A meteorológiai elõjelzések alapján ezekben a napokban fokozottan kell számolnunk köd képzõdésével, s az ezzel járó, közlekedésünket hátrányosan befolyásoló körülményekkel.
A köd jelentõsen akadályozza, szélsõséges esetben akár el is lehetetleníti a közúti közlekedést, s nem csak a láthatóságot korlátozza, hanem egyéb veszélyeket is rejt. Mindezekre tekintettel a ködben történõ biztonságos jármûvezetés speciális felkészültséget igényel. A ködös idõben történõ közlekedésükhöz, biztonságos célba érésükhöz a következõkben összefoglalt hasznos tanácsainkkal kívánunk hozzájárulni.
A gépjármûvezetõk általában ködben szeretnek a legkevésbé vezetni. Ez nem is csoda, hiszen a ködös idõ a legrosszabb vezetési körülmények egyike. A köd különösen a lakott területen kívüli útszakaszokon lehet veszélyes, ahol a páraréteg olykor átláthatatlan, s a jármûvezetõ nem tudhatja, milyen akadályok, veszélyforrások jelennek meg elõtte (különösen éjjel). Ezzel szemben lakott területen belül valamivel könnyebb a helyzet, mert a közvilágítás fénye részben áttöri a ködöt, de a sûrûbben haladó jármûvek által keltett légmozgás és egyéb körülmények miatt a láthatóság lényegesen jobb.
A ködös idõszakokban általában többszörösére nõ a balesetveszély (a tapasztalatok azt mutatják, hogy ilyenkor az anyagi káros és a könnyû sérüléses jármûütközések, továbbá a gyalogos elütések száma növekszik meg, a halálos balesetek száma általában csökkenést mutat). A legfontosabb, hogy ködös útszakaszokon óvakodjunk az eltúlzott sebességtõl. A megengedett sebességhatárt soha ne lépjük túl, gyakran még a megengedett sebesség felsõ határa is eltúlzott lehet (utóbbit nevezzük relatív gyorshajtásnak).
A lassúbb haladás mellett legfontosabb a követési távolság növelése. Igen nehéz megbecsülni a biztonságos követési távolságot köd esetén. Ezért tartsunk az elõttünk haladótól olyan távolságot, hogy jármûvünkkel annak hirtelen fékezése esetén is meg tudjunk állni. A szakértõk azt tanácsolják, hogy a mindenkori követési távolság legalább akkora távolság legyen, mint amit az adott sebességgel haladva jármûvünk két másodperc alatt megtesz!
Köd esetén tartózkodjunk az elõzéstõl! Vegyük fel a sorban haladók tempóját, megfelelõ követési távolságot tartva (ilyenkor a tömeges „ráfutásos” ütközések veszélye igen magas).
Ködben az olyan veszélyeket sem láthatjuk elõre, mint például a jégbordák képzõdése, vagy a tapadási viszonyok egyéb okra visszavezethetõ megváltozása. Ezért véletlenül se kockáztassunk!
Azt is tudnunk kell, hogy a köd olykor foltok formájában képzõdik, s az egyik ködfolt követheti a másikat. Általános magatartás, hogy az egyik ködfoltból kihaladva, a láthatósági feltételek hirtelen javulása esetén a jármûvezetõk gyorsítanak, s a korábbiakhoz képest jelentõsen nagyobb sebességgel haladnak. Ez különösen veszélyes lehet akkor, ha egy másik ködfoltba érkezünk, mert a látótávolság hirtelen történõ jelentõs csökkenése miatt nem tudhatjuk, milyen veszélyekkel, kockázatokkal kell számolnunk.
Érdemes megjegyezni, hogy fokozott ködképzõdéssel számolhatunk folyók közelében, zárt völgyekben, erdõs hegyi útszakaszokon stb. A ködös idõben történõ vezetés nagyon fárasztó, ezért idõvel a reakcióképességünk jelentõsen csökken. A feszült figyelem miatt az emberi szem is elfárad, ezért nagyon fontos, hogy hosszabb utaknál tartsunk gyakrabban pihenõt. A legalább 15 perces pihenõk során a szem pihentetése mellett koffein tartalmú ital fogyasztása is ajánlott. További jó tanács, hogy szemünk fáradékonyságát csökkentve soha ne nézzünk a szembõl érkezõ jármû fényszórójába, s vezetésünk során ne is tekintsünk meredten egyetlen pontba!
Köd esetén használjunk ködfényszórót! Ha jármûvünk ezzel nem rendelkezik, akkor a tompított fényszórót kell bekapcsolni. A távolsági fényszóró használata kifejezetten kerülendõ, hiszen az erõs fény a páraszemcsékrõl visszaverõdve vakító, átláthatatlan fehér falat képez! A láthatóságunk érdekében a gépjármû valamennyi fényszóróját és irányjelzõjét tartsuk tisztán, de ügyeljünk a szélvédõ tisztaságára is. A belsõ pára megakadályozása érdekében kapcsoljuk be a légkondicionáló készüléket, a levegõ áramlásának irányát a szélvédõ felé terelve! A hátsó szélvédõ páramentesítésére is figyeljünk!
Végezetül haladásunk során számoljunk az úttesten gyalogos, kerékpáros, vagy lassú jármû közlekedésére, meghibásodott jármû megjelenésére, melyek észlelése a ködben ugyancsak jelentõsen korlátozódik. Ha pedig kiszállunk a jármûbõl, lakott területen kívüli útszakaszokon mindig vegyük fel a fényvisszaverõ mellényt, mely észlelhetõségünket, s ezáltal biztonságunkat sokszorosára növeli!
Zala Megyei Rendõr-fõkapitányság
REND-ŐR ROVAT >>>