Ma 2024. 9 16.
Edit, Ciprián napja van.
Látogatók száma : 56894522    








Honlapkeszites

Új utat avattak a magyar-szlovén határon

Több mint három kilométer hosszú, magyar és szlovén beruházásban, európai uniós támogatással épült összekötõ utat és ezzel együtt határátkelési pontot avattak kedden a zalai Rédics és a szlovéniai Göntérháza (Genterovci) között.


Az összesen több mint 1,7 millió eurós (félmilliárd forintos) összegbõl készült, 3,2 kilométeres út avatásán Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára felidézte, hogy januárban a magyar és a szlovén miniszterelnök Felsõszölnök és Kétvölgy között avatott egy hasonló, a határok átjárhatóságát könnyítõ utat. Az akkori megbeszélések szerint a magyar-szlovén határon hat új útkapcsolat megteremtésérõl állapodtak meg a kormányfõk, s a mostani, Rédics és Göntérháza közötti avatást követõen jövõre jó eséllyel újabb két út építése kezdõdhet közös beruházásban.
Emlékeztetett arra, hogy a vasfüggöny leomlása elõtt az itt élõk talán még a keleti határok mentén lakóknál is mostohább helyzetben voltak, mert a határ szinte hermetikusan elzárta egymástól az embereket.
A jövõre induló új útépítésekkel együtt már a szükségleteket kielégítõ számú határátkelési lehetõség lesz a két ország között - jelezte az államtitkár.
Stanislav Rascan, a szlovén Külügyminisztérium fõigazgatója arról beszélt, hogy a két ország közötti, minden területen baráti és jószomszédi kapcsolatokban az energia, a közlekedési infrastruktúra, a tudomány, az oktatás és a kultúra területén is van még lehetõség a fejlõdésre.
Szlovénia számára Magyarország a hatodik legfontosabb gazdasági partner, tavaly 1,7 milliárd euró (mintegy ötszázmilliárd forint) volt a két ország közötti áruforgalom értéke. A múlt évben a magyar vállalkozások 55 millió eurós beruházást hajtottak végre Szlovéniában, míg a szlovén cégek 20 millió eurót fektettek be Magyarországon.
Számos lehetõség van még a kapcsolatok bõvítésére, például a szlovén Nova Kreditna Banka privatizációja iránt magyar pénzintézet is érdeklõdött - említette a szlovén politikus.
Anton Balazek, Lendva polgármestere elmondta: az 1,4 kilométeres szlovén útszakasz több mint félmillió eurós költséggel épült meg. Az Európai Unió 350 ezer euróval támogatta a munkálatokat, a szlovén állam 50 ezer euróval járult hozzá, a lendvai járás hivatala pedig 110 ezer eurót biztosított.
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI kérdésre közölte: magyar oldalon 1,8 kilométer hosszú utat építettek a korábbi földút nyomvonalán. Az 1,2 millió eurós költségeket 85 százalékban uniós forrásból 15 százalékban pedig hazai forrásból finanszírozták.
Az összesen 3,2 kilométeres, kétszer egysávos út 7,5 tonna tengelyterhelésre készült, 90 kilométeres sebességgel lehet rajta közlekedni. Érdekessége, hogy a határátkelési ponton folyó pataknál szlovén oldalon nem hidat, hanem az út szintjénél mélyebbre ereszkedõ gázlót építettek, a patak áradása esetén a víz elönti az útburkolatot.
Az út ünnepélyes átadását követõen a két ország külügyi vezetõi közösen tekintették meg a közeli Bödeháza és Zsitkóc (Zitkovci) között tervezett, mintegy 1,5 kilométeres út lehetséges nyomvonalát.
A politikusok ezt követõen Rédicsen, a határátkelõ magyar oldalán álló egykori, mára lepusztult kiszolgáló létesítményeket szemlélték meg, amelyet a tervek szerint lebontanának. Az MTI úgy tudja, a remények szerint két év múlva kezdõdhet meg a bontás, ami mintegy 8 millió eurós költséget igényel.

MTI - Kanizsa



2014-10-14 13:33:00


További hírek:


KÖZÉRDEK ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül