Ma 2025. 2 5.
Ágota, Ingrid, Etelka napja van.
Látogatók száma : 57266677    








Honlapkeszites

Kis gépek, nagy hanggal
A Canissa Modellezõ Egyesület tagjai még nyár elõtt rendbe tették a Csónakázó-tó partján álló bírói tornyot és a stéget, s július hetedikén mintegy húsz résztvevõvel megrendezték a Kanizsa Kupa Országos Bajnokságot. A nemzeti bajnokságon a harminc tagot számláló Canissa Modellezõ Egyesület öt versenyzõje is elindult, akiknek ugyan dobogós helyezést nem sikerült elérni, de helyt álltak a számos jó képességû modellezõt felvonultató mezõnyben.

– Az egyesületünk csak mostanában alakult meg hivatalosan, ugyanis meglehetõsen lassan sikerült elintéznünk a cégbírósági bejegyzéseket – mondta lapunknak Lekszikov Zsolt, a Canissa Modellezõ Egyesület elnöke. – Most már azonban hivatalosan is bejegyezték az egyesületet, mintegy huszonnyolc-harminc tagunk van jelenleg. Sajnos, nincs még olyan állandó telepünk, ahol tudunk foglalkozni az utánpótlás nevelésével is, de bízunk abban, hogy jövõre már megkapjuk a sportegyesületeknek járó háromszázezer forintnyi támogatást, amibõl végre valahol tudunk helyet bérelni. Vannak ugyanis gyerekek, akik igénylik ezt, s ott legalább hasznosan tudnák eltölteni a szabadidejüket.
– Komoly múltja van Nagykanizsán a modellezésnek…
– Igen, jelentõs múlttal bír a városban a modellezés, ennek a hagyománynak a része a Csónakázó-tavi pálya is, amely eléggé lepusztult mára, de az elmúlt hónapokban megpróbáltuk használhatóállapotba hozni. A bírói tornyot sikerült, bár azóta is minden mozdíthatót ellopnak róla, kitörik a friss üvegezést. De visszatérve a modellezés hagyományaira, a korábban az MHSZ keretében mûködõ klub több országos bajnokot is adott a városnak, így a fiatalon elhunyt Popellár Jenõt, vagy Kosztelnik Lászlót. 1983-ban pedig világbajnokságot rendeztek ezen a tavon. Ehhez épült a stég és a torony is.
– Lesz itt még világbajnokság?
– Ennek az országos versenynek a megszervezése is két hónapig tartott, s egy világbajnokság megszervezése még több idõt igényel. De azért remélem, hogy igen.
– Ezek a kis zümmögõ szerkezetek nem piskóták, sõt.
– Egy-egy ilyen hajó akár nyolcvan-kilencven kilométeres óránkénti sebesség elérésére is képes. Vannak három és fél, öt és fél és tizenöt köbcentiméteres motorral hajtott versenyhajók, amelyek már óriási teljesítménnyel képesek mûködni, hiszen harmincezres fordulatszámmal pörögnek. A gépeink technikailag elég magas színvonalat képviselnek, megépítésük körülbelül fél évig tart. A motort kompletten, készen vásároljuk, míg az összes többi alkatrészt mi magunk készítjük el, a hajótestet például egy forma segítségével epoxi-gyantából és üvegszálból. A motorok hajtóanyaga metanol, ricinus és szintetikus olaj keveréke, általában 20:80 arányban. Egy ilyen hajó összeállítása mintegy harminc-negyvenezer forintba kerül, de van olyan is –igaz, az már versenyhajó- amelynek ára eléri a száz-százötvenezer forintot is.
Lekszikov Zsolt még hozzátette, egyre szorosabb együttmûködés alakul ki a Nagykanizsai Sportrepülõ Egyesület és a modellezõk között, s elképzelhetõ, hogy jövõre a kiskanizsai repülõtéren azon modellezõk számára szerveznek országos találkozót, akiknek olyan gép van a tulajdonában, melynek építésében Kosztelnik László, az egyesület szellemi atyja segített, vagy esetleg teljes egészében õ épített.

Horváth Attila




2007-09-06 09:47:34


További hírek:


SPORT ROVAT >>>
FRISS HÍREK
05:10 - Emlékül