Ma 2024. 10 18.
Lukács, Jusztusz napja van.
Látogatók száma : 56949068    








Honlapkeszites

Miben segít a kormányablak?

Hét fõvel kezdte meg munkáját az Integrált Kormányzati Ügyfélszolgálat, a Kormányablak Nagykanizsán, a Fõ út 24. szám alatt, a Munkaügyi Központ Kirendeltségének épületében. A munkatársak – Bognár Zsófia, Buzsics László, Cserti-Czuppon Anita, Dr. Erhetics Péter, Gulyás Eszter és Dr. Somogyi Éva – két mûszakban, két ügyfélfogadó ablakban folyamatosan az állampolgárok rendelkezésére állnak. A várótérben ügysegéd munkatárs fogadja, és irányítja tovább a belépõket.

A kanizsai Kormányablak megbízott vezetõje, Könczöl Csaba az utóbbi három évben a Zalakarosi Kistérség Többcélú Társulásának alkalmazásában az önkormányzatok belsõ ellenõrzését látta el. Azt megelõzõen tizenhat éven keresztül az Egészségbiztosítási Pénztár nagykanizsai kihelyezett osztályán dolgozott ellenõrként, illetve az utolsó három évben ellenõrzési csoportvezetõként. Beszélgetésünkben Könczöl Csabát arról kérdeztük, milyen ügyekben tud segíteni a Kormányablak.


– Feladatainkat kormányrendelet határozza meg. – mondta elöljáróban a megbízott vezetõ. – Vannak olyanok, amelyekben ügyindító szerepünk van, tehát a helyszínen elindítható az ügyintézés, és vannak olyan feladatok, amelyekben csak tájékoztatást adunk, továbbá amelyekben ügysegédként tudunk közremûködni. A személyesen megjelent ügyfél számára – amennyiben ezt igényli – elsõ ügyfélkapu regisztrációját teljes körûen tudjuk intézni. Ügyindítás alatt azt kell érteni, hogy a helyszínen iratokat veszünk át, és azokat a hatáskörrel rendelkezõ szervhez tesszük át. Ilyen például az utazási költségtérítés iránti igény benyújtása, a családtámogatási pénzellátások, a gyermekgondozási segély, az anyasági támogatás, a családi pótlék és a gyermeknevelési támogatás igénylése. Ezeket az igénybejelentéseket itt a kormányablakban átvesszük, és mind elektronikus úton, mind papíralapon továbbítjuk. Utazási költségtérítés esetében az egészségpénztári szakigazgatási szervhez, családtámogatási ellátásoknál pedig a Magyar Államkincstárhoz.
– A pénzt milyen módon kapják meg az érintettek?
– Postai úton, vagy bakszámlára történõ utalással, az ügyfél kérelmében megjelöltek szerint.
– Eddig hova kellett menni ezekben az ügyekben?
– Az Egészségbiztosítási Pénztár Kisfaludy utcai irodájába. Ezzel párhuzamosan továbbra is intézhetõ ott, de a mi nyitvatartási idõnk reggel 8-tól este 8-ig tart, ami elõnyt jelent az ügyfelek számára. Az általunk átvett nyomtatványokat, illetve azok mellékleteit legkésõbb másnap eljuttatjuk hozzájuk. A családtámogatási ellátásokkal kapcsolatban pedig a Magyar Államkincstár ügyfélszolgálatához lehetett fordulni, ami hetente egy alkalommal áll rendelkezésre Nagykanizsán. Az avatás utáni elsõ héten a családtámogatási ellátásokkal kapcsolatban jelentkezett a legtöbb ügyfél. Ezen kívül még az önkormányzati hatáskörbe tartozó szabálysértések esetében elkobzás, illetve kiszabott pénzbírság mellõzése érdekében méltányossági kérelmet lehet benyújtani nálunk. Ilyen ügyünk még nem volt. (Korábban ezt csak a Polgármesteri Hivatalban lehetett kérelmezni, mostantól viszont párhuzamosan a Kormányablakban is van rá lehetõség.) A gyorsforgalmi közúthálózat kártalanítási eljárásának kezdeményezése is nálunk indítható.
– Mi a következõ kategória?
– Az ügysegédi szolgáltatás. A saját ügyfélkapun keresztül elérhetõ szolgáltatások között vannak olyanok, amelyekben ügysegédként támogatjuk az ügyfelet. Ha õ bejön hozzánk és olyan ügyét szeretné elintézni, amit ügyfélkapun keresztül lehet megoldani, de még nincs ügyfélkapuja, akkor nyitunk neki egyet, s azután már érdemben tud intézkedni az adott ügykörben. Ha munkaviszonyban áll, meg tudja nézni a saját ügyfélkapuján keresztül, hogy bejelentette-e az egészségbiztosítási pénztár felé a munkáltatója. Az egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatosan a tevékenység megkezdésének, megszüntetésének, illetve az azzal kapcsolatos adatváltozásoknak a bejelentése is hasonló módon történhet. Ha nem tud valaki eligazodni az ügyfélkapu menetében, mert nincs megfelelõ tapasztalata az elektronikus ügyintézésében, akkor e szolgáltatásunk keretében segítünk neki. Az ügysegédi körbe tartozik még a földhivatali szolgáltatások közül az elektronikus tulajdoni lap és térképmásolat igénylése, amit szintén ügyfélkapun keresztül intézhet az ügyfél, de ebben is segítünk, ha nem sikerül valakinek. Az a rendszer azonban, amihez az ügyfélkapun keresztül hozzá lehetne férni, jelenleg még nem mûködik.
– Az ügyfélkapun keresztül is kell érte fizetni?
– Természetesen. A hozzáférés feltétele az, hogy az ügyfél elektronikus módon kiegyenlítse az eljárás igazgatási szolgáltatási díját.
– A harmadik csoporthoz, a tájékoztatás körébe milyen ügytípusok tartoznak?
– Tájékoztató jogkörünk van a terhességi-gyermekágyi segély és a gyermekgondozási díj igénylésével kapcsolatban a jogosultság feltételeirõl, a magyar igazolvány és a magyar hozzátartozói igazolvány igénylésérõl, valamint a hozzá kapcsolódó diák- és pedagógus kedvezményekrõl. Ezek az ügyek tipikusan a külföldi ország magyar konzulátusán indíthatók el. Az igazolványok a megyei kormányhivatalok hatósági fõosztályán vehetõk át. Anyakönyvi ügyekben tájékoztatást adunk a magyar állampolgár külföldi házasságköté- séhez, illetve külföldi állampolgár Magyarországon történõ házasságkötéséhez, illetve bejegyzett élettársi kapcsolatok esetében, mely az egynemûek élettársi kapcsolatának hivatalos bejegyzésérõl szól. Ez esetben meg tudjuk mondani, hol lehet elindítani az ügyet, ügyintézést azonban egyelõre nem tudunk indítani, iratokat nem fogadunk be és nem továbbítunk – összegezte Könczöl Csaba.
B.E.



2011-01-24 08:34:00


További hírek:


KÖZÉLET ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül