Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van.
Látogatók száma : 57020661    








Honlapkeszites

Téli autózás - Tanácsok a téli üzemben tartáshoz

Ahogy azt az élet más területén, úgy a közlekedésben is fel kell készülnünk a télre. Sokan vannak, akik ilyenkor nem használják az autójukat. Nekik egyszerûbb dolguk van, de akik télen is közlekedni akarnak, alkalmazkodniuk kell a téli viszonyokhoz és erre az autót is fel kell készíteni.


Téli üzemeltetési információk:

Gumiabroncsok: Magyarországon nem írja elõ jogszabály a kötelezõ használatot, de senkinek nem tanácsoljuk, hogy nyári gumival közlekedjen. A környezõ országok többségében, novembertõl márciusig kötelezõ a használatuk.

A téli abroncsok anyaga teljesen más, mint a nyáriaké. Emiatt a hidegben puhább és jobban tapad. Mintázata is speciális, hogy jobban elvezesse a vizet, és a jégen is jobban tapadjon. Ezt a mintázatban speciálisan kialakított lamellák teszik lehetõvé. A téli gumik sajnos sokkal rövidebb idõ alatt elhasználódnak. Hiába van elegendõ mintázat a felületen, ha a lamellák már elkoptak, nem biztosítanak elegendõ tapadást jeges útviszonyok között. A jogszabály szerint megengedett minimális mintázat mélység személygépkocsiknál, 1,6 mm. Ez azonban téli guminál már nem elegendõ. Tapasztalatok szerint ennek a kétszerese is szükséges lehet, a gumi fajtától függõen. Téli abroncsnak a személygépkocsinál csak az számít, aminek a futófelületén legalább 4 mm mély mintázat van, attól függetlenül, hogy egyébként, jelölése szerint télinek minõsülne.

Tehát idõben vizsgáljuk, vagy vizsgáltassuk meg, hogy alkalmas lesz-e még a tavalyi abroncs, és ha nem, akkor szerezzünk be másikat. Újabban törvény kötelezi a gyártókat és forgalmazókat, hogy a háztartási gépekhez hasonlóan az abroncsokat is jelöléssel lássák el. Színes címkéken tüntetik fel annak tulajdonságait, ami megkönnyíti a kiválasztást. A különbözõ jellemzõket A-D betûkkel jelölik. Az „A „ besorolás a legjobb a „D” a legrosszabb. Az abroncsokat zaj, nedves tapadás, és üzemanyag fogyasztás tekintetében minõsítik. Természetesen érdemes a legjobbat választani, de ha valaki csak városban használja többet a jármûvét, akkor annak nem szükséges például a gumi zajossága miatt a drágábbat megvásárolnia.

Fékrendszer: Szervizben ellenõriztessük a fékeket. Télen, párás viszonyok között a fékfolyadék is hajlamos arra, hogy nedvességet vegyen fel. Ezáltal lecsökken a forráspontja, ami rontja a fékezés hatékonyságát. Ezért ellenõriztessük a fékolajat is, és ha kell, cseréltessük ki. Csak tájékoztatásul: például az osztrák hatóságok a közúton ezt is ellenõrizhetik. Ha nem megfelelõ, akár a helyszínen elveszik a jármû okmányait.

Elektromos rendszer: Még a nagy hideg beállta elõtt szakszervizben ellenõriztessük az akkumulátort, és ha kell, cseréltessük ki. Ha egy akkumulátor melegben megbízhatóan indított, az nem biztos, hogy hidegben is így lesz, mert ilyenkor nehezebb megforgatni a motort. A megbízható, terheléses vizsgálatot csak felkészült szerviz tudja elvégezni.

A lámpákat télen többet használjuk ezért célszerû ezeket is ellenõriztetni. Nem kötelezõ már, de azért ajánlatos tartalék izzókat tartani az autóban. Legalábbis fényszóróhoz, féklámpához, irányjelzõhöz és helyzetjelzõhöz valót. A fényszórók magasságát állíttassuk, be, mert a rosszul beállított fényszóró elvakíthatja a szembejövõket. A hátsó piros fényû ködlámpát nem véletlenül nevezik „ködzáró fény”-nek. Ha valaki utolér bennünket a ködben, akkor kapcsoljuk ki, mert ez is vakít. Az utólagosan felszerelt úgynevezett nappali menetjelzõ lámpákat sem árt felülvizsgáltatni, mert sajnos sok olyan típust szereltek fel, amelyik nem felel meg az elõírásoknak, sem az elhelyezését, sem pedig a minõségét tekintve

Ablaktörlõ, ablakmosó: A nyári szélvédõmosót cseréljük le téli üzemre alkalmas fagyálló folyadékra. Ebbõl legyen mindig tartalék is, mert télen sokkal több fogy, mint nyáron. Itt érdemes a jobb minõséget választani, mert a túl sûrû folyadékot a mosóberendezés nem tudja elegendõ mennyiségben az ablakra juttatni és a szivattyú is tönkremehet tõle.

Fagyálló folyadék: A hûtõfolyadék fagyáspontját szervizben vagy egy benzinkúton mindenképpen ellenõriztessük. Sokan nem tudják, de 2-3 évente célszerû azt is cserélni, mert elhasználódik.

Fûtés, szellõzés: A fûtõ, szellõzõ rendszert is vizsgáltassuk meg. Sok bosszúságot és egyben balesetveszélyt is okozhat a párásodó ablak. A pollenszûrõk cseréjét ne hanyagoljuk el, mert az eltömõdött szûrõ gyakran okozza az ablakok párásodását. Tartsunk az autóban egy jó nedvszívó kendõt, amivel a párát letörölhetjük. A klímát sem árt idõnként télen mûködtetni, ami egyúttal a páramentesítést is segíti. Ne feledkezzünk meg a jégkaparó és a jégoldóról sem.

Fontos, hogy a fagyok kezdete elõtt ellenõriztessük a hûtõfolyadék fagyáspontját. Ezt akár egy benzinkúton is megtehetjük. A hûtõrendszer védelme miatt legalább -25 fokig kell megfelelnie.

Végül pedig vezessünk óvatosan, és ne felejtsük el, hogy a legtöbb baleset akkor következik be, amikor hirtelen romlanak az útviszonyok. Nem árt, ha számítunk erre.

Zala Megyei Kormányhivatal



2015-11-19 06:35:00


További hírek:


REND-ŐR ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül