mindössze 7 reklámot kifogásoltak, többnyire az árfeltüntetési szabályok megsértése miatt.
Az egyéb reklámhordozók esetében - ebbe a kategóriába fõként a dohánytermékek hirdetései tartoztak - 53 reklámot kifogásoltak a vizsgált 95-bõl, ami kiugróan magas arány volt.
A kedvezményekkel kapcsolatban többször valótlan, illetve elhallgatott információt találtak a fogyasztóvédõk. Elõfordult az is, hogy a meghirdetett kedvezményes vásárlási lehetõséggel már az akció elsõ napján sem tudtak élni a fogyasztók, mert a meghirdetett termékbõl nem volt megfelelõ árukészlet az üzletben.
Megtévesztõ magatartást megvalósító gyakorlatot 31 esetben kifogásoltak a felügyelõségek, például elõfordult, hogy a kiváló magyar élelmiszer védjegy feltüntetés jogszerûségét nem tudta igazolni a reklámozó.
A fogyasztóvédelmi hatóság 15 ügyben vizsgálta a nem engedélyezett szerencsejáték szervezés reklámozását, amelybõl 3 végzõdött jogsértés megállapításával.
Az összefoglaló jelentés szerint a felügyelõségek különös figyelmet fordítottak arra, hogy a reklám ne okozhasson a gyermekek fizikai, erkölcsi és értelmi fejlõdésében károsodást. További fontos vizsgálati szempont volt, hogy a gyermekek természetes hiszékenységét és ragaszkodását a reklám ne használja ki. Az ellenõrzött 74 reklámból 8 nem felelt meg a gyermek- és fiatalkorúak védelmét célzó reklámjogi elõírásoknak.
A dohányáruk reklámját 53 alkalommal ellenõrizték, és
43 esetben tártak fel jogsértést a felügyelõségek, ez javulás volt a 2011-es 96 százalékos kifogásolási arányhoz képest, azonban még így is magas a 81 százalékos mérték.
Az árfeltüntetés megfelelõségének vizsgálatakor a legmagasabb kifogásolási arány az újságok, magazinok esetében volt. Javuló tendenciát tükröz a reklámújságokban elhelyezett árfeltüntetés kifogásolási aránya.
Az ellenõrzés során kifogásolt reklámok miatt indult eljárások eredményeképpen a felügyelõségek összesen 425 határozatot hoztak, amelyek közül 293 döntés emelkedett jogerõre a jelentés összeállításának idõpontjáig. Míg 278 határozat a feltárt jogsértés megszüntetésére kötelezte a vállalkozásokat, fogyasztóvédelmi bírságot a felügyelõségek összesen 147 esetben szabtak ki, összege országosan meghaladta a 47 millió forintot.

 

MTI - Kanizsa



2012-12-22 05:34:00


További hírek:


GAZDASÁG ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül