Befejezõdött az M70-es autóút forgalomtechnikai átalakítása, vagyis az új burkolati jelek felfestése, a táblák kihelyezése, illetve a kétszer egysávos szakaszokon a két oldal fizikai szétválasztása, amelyet a gyarapodó halálos balesetek indokoltak.
Béni Gyöngyi, az Állami Autópálya Kezelõ Zrt. (ÁAK) szóvivõje az MTI érdeklõdésére elmondta: a mintegy 20 kilométeres autóúton - amelybõl 10,7 kilométer kétszer egysávos kialakítású -, összesen 90 millió forintba kerültek a forgalomtechnikai és biztonsági átalakítások.
A munkálatok keretében elvégezték az egysávos szakaszok teljes hosszán a szétválasztást, vagyis dupla záróvonalat és közéjük piros csíkot festettek, amit akusztikus hatású, rázóbordás felfestéssel erõsítettek meg. Függõleges mûanyag elemekkel is jelzik már a szétválasztást, de új optikai, ledes világítású jelzések is kerültek az útra, amelynek most már teljes szakaszán tilos az elõzés.
Átalakították a jelzéseket is, miután az eddig kihelyezett táblák sokasága esetenként átláthatatlannak bizonyult. Több helyen ezért leszerelték a régi jelzéseket, ugyanakkor új, a veszélyes szakaszokra figyelmeztetõ, három nyelvû táblákat helyeztek ki. Mindezen túl a Nemzeti Közlekedési Hatóság számára új ellenõrzõpontokat is kijelöltek.
Béni Gyöngyi hozzátette: mindezek a változtatások egyértelmûbbé tették az M70-es közúti és burkolati jelzéseit, növelve a közlekedésbiztonságot. Arra számítanak, hogy az M2-esen végzett beavatkozásokhoz hasonlóan a zalai autóúton is csökken a balesetek száma.
Az M70-es forgalomtechnikai beavatkozásaira azt követõen került sor, hogy ezen a szakaszon nyáron két halálos baleset is történt. Júniusban hatan meghaltak, hárman súlyosan, 23-an pedig könnyebben sérültek meg egy román autóbusz és egy szlovén kamion balesetében, egy hónappal késõbb pedig szintén két román állampolgár halt meg, amikor autójuk egy ugyancsak román kamionnal ütközött.
Még a buszbalesetet követõen, július elején szakértõkbõl álló munkacsoport alakult a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezetésével, hogy az M70-es mellett az M15-ös autóúttal kapcsolatos teendõket megvizsgálják. A munkacsoport augusztusban az M70 autóút teljes autópályává fejlesztését javasolta, a kivitelezés megkezdéséig pedig további forgalombiztonsági beavatkozásokat tartott szükségesnek.
A szaktárca augusztusban közölte: a bizottság megállapításai alapján a kétszer kétsávos bõvítéshez szükséges tervezési feladatok elindítását rendelte el Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter az M70 autóúton. Az elõkészítés idõigénye legalább három, a kivitelezésé további mintegy másfél év, s a beruházás az elõzetes becslés alapján 7-8 milliárd forintba kerül.
MTI
REND-ŐR ROVAT >>>