Kováts Tamás az október 20-ai lapszámban a laikus bátorságával szólt a belvárosban egy éve elkezdõdött forgalmi rend változásairól, s végezetül leírta, hogy olyan erõsre edzené tenyerét, hogy kézfogással törné el az illetõ kezét, aki az ötletét papírra vetette. Kedves…
Elõször azt hittem szóra sem érdemes az okoskodás, de mostanra kiderült, hogy elég sokan egyetértenek vele, és mégsem szólt senki a sok százmilliós beruházások érdekében.
Mert legalább azt mindenkinek tudnia illik, hogy város számára az útépítés, forgalomszervezés sohasem egy illetõ egyéni akaratának a megvalósulása, azt számos szerv, pl. a beruházó, a közgyûlés, a rendõrség, a tûzoltóság, az engedélyezõ hatóság, stb. is véleményezi és alakítja. Az egymás közelségében megvalósuló létesítmények egymásra épülnek még akkor is, ha történetesen a Huszti téri körforgalmat, és az Eötvös tér D-i útjának megszüntetését budapesti tervezõiroda tervezte Szálka Miklós vezetésével, míg a Zrínyi – Teleki u. összekötését Palotás Tibor, én terveztem.
Kováts Tamásnak pillanatnyilag igaza van a Huszti téri körforgalom gyalogos közlekedésével kapcsolatban, s pont a leírt gyalogos magatartás miatt lehet szükség a reggeli és a délutáni gyalogos csúcsforgalmat segítõ közlekedési jelzõlámpa megtervezésére és beépítésére legalább a K-i oldali zebránál. Lehetett volna talán elõre is látni a jelenlegi helyzetet, de annyira különleges a jelzõlámpás körforgalom, hogy én még nem is találkoztam vele… Néhány hónap vizsgálódás célszerû, mert meg kell várni, hogy az október 28-án már teljes egészében mûködõ új forgalmi rend változásait hogyan hasznosítják a belvárosi autósok. A Huszti téri körforgalom a nap 95 %-ában egyébként jól mûködik, de csökkeni fog a forgalma az alábbiak miatt: már nem kell a Huszti téri körforgalmat igénybe venni a centrum és a K-i városrész összekötéséhez! A Felsõ templom elõtt elhaladva a Katona J. utcára fordulva, majd az új kis körforgalom után a Zrínyi utca új szakasza a HSMK mellet a Kórház utcai körforgalomhoz vezet, melynek egyik ága a Teleki u., s így azonnal a K-i városrész irányába autózhatunk személygépkocsival és a Platán sor is könnyen megközelíthetõ.
Igaz ugyan, hogy ezt a koncepciót felborítaná a budapesti tervezõk ötlete, mely szerint õk úgy gondolják, hogy a Fõ út irányából a bank melletti parkoló végét oszlopsorral lezárva zsákutcává alakítanák, s így a templom fõbejárata elõtt a közlekedés megszûnne. Nem lenne lehetõség a Szent Kristóf napi, az autók megszentelését már gyakorlattá vált szertartás megtartására sem, mert ahhoz a most meglévõ forgalmi rend szükséges, és ez a legnagyobb ünnepek alkalmával is kielégítõ, megszokott közlekedést biztosít a K-i városrészbõl érkezõk számára is. A templomot nem szabad elszigetelni! El kell érnünk a terv módosítását, csak az említett oszlopsort kell kiradírozni!
Igaza van Kováts Úrnak!
Fontos, hogy a tervezõ jól ismerje a helyszínt. Nem kell, hogy Budapesten, Zalaegerszegen, Veszprémben vagy Pécsett tervezzék Nagykanizsa közlekedési létesítményeit.
Kováts Úr azért hibázott, mert akkor írta olvasói levelét, amikor a Zrínyi u. új szakaszát még nem használhatták az autósok, az csak október 28-án nyílt meg a forgalomnak, s azóta kóstolgatják az autósok, miként legcélszerûbb közlekedni a belvárosban.
Itt kell elmondani: a Platán sorba ma már csak a Kórház utcai körforgalmon keresztül lehet eljutni: vagy az Eötvös tér K-i oldalán É-ra haladva, és utána jobbra fordulva, vagy a Teleki útra befordulva, és utána az elsõ, vagy a második utcánál balra fordulva.
A Platán sorból a kórház vagy a temetõ felé az ABC-nél kell a Teleki útra autózni, és az új körforgalomnál már minden irányt könnyen lehet választani. Ezért nem kellett meghagyni a Platán sorból a balra fordulást, mert az, az új forgalmi helyzetben már igen nehéz feladat lett volna. Két forgalmi sávot kellett volna keresztezni folyamatos Eötvös téri forgalom mellett, hiszen a két jelzõlámpás keresztezõdés megszûnt, és az már nem biztosít forgalommentes periódust.
A gyalogos közlekedési szokásoknak is változniuk kell. El kell fogadni, hogy a jármûalkatrész boltnál a jelzõlámpa és a gyalogátkelõhely megszûnt, ott csak a lánckorláton átbújva, átlépve, balesetveszélyes manõverekkel lehet az autók között bóklászni. Forgalomtechnikai okokból nincs lehetõség új zebrát létesíteni a meglévõk közelsége miatt. Most másképp lehet a centrumot, a templomot megközelíteni!
A Huszti téri körforgalom zebrái a Fõ úttól É-ra lévõ lakóterületet, iskolákat és intézményeket szolgál ki, a Kórház utcai körforgalom, pedig a K-i városrészt köti össze a templommal, a centrummal, két fõ gyalogjárdán sétálva: A Zrínyi u. új szakaszán, V alakú nagy társasház D-i oldalán, és a sarokház É-i oldala mellet elhaladva, ahol barátságos üzletek, vendéglõk hívogatják a gyalogos polgárokat.
Az Eötvös tér valódi park lett.
A megszûnt közút helyén és környezetében szökõkút, csobogók, és a park zöldterületén is más szépségek épülnek a budapestiek terve szerint, - a beruházási költségek biztosítása folyamatban van…
A fent írtakkal segíteni szerettem volna, s talán kevesebben szidják majd a tervezõket, illetékeseket az autóbuszokon, a társaságokban!
Tisztelettel:
Palotás Tibor
Tervezõ mérnök
Nagykanizsa, Kisfaludy u.10.
SZÓRÓL SZÓRA ROVAT >>>