Ma 2025. 2 5.
Ágota, Ingrid, Etelka napja van.
Látogatók száma : 57265405    








Honlapkeszites

Új Ptk. - Tárcarendelet a fogyasztási cikkekkel kapcsolatos szavatossági és jótállási igények intézésérõl

Az új Polgári törvénykönyv (Ptk.) megfogalmazása szerint termékszavatosság esetén a vásárló nem csak az eladóval, hanem közvetlenül a gyártóval vagy a kereskedõvel szemben is érvényesítheti a szavatossági jogát, így javítást, cserét kérhet - ez utóbbiak eljárási szabályait tette közzé a nemzetgazdasági miniszter a legutóbbi Magyar Közlönyben.


A vásárló számára a termék meghibásodása esetén a legerõsebb jogosultság továbbra is a jótállási jog marad. A garancia (jótállás) egy ígéret a gyártó, importõr, olykor a kereskedõ részérõl, hogy a jótállási idõ alatt történõ meghibásodásért kezeskedik. Ezekben az esetekben az eladónak - gyártónak - kell bizonyítania azt, hogy a vevõ nem a rendeltetésének megfelelõen használta az eszközt.
A kellékszavatossági jog érvényesítése esetén - szemben a jótállással - a vásárló kötelezettsége bizonyítania azt, hogy a hiba már a vásárláskor létezett. Azonban fogyasztói szerzõdések esetében az elsõ hat hónapban fordított a bizonyítási kötelezettség. Így meghibásodás esetén vélelmezni kell, hogy a termék hibája már vásárláskor is fennállt: ebben az esetben az eladó felel a hibáért.
Az új rendelet - amely május 14-én lép hatályba - kimondja: szavatossági igénye érvényesítésekor a szerzõdés megkötését a fogyasztónak kell bizonyítania. Ha a vállalkozás a szerzõdés megkötését vitatja, köteles felhívni a fogyasztó figyelmét a panasztétel lehetõségére és a panasz intézésének a módjára.
A szerzõdés megkötése bizonyított, ha a vevõ felmutatja a számlát vagy nyugtát.
A vállalkozás a fogyasztó nála bejelentett szavatossági vagy jótállási igényérõl jegyzõkönyvet köteles felvenni. A szavatossági vagy jótállási igény bejelentése azonban nem minõsül - a fogyasztóvédelemrõl szóló törvény szerinti - panasznak.
Ha a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetõségérõl - annak bejelentésekor - nem tud nyilatkozni, akkor 5 munkanapon belül, igazolhatóan köteles értesíteni a fogyasztót.
Végül a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a javítást vagy a cserét 15 napon belül elvégezze.

MTI - Kanizsa



2014-05-03 09:32:00


További hírek:


KÖZÉRDEK ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül