Ma 2025. 4 26.
Ervin, Klétusz napja van.
Látogatók száma : 57665997    








Honlapkeszites

Nemzetközi Óvodapedagógiai Konferencia Nagykanizsán – A környezeti nevelés közügy

A Nagykanizsai Központi Rózsa Óvoda Attila Tagóvodája és az önkormányzat 15. alkalommal szerveztek meg a Nemzetközi Óvodapedagógiai Konferenciát, mely ezúttal A környezeti nevelés közügy címet viselte. Az elõadások a fenntarthatóságra nevelés stratégiájának megvalósulása köré szervezõdtek a bölcsõdék, az óvodák és az iskolák vonatkozásban.


Az Attila tagóvodások mûsorát követõen Farkas Róbertné, az Attila tagóvoda vezetõje köszöntötte az érdeklõdõket, aki a rendezvénysorozat kezdetét idézte fel. Elmondta, 2000-ben indították útjára a programot integrációs konferenciaként. Majd 2009-ben a zöld tartalmak kerültek az elõtérbe. Idõközben a testvérvárosok óvodáival is felvették a kapcsolatot, így vált nemzetközivé a konferencia.
– A környezeti nevelés közügy. Nem elegendõ évente egy nap arra, hogy a környezetünk megóvásáról beszéljünk, hanem nap, mint nap tennünk is kell érte – hangsúlyozta a tagóvoda vezetõje.
Hozzátette, közös célunk, hogy olyan gyermekeket neveljünk, akik ismerik, szeretik és védik a környezetüket, és a fenntartható fejlõdést tartják szem elõtt. A fenntarthatóság egy egész életen át tartó tanulási folyamat. Hatékonysága család és közösségi szinten attól függ, hogy a felnõttek mennyire ismerik fel a környezetvédelem fontosságát, milyen példát mutatnak utódaiknak és hogyan adják át tudásukat.
– Nekünk, pedagógusoknak és kisgyermeknevelõknek küldetésünk van, hiszen ki kell alakítani a gyermekek környezeti erkölcsét, olyan állampolgárokat kell nevelnünk, akik kreatív, problémamegoldó gondolkodásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a környezõ világban és elkötelezettséget vállalnak az egyéni és közös tettekben egy élhetõbb jövõért. Mindent meg kell tennünk, hogy elkerüljük a globális katasztrófát és megóvjuk a környezetet a következõ generáció számára –mondta Farkas Róbertné.
Kiemelte, hazánkban egyre nõ a zöld óvodák és iskolák száma, sõt már a bölcsõdék is a zöld úton haladnak és ezzel arányosan nõ a tenni akaró környezettudatos szakmabeliek száma is.
– A konferencia immáron kiemelkedõ alkotóeleme városunk szakmai palettájának. Mindezt köszönhetjük a Nagykanizsai Központi Rózsa Óvoda Attila Tagóvodában mûködõ közösség munkájának, akik idén is felkészült és neves szakembereket hívtak városunkba. Az idei konferencián megvitatott téma is rendkívül aktuális és fontos kérdés köré csoportosult. Egy értékrendszer köré szervezõdõ közösség olyan organikus egészet alkot, melyben az egyének, így a gyermekek is, a körülöttük lévõ világgal, környezetükkel harmóniában képesek létezni – kezdte megnyitóját Dénes Sándor polgármester.
Hozzátette, ez a képesség eredendõen megvan bennünk, emberekben, így a nevelés igazi nagy célja és feladata, hogy ezt a képességet készséggé, a felnövõ generáció szemléletévé formálja. Ha ez megvalósul, akkor egy másik szegmens, az idõ folyamatosságának megélése is kiteljesedhet, hiszen a fenntarthatóság egyben a jövõrõl való gondoskodást is jelenti. Ennek következtében a társadalom alapját jelentõ közösségek és az egyén is akkor teljes, ha a jelenén belül a jövõ féltésének érzése is megszületik benne, és cselekvésre ösztönzi. Mindez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy képessé váljunk egy igazi és teljes életet élni, elviselni az adódó nehézségeket és tervezhessük a fenntartható jövõnket.

– Ne feledjék el, az óvodapedagógusi hivatás az egyik legszebb és talán az egyik legfontosabb az életünkben, hiszen mindannyian nagy szeretettel és örömmel emlékezünk az óvónõkre, a tanító nénikre, akik elindítanak az életben együttmûködve a szülõkkel.
A megnyitót követõen vette kezdetét a szakmai program. Fenntarthatóságra nevelés a nevelési – oktatási intézményekben címmel tartott elõadást Simonyi István, az Emberi Erõforrások Minisztériumának köznevelés stratégiai szakreferense. Ahogy Simonyi István elmondta, a fenntarthatóságra nevelés és a környezeti nevelés fontos része az oktatásnak, melyet nem lehet elég korán elkezdeni.
– Nem csak a környezeti nevelésre kell a hangsúlyt helyezni, mert a fenntarthatóságra nevelés sokkal bonyolultabb és összetettebb dolog. Egy olyan rendszerszemléletet igényel, amelyben tudnunk kell, hogy minden mindennel összefügg. A gyerekek egyes életszakaszaiban olyan dolgokat kell megtapasztalniuk, külön ismeretekre szert tenniük, melyek nélkül hiányjel keletkezik –hangsúlyozta.
Kiemelte, amikor egy gyermek bekerül az intézményrendszerbe, ott fontos, hogy pedagógiailag tervezetten, szervezetten elkezdjenek foglalkozni a nevelésével, megadják nekik azokat az élményeket, tapasztalatokat, amelyek tulajdonképpen az egész életüket meghatározhatják. Olyan szemléletet kell elsajátítaniuk, melyek az egészséges életmódjuk alapjai.
Ezt követõen többek között a sétákról, a kirándulásokról és a látogatásokról, a bölcsõdei környezeti nevelésben történõ paradigmaváltásról, valamint a Péterfy iskolában való környezeti nevelés megvalósulásáról esett szó.

V.M.



2015-04-13 13:23:00


További hírek:


OKTATÁS ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül