Ma 2025. 4 26.
Ervin, Klétusz napja van. Látogatók száma : 57665594 |
||||||||||
|
Hevesis diákok a MOBIDIK gyomrában… ![]() Mobil Digitális Iskola: tulajdonképpen egy konténerbe zárt osztály, minden jóval felszerelve, elsõsorban a technikát tekintve, digitális értelemben. A magyar kormány digitális oktatási stratégiájának egy szeletét volt hivatott bemutatni ez a mobil MOBIDIK, amely egy teljes héten át engedett betekintést a Hevesi Sándor Általános Iskola udvarán tanároknak és diákjaiknak abba, hogy milyen is lehet majd öt vagy tíz év múlva egy teljesen átlagos, magyar osztályterem. Egyelõre azonban, ez csak egy lehetséges jövõ a digitálissá váló világunk iskolai szegmensében. Délelõtt tanórák, délután pedig szakkörök zajlottak ebben a mobil osztályteremben, amely alkalmas csoportos foglalkozásokra és mûhelymunkákra egyaránt. A „gyári tervezés” szerint, tanóránkon 15 gyerek, míg szakkörökön pedig egy tucatnyi tanuló fér el kényelmesen a mobilosztályban. Nagykanizsa ebbõl a szempontból is rekorder, hiszen itt, Dél-Zalában nem kevesebb, mint 26 harmadik osztályos, „hevesis” kisdiák tudott beülni az egyik órára, és nyomkodta érdeklõdve a MOBIDIK tabletjeit, notebookjait. És hogy ezeken kívül mi minden van a jövõ lehetséges osztálytermeként funkcionáló konténerben? Akkora érintõképernyõs tévé, mint egy nagycsalád ebédlõ asztala, legó-robotok, három dimenziós nyomtató, és természetesen a ma már elengedhetetlen, szélessávú internet. Szabó Erzsébet, a Hevesi Sándor Általános Iskola igazgatója elöljáróban Magyar Ferencnek, a Nagykanizsai Tankerületi Központ vezetõjének köszönte meg azt a lehetõséget, hogy a Hevesi adhatott otthont a MOBIDIK mobil osztálytermének. – Lehet nem szeretni, vagy éppen rajongani érte, de egyet el kell fogadnunk: tudomást nem venni róla, nem lehet – szögezte le az igazgatónõ. – Mindenkinek használni tudnia, alkalmaznia kell, mert ez a jövõ, és bizony, aki lemarad, az kimarad. Az internet, de az összes digitális „kütyü” ma már a mindennapjaink része. A gyermekeké elsõsorban, akik használják is, van úgy, hogy a 10 éves, harmadikos tanuló mutatja meg az óraadónak, hogy melyik gombot is kell megnyomni a digitális táblán a következõ, szemléltetõ kép megjelenítéséért. És éppen ezért, mert a mai fiatalságnak a digitális világ már szó-szoros értelemben az élete részévé vált, tenni kell azért, hogy ezt a gyerekeink jó irányba használják. Erre meg kell õket tanítani. Nem véletlenül figyelünk oda az éves tantervünk összeállítása során arra, hogy az internet, illetve a digitális világ veszélyeire felhívó és figyelmeztetõ elõadókat, rendõröket, pszichológusokat, informatikusokat vagy akár kortárs elõadókat hívjunk meg, akik képesek megszólítani a diákjainkat. Olyan hatalmas információtömeg éri a tanulókat, illetve általában a fiatalokat az internetnek és amúgy a digitális világnak köszönhetõen, amit meg kell tanítani nekik kezelni, és meg kell tanítani az információkat kiválogatni – hívta fel a figyelmet Szabó Erzsébet. – Az internet ugyanolyan veszélyes szenvedélyé válhat, mint akár a szerencsejátékok, és onnantól kezdve már nem tanít, hanem rombol és árt. És ehhez az elõbb említett tanulási és tanítási folyamathoz is segítséget nyújt ez a mobil osztályterem. A Hevesi iskolára levetítve én már pontosan látom a jövõt: annak örülnék a legjobban, ha elõször az informatikai termünk lehetne olyan, mint ez a mobil egység, majd pedig minden osztályterem hasonló digitális felszereltséget érhetne el. Ez egyelõre, még csak álom, ami a kormány célkitûzései miatt, a közeljövõben talán valósággá is válhat. Zárszóként annyit: a MOBIDIK gyomrában nemcsak a tanulóink, hanem a tanári kar is lépést tud tartani ezzel a – digitális értelemben véve mindenképpen – rohamosan fejlõdõ világgal. – Azt mondta igazgató asszony, hogy erre a tudásra, amit ez a mobil osztályterem nyújthat, a tanulóknak nagy szükségük lesz. De ahhoz, hogy a fiatalok megszerezhessék ezt a tudást, ahhoz az elsõ és legfontosabb feladat az, hogy a pedagógustársadalom is megtanulja ezeknek az eszközöknek a használatát, értse az internet világát, logikáját – ezeket a gondolatokat már Cseresnyés Péter államtitkár, miniszteri biztos, a térség országgyûlési képviselõje mondta köszöntõjében. – Azért, hogy meg tudják tanítani ebben a digitális térben való létezésre a mai általános iskolásokat, hogy azok majd eredményesen tudjanak elhelyezkedni a munka világában. Mára ott tartunk, hogy akár az ipar bármely szegmensét, vagy a szolgáltató szektor akármelyik szeletét is nézzük, olyan mértékû az informatika behatolása, fejlõdése az adott területen, hogy alapvetõ, célirányos informatikai tudás nélkül szinte lehetetlen létezni az élet e területein. Is, teszem hozzá, hiszen ma már nincs az életünknek egyetlen olyan darabkája, elrejtett sarka sem, ahová valamilyen módon ne nyomult, ne hatolt volna be a digitális informatika – hangsúlyozta Cseresnyés Péter. – Néhány évtizeddel ezelõtt, ha a nebuló valamilyen ismeretet meg akart szerezni, akkor tulajdonképpen egy dologhoz nyúlhatott: a könyvekhez, a lexikonok világához, amelyekre a könyvtárakban lelhetett. A világ jócskán megváltozott: ma be tud ülni az érdeklõdõ fiatal egy ilyen – egyelõre még – mobil osztályterembe, ahol az internet, a tudomány és technikai fejlõdés segítségével ezer és ezer könyv nyílhat ki egyszerre elõtte: sok-sok könyvtárnyi információhoz érhet el néhány kattintás segítségével – sorolta a munkaerõpiacért és képzésért felelõs államtitkár. – Az internet ma már a tudás megszerzésének a tankönyveket kiegészítõ helye is lehet, vagy akár a tankönyveket is helyettesítheti némely esetekben. És éppen ezért jelenthet nagyon nagy veszélyt is gyermekeink számára: ezért lényeges az, hogy a tanári kar is lépést tartson a világ, a digitális világ fejlõdésével. – Én néhány percig belekukkantottam a MOBIDIK gyomrába, és azt kell mondjam, szenzációs az a tudás- és ismeretanyag, amit kínál. És ha az ember körbesétál ebben a mobil tanteremben, akkor láthatja a magyar kormány egyértelmû célját: a ma még a jövõ lehetséges osztálytermét bemutató konténer néhány éven belül egy átlagos magyar iskola átlagos osztálytermévé válhasson – emelte ki Cseresnyés Péter. – A cél az, hogy minden magyar iskolás ilyen termekben tanulhassa a szakmáját, és szerezhesse meg azt a tudást, amellyel majd a kenyerét fogja keresni. A sajtótájékoztató után Matolcsy Miklós, a budakeszi illetõségû PontVelem Nonprofit Kft. ügyvezetõje, a MOBIDIK program rendszergazdája részletekbe menõen tájékoztatta a megjelenteket a mobilosztályterem mûködésérõl, a digitális felszerelések gyakorlatban való kipróbálását is lehetõvé téve. Dr. Papp Attila
OKTATÁS ROVAT >>> |
FRISS HÍREK
15:22 - Indul a Filmklub
11:44 - Évadkezdés a Hölgyklubban
09:52 - A csonthéjba zárt egészség
05:10 - Emlékül
05:05 - Idõsek sportnapja
04:39 - Fókuszban a madarak
16:16 - Ünnepi program - Október 6.
14:52 - Figyelem! Idõpontváltozás!
|