Ma 2024. 11 22.
Cecília, Filemon napja van. Látogatók száma : 57018415 |
||||||||||
|
Emlékmû és emlékhely a Batthyány Lajos Gimnáziumban, Nagykanizsán A nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnázium igazgatója, Balogh László úr a 2009-2010-es tanévben kért fel egy iskolai emlékmû tervezésére. Az elképzelés szerint a megvalósítandó alkotás a gimnázium híres tanárainak és diákjainak állítana emléket. Az emlékmû helyének az iskola régi, Sugár út felõli épületszárny lépcsõháza lett kijelölve, mivel ez az iskola legrégebbi, még eredeti állapotban fennmaradt része. A lépcsõház köztes szintjén a belmagasság több mint nyolc méter, és a fordulóban található egy oszlop, mely talán az egyetlen nagyobb, épségben fennmaradt korabeli építészeti elem. Az emlékmû tervezésekor a kiindulópont meghatározása volt a legfontosabb. Kiknek állítunk emléket és kik a példaképek? Egy több mint két évszázada fennálló intézmény állandó társadalmi, politikai változásoknak kitéve mindig más és más elvárásoknak felel meg, ezzel értékrendje is változó. A kimagasló teljesítmények nem biztos, hogy értékállóak, a kiemelkedõ személyiségek példaértéke megkérdõjelezhetõ, a róluk alkotott vélemények és ítéletek igazságtartalma sok esetben kétséges lehet. Vannak állandó és örök érvényû erények és teljesítmények, de ezek kiválasztása és rangsorolása nem minden esetben igazságos.
Az élet nem verseny, hanem állandó mozgásban lévõ kölcsönhatások szimbiózisa, nem célirányos folyamatok összessége, hanem szerteágazó, organikus kapcsolódások sokasága. Ma Magyarországon egy szerencsés történelmi idõpontban élünk. Kegyelmi pillanatok ezek. Egy kis közösségben - mint ezt az emlékmû esete példázza - meghatározhatjuk az adott téma tartalmi értékrendjét és a formai kifejezésmód lehetséges változatait, szabadon dönthetünk legjobb tudásunk szerint, ezáltal egy olyan mûvet hozhatunk létre, amely a figyelmet a valódi értékekre irányítja. Ezzel egy idõben nem szabad szem elõl tévesztenünk azt a tényt sem, hogy a modern kori demokrácia ugyanúgy, mint az ókori, csak a rabszolgatartó társadalom fenntartása által mûködõképes. Nagyon nehéz egy hazugságok szövevényére épülõ, manipulatív hatalmi központok által fenntartott társadalomban olyan igaz értékeket felmutatni, melyek a többségében alávetett sorban élõknek saját kiszolgáltatottságukat elviselhetõvé teszik. A kialakítandó emlékhelyre megkülönböztetett figyelmet kellett irányítani. Ezen a helyen megváltoztattuk az iskola épületegyüttesének mai állapotát, renováltuk a lépcsõházat, restauráltuk a megmaradt építészeti elemeket; az oszlopot és a korlátot, valamint megoldottuk a belsõ tér új világítását. Az emlékhely két részbõl áll. Az egyik maga az épített örökség, ezen belül a fordulóban található téglából rakott oszlop, a másik rész az ezzel szemben elhelyezendõ emlékmû, az acél hengersor. Az épített oszlopnak tartó funkciója van, rendeltetésébõl eredõen a stabilitást szolgálja és jelképe az állandóságnak. A vertikális tengelyük körül forgatható oszlopok a mozgást, a változást, az állandó körforgást szimbolizálják. A hengersor anyagának kiválasztásában az idõtállóság volt a fõ szempont, ezért esett a választás a nem rozsdásodó acélra. Az acélhengerek külsõ felületére ilyen mennyiségû szöveget vésni nagyon költséges lenne, és egy idõ után ez el is kopna. Ráadásul a tervezett nyolc henger felülete is kicsi lenne ahhoz, hogy a névsor a jövõben bõvíthetõ legyen. Ezért az acélhengereknek nem a felületét hasznosítjuk mint információhordozót, hanem a hengereket mint adattárolót használjuk. Az ezekben elhelyezett névsorok, esetleg más írások és dokumentumok láthatatlanok maradnak, de hosszú idõre biztosított a fennmaradásuk. Az a tudat, hogy a hengerekben ott van minden ember neve, aki az évszázadok folyamán az iskola közösségének része volt, erõsítheti a folytonosságba vetett hitet. Az állandó, örök körforgás felismerése biztonságérzetet kelthet. A hengerek forgatásával közvetlen fizikai kapcsolat jön létre a múlt hagyatékával, emlékeivel, amely mozgásba hozható, használható, és ez abban az esetben is jelentõs lehet, ha ez csak magában a gesztusban nyilvánul meg. Érint, érez, forgat, játszik, emlékezik, képzel, vagy csak az energiáját vezeti le. Amikor az emlékmû méretarányos modellje be lett mutatva, volt, aki azt hitte, hogy ez egy tibeti imamalom mása. A hasonlóság vitathatatlan, de ennek okai nem a külsõségekben, hanem keletkezésük eredetében találhatók. Az ember õsidõk óta keresi a tudás továbbörökítésének, rögzítésének a lehetõségeit, az adattárolás módját. Az õskorban a jeleket botra faragták, csontokra vésték. Ez hagyományozódott évezredeken át, melynek bizonyítékát a legújabb korban a pásztorbotok igazolják. Az õskorban is a hengert használták, a hengerpalástot mint adathordozót, ennek bizonyítékai a sumer agyaghengerek. Az ó-korban a kiterjesztett hengerpalást, a papirusztekercs volt az egyre több adat tárolásának eszköze, melyet fennmaradása érdekében fa vagy fémhengerekben tároltak. A különbözõ népek kultúrájában fellelhetõ az értékes tudás, a szent szövegek tárolásának ez a módja, ilyen a zsidók Tórája is. A legrégibb írásos emlék, amelyik említést tesz az imamalomról, szanszkrit nyelvû és a IX-X. századból maradt fent. Buddha tanításának klasszikus metaforája a „forgasd a dharma kerekét”, amit úgy lehetne megfejteni és értelmezni, ha a szanszkrit vartati kifejezést lefordítjuk, ami forgást jelent, forog, de van egy szinonimája is, ez a növekedés. Ez az õsi szókép a magyar nyelvben is megtalálható, ez a szóbanforgó. Ami az elmúltban, az emlékben van, és mégis használatos a jelenben. A tibeti imamalom esetében két ellentétes alapállású szemlélet ideológiáját követhetjük nyomon. Az egyik az õsi, az eredendõ, a vertikális hatású, az ember-isten vonal, mely a földi, fizikai erõkifejtést az ember bal kéz felõli oldalára teszi, a szívbõl jövõ erõt alkalmazza. A másik a régire rátelepedõ új eszme, az elnyomó, a horizontális, a buddhista, mely az ügyesebb, nagyobb erõ kifejtésére alkalmas jobb kezet használja az imamalom forgatásához. A tudás hatalom. Aki a tudás adathordozóit birtokolja, azé a hatalom. Ezért õsidõk óta a szent szövegek isteni tulajdonságokkal lettek felruházva, ezek tárának az érintése óriási jelentõséggel bírt. Ezért lett ez a rituális gesztus az egyszerû halandók mindennapi vallásgyakorlatának a része. A szent szövegek érintése napjainkban is élõ gyakorlat, gondoljunk csak a Tórára, vagy arra, amikor a Bibliára tett kézzel esketnek valakit. Mi, magyarok egy õsi kultúra örökösei vagyunk, és az utóbbi kétezer évben keresztény szellemiséggel gyarapodtunk. Ma mi dönthetünk arról, hogy melyik oldalon állunk, és milyen irányba forgatunk. Szemenyey-Nagy Tibor szobrászmûvész
KULTÚRA ROVAT >>> |
FRISS HÍREK
15:22 - Indul a Filmklub
11:44 - Évadkezdés a Hölgyklubban
09:52 - A csonthéjba zárt egészség
05:10 - Emlékül
05:05 - Idõsek sportnapja
04:39 - Fókuszban a madarak
16:16 - Ünnepi program - Október 6.
14:52 - Figyelem! Idõpontváltozás!
|