Ma 2024. 9 16.
Edit, Ciprián napja van.
Látogatók száma : 56891928    








Honlapkeszites

A GVH az új gépjármûvek forgalomba helyezésével összefüggõ költségek csökkentését javasolja

A Gazdasági Versenyhivatal az új gépjármûvek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával összefüggõ költségek (például: regisztrációs adó, illeték)  csökkentését javasolja az új autók, ezen belül a környezetkímélõbb típusok vásárlásának ösztönzése érdekében, mindez ugyanis egyebek mellett kedvezõ hatást gyakorolna a gazdaság fehéredésére - derül ki a GVH piacelemzési tanulmányából, amelyet a hivatal juttatott el az MTI-hez.


A GVH a 2010-2015-ös idõszakra kiterjedõ elemzésben a magyarországi új személy- és kishaszongépjármû-forgalmazás és -javítás piacait, valamint a hozzá kapcsolódó biztosítási piac mûködését vizsgálta.     

Az elemzésben rámutattak, hogy a forgalomba helyezett új autók száma 2015-ig sem érte el a 2008-as gazdasági válság elõtti szintet, a használt autók száma viszont folyamatosan nõ az országban. A magyarországi magas általános forgalmi adó (áfa) kulcs az adókerülés, a fekete-és szürkegazdaság irányába tereli a piaci szereplõket. Ennek hatására a versenyhivatal szerint a drágább új autók vásárlóinak jobban megéri a környezõ országokban megvásárolni az új autókat és egy külföldi cégen keresztül visszalízingelni azokat. Ez a módszer elõnyös a vevõknek, hiszen a környezõ országokban alacsonyabb az áfa szintje, ugyanakkor hátrányos a magyar gazdaságnak.     

Arra is felhívták a figyelmet, hogy 2015-ben a használt autók tették ki a Magyarországon elsõ alkalommal forgalomba helyezett gépjármûvek 60 százalékát, míg 2007-ben ez az arány csupán 11 százalék volt. A magyar gépjármûpark átlagos életkora meghaladja a 13 évet, és az import gépjármûvek átlagos életkora is jóval 10 év felett van.     

A GVH a felmerült problémák megoldása érdekében az új gépjármûvek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával összefüggõ költségek csökkentését, valamint a használt gépjármûvek forgalomba helyezésével kapcsolatos költségek differenciálását - például a regisztrációs adó és az eredetiségvizsgálati rendszer újragondolását - javasolja.     

A versenyhivatal mindezeken felül a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási (kgfb) piacot is vizsgálta és ennek hatására a kgfb piacon a kampányidõszak ismételt bevezetését javasolta, mert a hivatal szerint a kampányidõszak visszavezetése nagyobb átláthatóságot biztosíthat a fogyasztóknak, a koncentrált váltási idõszak pedig hozzájárulhat a verseny élénküléséhez és a biztosítási díjak csökkenéséhez.     

A piacelemzés elkészítésénél a versenyhivatal a gépjármû-importõröknek, gépjármû-kereskedõknek és szervizeknek, valamint biztosítóknak küldött adatkérõ levelekre, illetve a Központi Statisztikai Hivatal adataira támaszkodott.

MTI - Kanizsa



2017-05-28 14:56:00


További hírek:


GAZDASÁG ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül