Ma 2025. 4 26.
Ervin, Klétusz napja van.
Látogatók száma : 57662287    








Honlapkeszites

Nincs csodamódszer!

Se szeri, se száma a különbözõ nyári intenzív és hiperintenzív nyelvtanfolyamokat tartalmazó hirdetéseknek. De vajon mennyit érnek ezek, és meg lehet-e ennyi idõ alatt tanulni egy idegen nyelvet? Léteznek-e csodamódszerek, amikkel tele van az internet, és valójában mire lehet elég egy nyári nyelviskolai kurzus? A kérdéseket a Dialóg Nyelviskola és Vizsgacentrum két tanárának tettük fel.


– 1993-as alapítása óta nyelviskolánk hagyományosan, minden nyáron szervez kétszer négy hetes nyári intenzív tanfolyamokat. Hétfõtõl péntekig napi öt tanórában tanulják a résztvevõk a német, angol, olasz és orosz nyelvet. Egy négyhetes tanfolyam alatt, száz tanítási órában, egy egész tanév anyagát sajátíthatják el a résztvevõk – hangsúlyozza Mohácsi Ágota némettanár.

A tapasztalatok szerint nagyon népszerûek ezek a tanfolyamok, de a tanulás, bármilyen jó is a légkör, erõfeszítést kíván a tanártól és a diáktól is. Ahogy a német mondja: „Ohne Fleiß kein Preis”, vagyis erõfeszítés nélkül nincs eredmény, jegyzi meg a tanárnõ.

- Hogy kinek mire elég ez a száz intenzív óra, az sok mindentõl függ – folytatja a tanárnõ -, például a céljaitól, a korábbi ismereteinek szintjétõl, s a szorgalmától. Mi mindig arra törekszünk, hogy a legtöbb ismeretet az órán sajátítsák el a hallgatók. Az pedig csak hab a tortán, ha kedvet kap a tanfolyam során a folytatásra, és egyre tovább lépdel az ismeretek bõvítésében.

Természetes emberi tulajdonság azonban, hogy mindent azonnal, a legkisebb erõfeszítéssel szeretnénk megkapni. Ezt a vágyat igyekeznek kihasználni azok a hirdetések és ajánlatok, amelyek például relaxáció közbeni, vagy klasszikus értelemben vett tanulás nélküli, egy-két napos csodamódszereket kínálnak borsos áron. Mohácsi Ágota szerint azonban nincs csodamódszer, hiszen saját anyanyelvünket is megfigyeléssel, utánzással, kommunikációval sajátítjuk el, s miért lenne ez másképpen egy idegen nyelvvel?!

– Motiváció, szorgalom és ráfordított idõ nélkül nem lehetünk sikeresek a nyelvtanulásban, legyen az akár kiscsoportos, egyéni, intenzív vagy internetes csodamódszer – jelenti ki Valgut Anita angoltanár. - Az emberi tényezõ egyik esetben sem elhanyagolandó, sõt, talán az egyik legfontosabb. A hirdetésekben található csodamódszerek, fülhallgatók vagy éppen szemüvegek csak korlátolt mennyiségû és minõségû tananyag megtanulását segíthetik. Egy heti rendszerességgel e-mail üzenetben kapott „nyelvtanfolyam” is csak akkor válthatja be a hozzá fûzött reményeket, ha azt kitartóan és rendszeresen tanulmányozzuk. Ilyen esetekben persze a legtöbbször nincs lehetõség visszakérdezni, és csak bizonyos típusú feladatok megoldására, begyakorlására nyílik módunk. A nyelvtanulónak mindig tisztában kell lennie azzal, hogy mit szeretne elérni, ahhoz mit képes és hajlandó megtenni, valamint milyen anyagi háttér áll a rendelkezésére. A hagyományosnak mondott tanár-diák tanulási helyzet, amelyben mindkét fél egyaránt ad és kap egymástól, pont arra irányul, hogy a tanár maga mögé állítsa a tanítványait, így segítve õket a nyelvtanulás olykor rögös útján.

A hiperintenzív tanfolyamok egyértelmû elõnye, hogy általuk viszonylag rövid idõn belül nagy mennyiségû tananyag elsajátításához kapunk segítséget, de mivel maga a tanulás elsõsorban otthon történik, ezért fontos, hogy ne csak a tanórákon vegyünk részt, hanem a kiadott házi feladatok elvégzésére is szánjunk elegendõ idõt, szögezi le a nyelvtanár. Ez sok esetben azt jelenti, hogy napi 7-9 órát kell tanulással eltöltenünk, s emellé elengedhetetlen a pihenés is, elsõsorban az éjszakai megfelelõ óraszámú alvás, hiszen az agy ilyenkor szûri meg és rendszerezi a nap során kapott információkat, ingereket, amikbõl aztán a következõ napra felhasználható tudás válhat.

Bakonyi Erzsébet

Motiváció, szorgalom és ráfordított idõ nélkül nem lehetünk sikeresek a nyelvtanulásban (Fotó: Bakonyi Erzsébet)



2017-07-11 15:33:00


További hírek:


OKTATÁS ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül