Ma 2024. 9 16.
Edit, Ciprián napja van.
Látogatók száma : 56894617    








Honlapkeszites

Fokozott kátyúveszély az utakon!

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. fokozott óvatosságra kéri az autósokat, mert az elmúlt hetek igen csapadékos idõjárása, illetve a nappali fölmelegedések és az éjszakai fagyok miatt megnõtt a kátyúk száma az állami közúthálózaton. A társaság minden gépe és valamennyi munkatársa az utakon dolgozik, de a változékony téli idõjárás miatt a betömött és az újonnan keletkezett kátyúk közötti arány negatív.


Az elmúlt hetek csapadékos és igen változékony téli idõjárása jelentõsen kedvezett a kátyúképzõdésnek, illetve a burkolatállapotok romlásának. Ugyanis a fagyási és olvadási ciklusok gyakori váltakozásának köszönhetõen az elöregedett burkolatú 30 ezer kilométeres közúthálózaton könnyebben keletkeznek úthibák. Sok esetben a nappali plusz hõmérsékletek esetén a csapadék, illetve a víz beszivárog a burkolat repedéseibe, éjszakánként pedig megfagy, ezen periódus folyamatos váltakozásának eredményeként pedig megnõ a kátyúk száma a közutakon.

Jelenleg a cég kapacitásait nagymértékben lekötik a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkálatok, ugyanakkor télen is, amennyiben az idõjárás is engedi, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 77 üzemmérnökségének egy-egy brigádja – tartósan 0 fok felett és száraz idõ esetén – folyamatosan végez kátyúzási munkákat. A társaság ilyenkor úgynevezett hideg kátyúzást tud alkalmazni, ami kevésbé tartós, mint a meleg aszfalttal történõ javítás. A kátyúzási munkákat mindig ütemezetten végzi a közútkezelõ, a balesetveszélyes kátyúkat a lehetõ legrövidebb idõn belül kijavítják, a többi kátyú megszüntetését pedig ütemterv szerint végzik, a fõútvonalakon és a forgalmasabb útszakaszokon lévõ kátyúk megszüntetése elsõbbséget élvez. Tartósan kedvezõtlen idõjárás esetén ugyanakkor elõfordulhat, hogy egy-egy kátyú ugyanazon a télen többször is kipereg az elöregedett burkolatú úthálózaton, így azt újra és újra be kell tömni. Különösen igaz ez azokon az utakon, amelyeken nagy tehergépjármûvek közlekednek, mert az ezek nyomán keletkezõ rezgések és repedések mindig újabb támadási felületet adnak a víznek és a fagynak.

A keletkezett kátyúkat tehát folyamatosan javítja a Magyar Közút Nonprofit Zrt, de sok helyen táblákkal kell felhívniuk a figyelmet egy-egy nagyobb kátyúra vagy rosszabb útszakaszra addig, amíg a javítást el tudják végezni. A kátyús vagy kátyúsodásnak különösen kitett útszakaszokon, azaz ott, ahol a burkolatok öregek és a kopóréteg sérült, a cég szakemberei sebességkorlátozást rendelnek el. A társaság ezúton is szeretné felhívni a közlekedõk figyelmét, hogy nem kint felejtett táblákról van szó, hanem arról, hogy a biztonságos közlekedés feltételei idõszakosan csak a sebességkorlátozások betartásával teremthetõk meg.

Pécsi Norberttõl a cég pécsi kommunikációs csoport vezetõjétõl azt is megtudtuk,hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2010 december végéig közel 96 ezer tonna kátyúzó anyagot használt fel, a javítási munkákra közel 7,5 milliárd forintot költött. A november 10-e óta tartó téli üzemeltetési idõszak alatt ebbõl több mint 520 millió forintot költött a társaság kátyúzásra.



2010-12-27 14:47:59


További hírek:


KÖZÉRDEK ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül