Ma 2024. 9 16.
Edit, Ciprián napja van.
Látogatók száma : 56894264    








Honlapkeszites

Szociális ellátások 2015-ben – részletes tájékoztató

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások rendszere március 1-tõl jelentõs mértékben átalakul. Az állam és az önkormányzat segélyezéssel kapcsolatos feladatai élesen elválasztásra kerülnek.


A helyi önkormányzatok felelõssége növekszik a helyi közösség szociális biztonságának erõsítésében, a szociális segélyek biztosításában.
A kötelezõen nyújtandó ellátásokat 2015. március 1-tõl a járási hivatalok állapítják meg. Ezek az ellátások a következõek:
• aktív korúak ellátása,
• idõskorúak járadéka,
• ápolási díj (alapösszegû, emelt összegû és kiemelt ápolási díj),
• közgyógyellátás (alanyi és normatív formák),
• egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság.
A hatáskörváltozás tehát az aktív korúak ellátását érinti, a felsorolt többi ellátást az eddigiekben is a járási hivatalok állapították meg. Egyéb támogatás biztosításáról a települési önkormányzatok döntenek. Az önkormányzatok által nyújtható támogatás neve egységesen települési támogatás lesz, amelynek jogosultsági feltételeit, típusait az önkormányzatok határozhatják meg.
Az egyes ellátásokat érintõ változások
 

1. Aktív korúak ellátása
(jogszabályi háttér: 1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról (a továbbiakban: Szt.), 33.§-37/C.§, az átmeneti rendelkezések vonatkozásában: 134.§, 134/B.§)
Az aktív korúak ellátása az aktív korú, nem foglalkoztatott személyeknek nyújtott ellátás, amely olyan személyeknek állapítható meg, akiknek a családjában az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az öregségi nyugdíjminimum 90%-a (25 650 Ft) alatt van, és a családnak nincs a törvényi értékhatárt meghaladó vagyona. Az aktív korúak ellátása keretében kétféle támogatás állapítható meg, a foglalkoztatást helyettesítõ támogatás, valamint a rendszeres szociális segély helyébe lépõ egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás. A jelenleg jegyzõi hatáskörben lévõ aktív korúak ellátásának megállapítása 2015. március 1-tõl a járási hivatal hatáskörébe kerül. Ettõl az idõponttól kezdõdõen az ellátással kapcsolatos ügyek intézésére a járási hivatal jogosult. A kérelmeket továbbra is be lehet nyújtani a polgármesteri hivataloknál, amelyek azt továbbítják a járási hivatalok részére. Az aktív korúak ellátása keretében megállapítható ellátástípusok és az ellátásra jogosultak körei esetenként változni fognak.
 

1.1. A foglalkoztatást helyettesítõ támogatás szabályaiban nem várható változás azon kívül, hogy a támogatást a járási hivatal fogja megállapítani. A támogatás havi összege – 2014-hez hasonlóan – 22 800 Ft.
 

1.2. Rendszeres szociális segély nevû ellátás 2015. március 1-tõl megszûnik. A korábban erre a támogatásra jogosult személyek más ellátásokra szerezhetnek jogosultságot.
Az új rendszer bevezetésének lépései a következõk:
A jelenleg rendszeres szociális segélyre jogosult személyek ellátásra való jogosultságát a jegyzõ 2015. január 1. és 2015. február 28. között felülvizsgálja.
A felülvizsgálat eredményeként a jegyzõ határozatban megállapítja, hogy az ügyfél 2015. március 1-tõl milyen ellátásra lesz jogosult.
Automatikusan, az új egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatásra lesznek jogosultak azok a személyek, akik azért jogosultak rendszeres szociális segélyre, mert egészségkárosodottnak minõsülnek, vagy 14 év alatti gyermekük felügyeletét másképp biztosítani nem tudják.
Ha vállalják a foglalkoztatást helyettesítõ támogatáshoz kapcsolódó együttmûködési kötelezettséget (álláskeresõként való nyilvántartásba vétel, együttmûködés a munkaügyi központtal), akkor foglalkoztatást helyettesítõ támogatást kaphatnak a nyugdíjkorhatárt 5 éven belül betöltõk, és azok, akik az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek alapján jogosultak jelenleg rendszeres szociális segélyre.
Ha a nyugdíjkorhatárt 5 éven belül betöltõ vagy az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek alapján rendszeres szociális segélyre jogosult személy az együttmûködést nem vállalja, akkor az aktív korúak ellátására való jogosultságát meg kell szüntetni.
Az újonnan bevezetendõ egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás (EGYT) összegét a rendszeres szociális segély összegére vonatkozó szabályok alapján kell majd kiszámítani, egyedül a családi jövedelemhatár összege változik: Az EGYT havi összege a családi jövedelemhatár összegének és a jogosult családja havi összjövedelmének különbözete, de nem haladhatja meg nettó közfoglalkoztatási bér 90%-át. (A nettó közfoglalkoztatási bér 90%-a, tehát az EGYT maximuma 2015. évben 46 662 Ft.)
Ha az EGYT-re jogosult családja tagjának foglalkoztatást helyettesítõ támogatásra való jogosultságot állapítottak meg, az EGYT összege nem haladhatja meg a nettó közfoglalkoztatási bér 90%-ának és a foglalkoztatást helyettesítõ támogatás összegének különbözetét. (Ebben az esetben az EGYT maximuma 23 862 Ft.)
A családi jövedelemhatár összege megegyezik a család fogyasztási egységeihez tartozó arányszámok összegének és az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege 92%-ának szorzatával. (2015. február 28-ig az önym. 90%-áig kellett kiegészíteni a család jövedelmét. Az új szabályok szerint egy egyedülálló személy esetében a családi jövedelemhatár összege 26 220 Ft, mert a fogyasztási egység arányszáma:1, az önym. 92%-a: 26 220 Ft.)
Az Szt. 2015. február 28-ig hatályos 37/A. § (1) bekezdés alapján rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és akkor folyósítható – kivéve az egészségkárosodásuk okán ellátásban részesülõ személyeket – ha a személy nyilatkozatában vállalja az együttmûködési kötelezettséget a települési önkormányzat által erre kijelölt szervvel. Az Szt. alapján az együttmûködés intézményi feltételeirõl a települési önkormányzat elsõsorban a családsegítõ szolgálat útján gondoskodik.
A rendszeres szociális segély ellátórendszerbõl történõ kivezetésével megszûnik a családsegítés szerepe az aktív korúak ellátásában részesülõk együttmûködési kötelezettségének biztosításában. Az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatásra jogosult ellátotti kör részére speciális élethelyzetük miatt nem került elõírásra együttmûködési kötelezettség. A foglalkoztatást helyettesítõ támogatásban részesülõ személyek pedig az állami foglalkoztatási szervvel kötelesek együttmûködni.
 

2. Lakásfenntartási támogatás
(jogszabályi háttér az átmeneti rendelkezésekre: Szt. 134/C.§ (1)-(2) bekezdés)
 

A lakásfenntartási támogatás szabályai 2015. március 1-étõl kikerülnek a szociális törvénybõl. Ettõl az idõponttól kezdõdõen a támogatás ebben a formában nem állapítható meg a kérelmezõk részére. Lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet utoljára 2015. február 28-án lehet benyújtani.
Azoknak az ügyfeleknek a jogosultsága, akik 2015. március 1. elõtt kérelmezték a lakásfenntartási támogatást, a következõképpen alakul:
Ha az ellátásra való jogosultságot 2014. december 31-ig megállapították, akkor az ügyfél a korábbi szabályoknak megfelelõen egy év idõtartamra jogosult a lakásfenntartási támogatásra.
Ha a hatóság 2015. január 1-ét követõen dönt a támogatásra való jogosultságról, akkor a lakásfenntartási támogatást csak 2015. február 28-ig lehet biztosítani.
Az önkormányzatok a települési támogatás keretében biztosíthatnak támogatást a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez.
 

3. Adósságkezelési szolgáltatás
(jogszabályi háttér az átmeneti rendelkezésekre: Szt. 134/C.§ (4) bekezdés)
 

Az adósságkezelési szolgáltatás szabályai 2015. március 1-étõl kikerülnek a szociális törvénybõl. Ettõl az idõponttól kezdõdõen a támogatás ebben a formában nem állapítható meg a kérelmezõk részére. Azoknak az ügyfeleknek a jogosultsága, akik részére 2015. március 1. elõtt került megállapításra az adósságkezelési szolgáltatás, a szolgáltatást a korábbi szabályok alapján kell nyújtani. Az önkormányzatok a települési támogatás keretében biztosíthatnak támogatást a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek számára.
 

4. Méltányossági közgyógyellátás
(jogszabályi háttér az átmeneti rendelkezésekre: Szt. 134/C.§ (3) bekezdés)
 

A méltányossági közgyógyellátás szabályai 2015. március 1-tõl kikerülnek a szociális törvénybõl, ettõl az idõponttól kezdõdõen biztosítása nem lesz kötelezõ. Méltányossági közgyógyellátás iránti kérelmet utoljára 2015. február 28-án lehet benyújtani. A korábban hatályos szabályokat kell alkalmazni, tehát az ellátásra való jogosultság egy éves
idõtartamban fennáll az alábbi esetekben:
Ha az ellátásra való jogosultságot 2015. március 1-jét megelõzõen megállapították, vagy
Ha az ellátásra való jogosultság megállapítása iránti eljárás 2015. február 28-án folyamatban van.
Az önkormányzatok a települési támogatás keretében biztosíthatnak támogatást a gyógyszerkiadások viseléséhez.
 

5. Méltányossági ápolási díj
 

Az ellátás biztosítása az települési önkormányzatok számára jelenleg sem kötelezõ. A méltányossági ápolási díj szabályai 2015. március 1-jétõl kikerülnek a szociális törvénybõl. A 2015. március 1-ét megelõzõen megállapított ellátások az önkormányzat mérlegelésétõl függõen biztosíthatóak 2015. március 1-jét követõen, települési támogatás formájában. Az önkormányzatok a települési támogatás keretében ellátást biztosíthatnak a 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzõ hozzátartozók részére.
 

6. Önkormányzati segély
(jogszabályi háttér: Szt. 45.§)
 

Az önkormányzatok által biztosított ellátás neve 2015. március 1-jétõl egységesen települési támogatás lesz.
E támogatás keretében az önkormányzatok az általuk támogatandónak ítélt, rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújthatnak támogatást. Az önkormányzat kötelezettsége abban áll, hogy a települési támogatásról rendeletet alkosson. Annak eldöntése, hogy e támogatás keretében milyen célokra, mely feltételek teljesülése esetén milyen összegû támogatást nyújt, teljes mértékben az önkormányzat mérlegelési jogkörébe tartozik.
Az Szt. által szabott egyetlen kötelezettség az, hogy a képviselõ-testület a létfenntartást veszélyeztetõ rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az idõszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdõ személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. A létfenntartást veszélyeztetõ élethelyzet, a létfenntartási gond meghatározása az önkormányzat jogosultsága, hasonlóan az ilyen helyzetekben nyújtandó támogatás összegének meghatározásához.
Az Szt. a települési támogatás keretében biztosítandó juttatások körét példálózóan sorolja fel:
Települési támogatás keretében nyújtható támogatás különösen
a) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez,
b) a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának az ápolását, gondozását végzõ személy részére,
c) a gyógyszer-kiadások viseléséhez,
d) a lakhatási kiadásokhoz kapcsolódó hátralékot felhalmozó személyek részére.
Az Szt. szabályozása szerint a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatást más jogszabály alkalmazásában lakásfenntartási támogatásnak kell tekinteni.
A települési önkormányzat képviselõ-testületének a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenõrzésének szabályairól szóló rendeletét legkésõbb 2015. február 28-áig kell megalkotnia.
Az egyes ellátásokat érintõ változásokról kiadott kormányzati összefoglaló PDF formátumban innen letölthetõ.

civilhirugynokség.hu - Kanizsa
 



2015-02-04 10:48:00


További hírek:


KÖZÉRDEK ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül