Ma 2024. 9 16.
Edit, Ciprián napja van.
Látogatók száma : 56894132    








Honlapkeszites

A legtöbb kamasz az interneten keres választ szexuális kérdéseire

Bár tízbõl hét kamasz a szüleitõl várná el, hogy felvilágosítsák a szexuális életrõl, kérdéseikre mégis inkább az interneten keresnek választ vagy a barátaikhoz fordulnak - derül ki az Iskolamarketing és a Free Association 14-19 éves fiatalokkal készített legfrissebb online felmérésébõl. Megjegyezték azt is, hogy 2016 januárjától új, interaktív tananyag segíti a középiskolai tanárok szexuális felvilágosító óráját.


A fiatalok 72 százaléka látott már pornót, sõt a fiúknál ez az arány eléri a 86 százalékot - derül ki a felmérésbõl. Bede Zsuzsa klinikai szakpszichológus, szexuálpszichológus szerint a pornográf tartalom rombolja a tinédzserek valós önképét, és torzítja a szexuális viselkedési normákat, sõt köze lehet ahhoz, hogy minden ötödik tizenévesnek volt már rossz szexuális tapasztalata - áll a közleményben.
Négyszer annyi az interneten szexuális tartalmak után kutató fiú, mint a lány. A lányok még tini korukban is gyakrabban fordulnak szexuális kérdéseikkel szüleikhez: 57 százalékuk fordul a szüleitõl vár választ, míg a fiúk alig 37 százaléka.
A felmérés szerint a szexuális élet elkezdése a legtöbb fiatal szerint 15-17 éves korban "idõszerû", és a kamaszok kevesebb mint harmada véli, hogy a 18. életév betöltése a vízválasztó. A válaszadók mindössze 17 százaléka gondolja, hogy a szexhez szerelem is szükséges, és alig 3 százalékuk hisz abban, hogy az elsõ szexuális együttléttel a házasságig kellene várni. A 14-19 éves fiúk 56 százaléka, lányok 42 százaléka van már túl az elsõ szexen.
A nem kívánt terhesség megelõzésére a 10-bõl 9 kamasz az óvszert tartja a legalkalmasabbnak, de a fogamzásgátló tablettát is körülbelül ennyien választják. A szexuális életet élõ lányok 96 százaléka, a fiúk 86 százaléka próbálta már az óvszert, ám nem tartják mindenhatónak a szexuális úton terjedõ betegségek megelõzésére. A válaszadók 98 százaléka szerint vagy a fiúk dolga, vagy közös feladat az óvszer beszerzése, és csak alig néhányuk véleménye, hogy ez kifejezetten a nõkre tartozik.
A nem kívánt terhesség "megoldásaként" a fiatalok 73 százaléka az abortuszt választaná. A korcsoportba tartozó lányok 37 százaléka járt már nõgyógyásznál, míg a fiúk közül csak minden 10. volt urológiai vizsgálaton.
Csak a megkérdezett kamaszok fele vallott úgy, hogy az iskolai kereteken belül hasznos információt kapott a szexuális kérdéseivel kapcsolatban. A 14-19 évesek nagyon bizalmatlanok a tanáraikkal, a vizsgált információforrások közül a pedagógusok a sor végén állnak: a fiatalok 64 százaléka egyáltalán nem szívesen fordulna hozzájuk kérdéseivel.
Bede Zsuzsa szerint jól látják a tinik, hogy a család feladata lenne felkészíteni õket a nemi szerepekre, de a szemérmesség, valamint a szülõk "én is enélkül nõttem fel" attitûdje nem sokat változott az elmúlt idõszakban, ezért még nagyobb felelõsség hárul az iskolákra.
A szexuálpszichológus a közleményben hozzátette: "a megfelelõ tartalmú és nyelvezetû internetes oldalakon túl az iskolai tréningjellegû foglalkozásokon lehet leginkább hatni a fiatalok szexuális fejlõdésére."
Az Iskolamarketing Kft. diákok, pszichológusok és pedagógusok bevonásával egy olyan - iskolai kereteken belül használható - interaktív szexuális felvilágosító foglalkozássorozatot dolgozott ki, amelynek célja, hogy ledöntse a tanárok és a diákok közötti kommunikációs gátakat - írták. A tanulók bevonásával, beszélgetésekkel és aktív szerepvállalásával megvalósuló foglalkozások kiemelt szempontja a motiváció felkeltése a további információk megszerzéséhez - jegyezték meg. Az elkészült tananyag decemberben jut el 400 középiskolába.
Ezenkívül elindul a www.tuddhogyertsd.hu oldal, ahol a kamaszok a nemi érésükrõl, a szexualitásról, a nem tervezett terhességrõl, valamint a nemi betegségekrõl olvashatnak kifejezetten a számukra összeállított tartalmakat. Folyamatosan bõvülõ kérdés-válasz lista és szexuálpszichológiai tanácsadás is segíti majd a fiatalokat.
A Free Association Research Kft. és az Iskolamarketing 2015 októberében végzett online kérdõíves kutatást a 14-19 éves fiatalok körében. A kutatás reprezentálja az adott korcsoportba tartozó fiatalokat nem, kor, régiók és településtípusok szerint.

 

MTI - Kanizsa



2015-12-12 07:20:00


További hírek:


KÖZÉRDEK ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül