Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van. Látogatók száma : 57023914 |
||||||||||
|
Hegedült egy punk zenekarban is Idén tavaszvégen is zenés megyei hadjáratra indult a Zala Szimfonikus Zenekar, soraiban Szabó Judittal, aki a megyei napilap szerkesztõje. A Kanizsa úgy gondolta, lerántja a leplet a kettõs személyiségrõl, s kideríti, a kolléga inkább rideg hírgyáros, vagy érzékeny mûvészlélek. Nos, eljutottunk a hosszan égõ bõgõig… - Hegedû, vagy toll? - Hegedû. - Miért? - A mûvészet feltölti az embert, nem a napi rutin; megnyugtat. - Melyik volt elõbb a kezedben? - Hát a hegedû…, illetve a toll, persze. Nyolc évesen kezdtem hegedülni, akkor már iskolába jártam. Különösebb elõzménye nem volt, a családban senki sem muzsikált, bár anyu tanult zongorázni és egyszer énekelt a Kodály Zoltán vezényelte nagykórusban a Helikoni Ünnepségeken. Az énektanárom mondta, jó hallása van ennek a lánynak, menjen zeneiskolába. Így is lett, de akkor hegedûrõl még szó sem volt: zongorázni akartam, de a szak telített volt, s a hegedûsökhöz irányítottak. Nem bántam meg. - Sosem gondoltál valami rendes hangszerre…? - Nagyon rendes hangszer a hegedû, megszerettem. No, nem azonnal, 3-4 év kell, mire az ember már igazi dallamokat tud megszólaltatni - addig sajnáltam a szomszédokat és anyukámat is… - Volt, amikor elhagytad a hegedût? - Csak két-három évig, amikor Keszthelyrõl elkerültem Egerszegre, egyébként mindig játszottam, még punk zenekarban is. - Hegedûn…?! - Volt egy Automata Felhívás nevû zenekar Keszthelyen, s egyszer meghívtak, hogy muzsikáljunk közösen. Felléptünk a vasvári amatõr zenekarok fesztiválján, ahol persze megszóltak: a közönség soraiból odajött egy már nem szomjas punk lány, s kérdezte, ez meg milyen hangszer, amivel én itt próbálkozok?! Egyébként nagy siker volt, késõbb még egyszer játszottunk együtt Keszthelyen. - A Zala Szimfonikus Zenekar, persze, másik kávéház. Ennek történetét csak kevesen ismerik. - Hatvan éve mûködik a Zalaegerszegi Szimfonikus Zenekar, amelybe mindig is jöttek vendégek Kanizsáról, Keszthelyrõl, olykor Szombathelyrõl is, az egyik bõgõsünk és a koncertmesterünk is kanizsai például. A Zala-projekt ennek eredménye, elhatároztuk, hívjuk is így a zenekart, s idõnként ezen a néven turnézunk. - A zalai közönség mennyire fogékony a karcosabb darabokra? Most Kanizsán a Kán-kán nagy siker volt, de értjük a mélyebb, összetettebb komoly(abb)zenét is? - Intelligens közönségünk van, aminek az egyik jele, hogy tételbe a hallgatóságunk sosem tapsol bele. Akik eljönnek a koncertekre, értékelik a nehezebb darabokat is. Az a baj azonban, hogy kevesen s fõként idõsebbek járnak komolyzenei hangversenyekre, a fiatalokat ez még nem annyira mozgatja, bár próbálkozunk ifjúsági sorozattal is. - A lapszerkesztés, idõbeosztást tekintve is, meglehetõsen mostoha, stresszes életkeret. Hogyan lehet ezt a mûvészettel összeegyeztetni? - Most mázlim volt: az idei turnéra kampányszerûen próbáltunk, ami azt jelentette, hogy két hétig minden délelõtt volt három órás próba, nekem pedig sikerült úgy alakítani a dolgaimat, hogy eljutottam ezekre. Ilyenkor cserélgetek a kollégáimmal; rendesek, tolerálják ezt. Persze, még így is sok koncertet kihagyok, de igyekszem idõt szakítani magamnak a zenélésre. - Sosem gondoltál külön projektre? Két hegedûvel mondjuk esküvõkön csodát lehetne tenni, s a házimuzsikálásban is lenne fantázia. - Nem, ez nem fordult még meg a fejemben, igaz, egyszer alakítottunk egy vonósnégyest, amellyel felléptünk az egyik hévízi szállodában. Karácsonyi minikoncertet adtunk, nagy élmény volt, de sajnos nem volt folytatása – elsõsorban az idõhiány miatt. Ráadásul izgulós is vagyok, a zenekarban a tömeg erõt ad az embernek, a szólóprodukció az teljesen más, nincs ilyen ambícióm. Én a zenélésre mindig is hobbiként gondoltam, ha az embernek a hivatásává válik, akkor lehet, hogy sokszor belefárad, nekem pedig a muzsikálás mindig élmény és öröm. - Írsz is a kultúráról, a mûvészetekrõl? - Nem. Mindig is a hír mûfaj pörgését, távolságtartását, objektivitását szerettem a munkámban, s lehet, furán hangzik, de a mûvészvilágban idegenül érzem magam. Persze, járok színházba, koncertekre, de Isten ments, hogy írnom kelljen róla. - Akkor két éned van: az újságíró és a hegedûs. Az átlényegüléshez elég az a séta, míg a szerkesztõségbõl átérsz a próbaterembe? - Elég. Egyébként zárkózott vagyok, az érzelmeimet fõként a zenében vagyok hajlandó megmutatni, a szakmámban inkább a távolságtartás jellemez. - Azért a végére egy kis érzelem… A zenekarban ki a „focikapus”, ki áll a poénok, az ugratások középpontjában? - A dobos, róla azt tartják, hogy már majdnem közönség, mert csak néha üt, és közben pedig hallgatja a zenét… De egyébként minden szekcióról vannak poénok, hogy csak egy klasszikust említsek: mi a különbség a hegedû és a bõgõ között? Nos, a bõgõ hosszabban ég. Péter Árpád Szabó Judit az érzelmeit fõleg a zenében hajlandó megmutatni (Fotó: Gergely Szilárd)
MAGAZIN ROVAT >>> |
FRISS HÍREK
15:22 - Indul a Filmklub
11:44 - Évadkezdés a Hölgyklubban
09:52 - A csonthéjba zárt egészség
05:10 - Emlékül
05:05 - Idõsek sportnapja
04:39 - Fókuszban a madarak
16:16 - Ünnepi program - Október 6.
14:52 - Figyelem! Idõpontváltozás!
|