A magyarokkal együtt hét ország hatóságainak részvételével, elsõsorban a kamionforgalomra irányuló háromnapos nemzetközi közlekedésbiztonsági ellenõrzési akció kezdõdött kedden Zala megye határtérségében.
Rigó Csaba Zala megyei kormánymegbízott Rédicsen, az egyik ellenõrzési pontnál tartott sajtótájékoztatón elmondta: a rendkívül nagy forgalmú M70-es autóúton és a 86-os fõúton a magyar mellett a szlovén, a cseh, a szlovák, a horvát, a román és az osztrák hatóságokkal közösen zajlik az akció.
Zala megyében tavaly 13 ezer ellenõrzést végeztek a megyei kormányhivatal közlekedési felügyelõségének munkatársai, akik 306 szabálysértési eljárást indítottak, 51 esetben javításra kötelezték a kiszûrt kamionokat, és 81 millió forint helyszíni bírságot szabtak ki rájuk - tette hozzá a kormánymegbízott.
A megyén áthaladó teherjármûvek mintegy 70 százaléka külföldi, elsõsorban szlovák, cseh, lengyel és román rendszámú, a szabályszegések megoszlása is nagyjából ezt az arányt mutatja. Zala sajátos helyzetébõl adódóan tudják végrehajtani a kiterjedt ellenõrzést, mert autópályáról problémás a teherforgalom kiterelése, de az M70-es és a 86-os határközeli szakaszain ez a forgalom zavarása nélkül megoldható.
Rigó Csaba felidézte, hogy a két évvel ezelõtti, az M70-esen történt, románokat érintõ halálos buszbaleset után alakult egy munkacsoport, amelynek javaslatára olyan közlekedésbiztonsági beavatkozásokat hajtottak végre a veszélyes útszakaszon, amelynek köszönhetõen javult a baleseti statisztika.
Kitért arra is, hogy az elektronikus útdíj bevezetésével javul a veszélyes anyagot szállító kamionok nyilvántartása, és miután a szállítmányuk baleset esetén jelentõs problémát okozhatnak, az idén a zalai védelmi bizottság ezzel kapcsolatos gyakorlat szervezését tervezi.
Tóth András, a megyei közlekedési felügyelõség igazgatója kifejtette: a leggyakrabban feltárt probléma, hogy kopottak a kamionok gumiabroncsai, manipulálják a menetíró-készüléket, vagyis nem tartják be az elõírt vezetési és pihenõidõt, gyakorta kopottak a fékek, és elõfordul az is, hogy az autópálya-matricát csak személyautóra vásárolják meg.
Az MTI kérdésére elmondta: Rédicsen naponta mintegy hatezer, az M70-esen pedig mintegy kilencezer teherjármû lépi át kifelé és befelé a határt. Szándékaik szerint - éppen a forgalom nagysága miatt is - szeretnék az egy-egy kamionra jutó ellenõrzési idõt csökkenteni, hatékonyabbá tenni.
MTI - Kanizsa
REND-ŐR ROVAT >>>