
Lezárult a LENA – Lernraum Natur – tanulás a természetben elnevezésû Ausztria-Magyarország Határon Átnyúló Együttmûködési Program keretében megvalósuló projekt, mely program két éve alatt megvalósított tevékenységeket ismertették egy sajtótájékoztató keretében.
Ahogy Musits Róbert projektmenedzser elmondta, a program, melynek partnerei az önkormányzat és az ausztriai Umwelt Bildung Wien szervezet, augusztus 15-én zárult. Kiemelte, a projekt egy folyamat része. Az önkormányzat külön delegált hivatalos környezetvédelmi megbízottal jelét adta annak, hogy projektzárást követõen is érdekelt a kétoldalú együttmûködés továbbvitelében.
A projekt fõ célkitûzése, hogy a tudatosságot erõsítõ környezeti nevelési módszereket kínáljon a gyerekeknek, a fiataloknak és a pedagógusoknak. Ennek keretén belül számos természeti nevelést biztosító, a résztvevõk számára igényes, több napos rendezvény valósult meg ausztriai és magyarországi helyszínekkel. A programokon összesen 1100 gyerek és több mint 400 pedagógus vett részt.
Benedek Miklós környezet- és klímavédelmi koordinátor a programokról adott tájékoztatást, továbbá kiemelte, a projekt során kidolgozták az Erdõ Élménye és Ökovasút szakmai módszertan gyakorlati alkalmazásának vizsgálatát követõen az Erdõ Élménye és Ökovasút módszertant.
A gyerekeknek 2013 októbere és 2014 áprilisa között szerveztek programokat, összesen tizenkettõt. A programokon a résztvevõk életkori sajátosságainak megfelelõ tematika és a kidolgozott módszertan alapján valósították meg a foglalkozásokat.
A pedagógusok is kipróbálhatták a módszert, a tapasztalatokat beépítették a tematikus programokba. A gyerek és pedagógus programok helyszínéül a Zalaerdõ Zrt. mûködtetésében lévõ erdei iskola és erdei környezet, továbbá a csömödéri kisvasút szolgált. A programokon 203 gyerek és 44 pedagógus vett részt. A projekt egyik szakmai csomópontja a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Három alkalommal workshopot szerveztek három nyugat-dunántúli megyében, egy alkalommal pedig Bécsben, pedagógusok részvételével.
– Az önkormányzat azért állt a pályázat mellé, mert nagyon fontosnak tartjuk, hogy a környezetet és annak védelmét a gyerekekkel megismertessük. A kettõ összefügg, akkor tudunk valamit védeni, ha ismerjük is azt – mondta Cseresnyés Péter polgármester. Hozzátette, a programnak köszönhetõen jelentõs forráshoz jutottak, hogy a pedagógusok megismerhessenek egy más vidéket és olyan barátságot kössenek, melyet késõbb hasznosíthatnak. Azon túl, hogy a projekt a természetvédelemre fókuszált közösséget próbált teremteni, együttmûködést erõsített.
– A közösségi lét erõsítését a most induló két pályázaton, a belváros-rekonstrukció második ütemén és a szociális rehabilitáción, keresztül is meg lehet tenni. Ezért a majd kiírandó pályázatokra várjuk a közösségek, egyesületek, nonprofit szervezetek jelentkezését, akik valamilyen programmal hozzá tudnak járulni a közösségteremtéshez, a kohézió erõsítéséhez – zárta a tájékoztatót Cseresnyés Péter.
V.M.
OKTATÁS ROVAT >>>